Marita Eskes
Leesexpert Marita Eskes is nauw betrokken bij Expertis Onderwijsadviseurs. Marita is auteur van het boek Technisch Lezen in een doorlopende lijn.
Publicaties
- Eskes, M. (2022). Iedereen in onze school een leesexpert! Artikel voor Expertis Onderwijsadviseurs.
- Eskes, M. (2022) Sterke lezers in groep 3, deel 1. Praxisbulletin september 2022.
- Eskes, M. (2022) Sterke lezers in groep 3, deel 2. Praxisbulletin september 2022.
- Bijdrage aan interview, genaamd ‘Strijd over directe instructie’. Artikel voor Didactiefonline.
- Eskes, M. (2021). De ib’er doet ertoe! Tijdschrift TIB, (4), 34-36.
- Eskes, M. (2021). Leren lezen doen we samen. LBBO, 6-11
- Bijdrage aan interview, genaamd ‘Stel prioriteiten en handel vanuit kennis’. Artikel voor Meer Taal.
- Bijdrage aan interview, genaamd ‘Effectief Leesonderwijs’. Artikel voor het magazine Lucas Leest, 94-98.
- Eskes, M. (2021). De Staat van het Onderwijs 2020: het jaar waarin verschillen nog groter werden. Artikel voor Komenskypost.
- Eskes, M. (2021). Een geletterde toekomst voor alle leerlingen. De schoolleiding aan het roer! Basisschool Management, (5), 4-7.
- Eskes, M. (2021). Beseft wel écht elke leerkracht hoe het Nederlandse onderwijs eraan toe is? Artikel voor Didactiek Nederlands.
- Eskes, M. (2020). Leerlingen goed leren lezen als sleutel voor kennisverwerving. Optimus Onderwijs, 18-19.
- Bijdrage aan interview, genaamd ‘Rendement leesles kan omhoog’. Magazine Naar School.
- Eskes, M. (2020). Effectief technisch leesonderwijs. Praxis Bulletin, 7-11.
- Eskes, M. (2020). Samen werken aan betere lessen. Blog voor Uitgeverij Pica.
- Eskes, M. (2020). Wat we kunnen leren van ‘De Staat van het Onderwijs 2020’. Artikel voor Komenskypost.
- Eskes, M. (2020). Technisch lezen in een doorlopende lijn. Huizen: Uitgeverij Pica.
- Eskes, M. (2019). Close Reading: aandacht voor de inhoud van de tekst. Tijdschrift Taal, 10 (15), 20-23.
- Eskes, M. (2019). Leesinterventies in groep 3: problemen voorkomen is beter dan genezen. Tijdschrift voor Remedial Teaching (1), 26-29.
- Eskes, M. (2019). Technisch leren lezen en spellen in groep 3. De wereld van het jonge kind, 10-13.
- Eskes, M.A. (2018). Goed onderwijs in basisvaardigheden. Zorg Primair, 10-11.
- Logchem, M. van & Eskes, M. A. (2018). Close Reading in de onderbouw. De wereld van het jonge kind, 46 (2), 4-7.
- Blog: Lezend de vakantie in: Close Reading zomertips!
- Eskes, M.A. (2018). Effectief Onderwijs: ken en deel je leerdoelen! Zorg Primair, 6-9.
- Vernooy, K., & Eskes, M.A. (2017). Effectieve leesinterventies nader bekeken: het belang van goed leesonderwijs. Zorgbreed, 10-19.
- Eskes, M. (2017). Goed onderwijs geeft alle kinderen een kans. Algemeen Dagblad 29 april 2017.
- Eskes, M.A. (2017). Een goede taalontwikkeling voor het jonge kind. Zorg Primair, 9-11.
- Blog: Kikker is verliefd! Close Reading in de onderbouw
- Eskes, M.A. (2016). Hoe ziet de risicolezer zijn begeleider het liefst? Tijdschrift voor Remedial Teaching, (1), 8-11.
- Eskes, M.A. (2015). Tekstbegrip: wat doet ertoe? Het belang van verbanden en inferenties maken. Basisschool Management, 28 (3), 12-15.
- Eskes, M.A. (2014). Effectief leesonderwijs in de middenbouw: geef jij het al?! Nieuw Meesterschap, 2, 10-16.
- Bijdrage aan de taalbrochure van gemeente Utrecht ‘Ik weet een mooie zin’.
- Verschillende blogs op didactiefonline.nl
Contact
Neem contact op met één van onze onderwijsadviseurs of bel/mail ons:
033 – 46 12 680 of info@expertis.nl.
