074 - 85 16 516 info@expertis.nl
Home » Adviseurs » Marita Eskes

Marita Eskes

“Elk kind heeft recht op kwalitatief goed onderwijs. Hoge verwachtingen hebben is daarbij essentieel. Door als leraar in te zetten op een hoge kwaliteit van de basisinstructie, goede monitoring tijdens het leerproces en (preventieve) interventies, komt elk kind tot leren.” Dat is de visie van Marita. Zij werkt bij Expertis Onderwijsadviseurs als senior onderwijsadviseur primair onderwijs op het gebied van taal- leesonderwijs.

Wat kan Marita voor u betekenen?

Als het gaat om het realiseren van kwalitatief goed onderwijs, weet Marita als geen ander de theorie in de praktijk te brengen. Marita verzorgt trainingen rondom Expliciete Directe Instructie (EDI), naar het boek van collega Marcel Smeier. Zij heeft jaren gewerkt in het onderwijs, als leraar, leescoördinator en Remedial Teacher.

Expertises
  • Technisch lezen
  • Begrijpend lezen
  • Woordenschat
  • Spelling
  • Gecertificeerd EDI-trainer
  • Gecertificeerd Close Reading-trainer
Publicaties
  • Eskes, M. (2019). Close Reading: aandacht voor de inhoud van de tekst. Tijdschrift Taal, 10 (15), 20-23.
  • Eskes, M. (2019). Leesinterventies in groep 3: problemen voorkomen is beter dan genezen. Tijdschrift voor Remedial Teaching (1), 26-29.
  • Eskes, M. (2019). Technisch leren lezen en spellen in groep 3. De wereld van het jonge kind, 10-13.
  • Eskes, M.A. (2018). Goed onderwijs in basisvaardigheden. Zorg Primair, 10-11.
  • Logchem, M. van & Eskes, M. A. (2018). Close Reading in de onderbouw. De wereld van het jonge kind, 46 (2), 4-7.
  • Blog: Lezend de vakantie in: Close Reading zomertips!
  • Eskes, M.A. (2018). Effectief Onderwijs: ken en deel je leerdoelen! Zorg Primair, 6-9.
  • Vernooy, K., & Eskes, M.A. (2017). Effectieve leesinterventies nader bekeken: het belang van goed leesonderwijs. Zorgbreed, 10-19.
  • Eskes, M.A. (2017). Goed Onderwijs geeft álle Kinderen een Kans. Algemeen Dagblad, p. 35.
  • Eskes, M.A. (2017). Een goede taalontwikkeling voor het jonge kind. Zorg Primair, 9-11.
  • Blog: Kikker is verliefd! Close Reading in de onderbouw
  • Eskes, M.A. (2016). Hoe ziet de risicolezer zijn begeleider het liefst? Tijdschrift voor Remedial Teaching, (1), 8-11.
  • Eskes, M.A. (2015). Tekstbegrip: wat doet ertoe? Het belang van verbanden en inferenties maken. Basisschool Management, 28 (3), 12-15.
  • Eskes, M.A. (2014). Effectief leesonderwijs in de middenbouw: geef jij het al?! Nieuw Meesterschap, 2, 10-16.
  • Bijdrage aan de taalbrochure van gemeente Utrecht ‘Ik weet een mooie zin’.
  • Verschillende blogs op didactiefonline.nl
Congressen
  • ResearchED Nederland, 11 januari 2020, technisch lezen: link
  • Nationale Dyslexie Conferentie van Lexima, 25 maart 2020, leesinterventies: link
Share This