Op basis van wetenschappelijke inzichten werken aan duurzame schoolverbetering. Dat is waar Expertis om bekend staat. Maak kennis met onze dienstverlening in het voortgezet onderwijs of nog beter: maak een afspraak met één van onze adviseurs.
Regie in de school
Leren begint met goed gedrag. En goed gedrag kun je leren.
Professionele cultuur
De cultuur binnen een schoolorganisatie is bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs.
Close Reading
Leerlingen in het VO hebben steeds meer moeite om teksten te begrijpen. Je kunt daar iets aan doen.
EDI
Een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor betere leerprestaties bij alle leerlingen.
Datateams
Onderzoek toont dat professionalisering met de datateammethode leidt tot sterkere scholen.
Formatief handelen
Toetsen, niet om een cijfer, maar om leerlingen inzicht te geven in het eigen leerproces.
Aanvullende dienstverlening
We hebben een uitgebreid en compleet aanbod trainingen en cursussen op het gebied van voortgezet onderwijs.
Nieuws en actualiteit
"Iedereen weet nu: zo doen we het hier"
‘Regie in de school’ op Da Vinci College ISK brengt duidelijkheid
Het Da Vinci College ISK in Leiden biedt onderwijs aan leerlingen van 12-18 jaar die pas kort in Nederland zijn. Zij hebben behoefte aan duidelijke regels en routines, zo merkte het team. Met behulp van het programma ‘Regie in de school’ lukte het om een stevig pedagogisch klimaat te creëren. “Hierdoor kwam er meer rust. Dit komt de effectieve lestijd ten goede.”
“De kwaliteit van mijn lessen is beter en ik geef relaxter les”
Expliciete Directe Instructie (EDI) in het voortgezet onderwijs
Leraar Elise Heshof was eigenlijk helemaal niet zo ontevreden over de manier waarop ze lesgaf. Toen ze kennismaakte met Expliciete Directe Instructie (EDI) en ze dit lesmodel begon toe te passen, opende dat haar ogen. “Ik geef nu relaxter en met meer plezier les. De kwaliteit van mijn lessen is beter en ik heb veel beter zicht op mijn leerlingen.”
Close Reading in de aardrijkskundeles
Inkijkje in de praktijk: Close Reading in het voortgezet onderwijs
Lieke Geurts, docente Engels op Metameer Jenaplan (voortgezet onderwijs) in Boxmeer, werkt sinds dit schooljaar met de aanpak van Close Reading. Ze geeft een inkijkje in de praktijk. Wat zagen zij gebeuren op het gebied van leesvaardigheid? Hoe pakken zij de professionalisering in de aanpak van Close Reading aan? Manon Biemans, taal- leesspecialist bij Expertis, ging met Lieke in gesprek.
Gratis minigids | Close Reading in het voortgezet onderwijs
De weg naar dieper tekstbegrip
‘Hoe ondersteun ik mijn leerlingen bij het ontwikkelen van goed tekstbegrip? Hoe houd ik mijn leerlingen daarbij betrokken én gemotiveerd?’ De aanpak Close Reading biedt docenten van alle vakgebieden handvatten om leerlingen te leren hoe zij kunnen omgaan met complexe teksten en verschillende tekstsoorten. Download hier de gratis minigids, en leer hoe je Close Reading kunt inzetten in jouw lessen!
Nieuw: Expliciete Directe Instructie in het voortgezet onderwijs
EDI-expert Marcel Schmeier lanceert nieuwe titel: ‘EDI in het voortgezet onderwijs’
Na het enorme succes van Expliciete Directe Instructie (EDI) in het primair onderwijs, is het boek en het bijbehorende trainingsaanbod nu ook beschikbaar voor docenten in het voortgezet onderwijs. Marcel Schmeier, auteur bij Uitgeverij Pica en EDI-expert: “Met de lesfasen en technieken van het EDI-lesmodel beschik je over de ingrediënten van een goede les. Jij bent de chefkok die hiervan een lekkere en leerzame les maakt.”
Zo ziet formatief handelen eruit
Formatief handelen in het voortgezet onderwijs: meer grip op leren
De wetenschap leert ons dat formatief handelen, mits dit juist wordt ingezet, bijdraagt aan een beter onderwijsleerproces. Maar hoe wordt formatief handelen nu toegepast in het voortgezet onderwijs? En waar te beginnen als je formatief handelen schoolbreed op de kaart wilt zetten? Christel Wolterinck deed er onderzoek naar aan de Universiteit Twente. Met haar vijftien jaar ervaring in het voortgezet onderwijs slaat ze direct de brug naar de dagelijkse onderwijspraktijk.
Top 10 leestips van 2022
voor het voortgezet onderwijs
Onderwijsverbetering op wetenschappelijke basis; dat is waar wij voor staan. Onze adviseurs slaan de brug tussen wetenschappelijke inzichten en de dagelijkse onderwijspraktijk. Daarom delen we de 10 best gelezen artikelen voor het voortgezet onderwijs uit 2022 met je. We hopen dat deze artikelen, praktische tips en verhalen je zullen inspireren.
Gratis minigids | EDI in het voortgezet onderwijs
Betere leerprestaties en succeservaringen bij alle leerlingen
‘Hoe betrek en activeer ik mijn leerlingen? Hoe krijg ik structuur in mijn lessen? Met welke technieken kan ik de kwaliteit van mijn lessen verhogen? En hoe zorg ik ervoor dat alle leerlingen succeservaringen behalen én betere leerprestaties hebben?’ Het zijn slechts enkele voorbeelden van thema’s die docenten op scholen in het voortgezet onderwijs bezighouden. Het antwoord op deze vragen is veelal te vinden in de instructiekwaliteiten van de docent. Daarom helpen wij je op weg met een volgende stap in het geven van instructie, namelijk Expliciete Directe Instructie (EDI). De praktische tips uit deze minigids helpen je op weg om een goede les vorm te geven.
NIEUW | Close Reading voor het voortgezet onderwijs
Werken aan dieper tekstbegrip in het voortgezet onderwijs
Met trots lanceert Expertis Onderwijsadviseurs het boek ‘Close Reading. Werken aan dieper tekstbegrip in het voortgezet onderwijs.’ Het boek is voor het Nederlandse onderwijs vertaald en bewerkt door Tony van Dalen, Liz Bunte, Marieke van Logchem en Dortie Mijs. Close Reading versterkt het verdiepend lezen. Het biedt de docenten van alle vakgebieden handvatten om leerlingen te leren hoe zij kunnen omgaan met complexe informatieve en verhalende teksten.
Close Reading als uitkomst voor dieper tekstbegrip in het voortgezet onderwijs
De zorgen rondom de leesvaardigheid van jongeren zijn groot. De reeds in het primair onderwijs beproefde aanpak van Close Reading biedt ook in het voortgezet onderwijs uitkomst. Onlangs verscheen het boek ‘Close Reading: werken aan dieper tekstbegrip in het voortgezet onderwijs’. Dit artikel gaat dieper in op de leesproblematiek en de aanpak van Close Reading. Het artikel sluit af met een handig praktijkvoorbeeld.
Werken aan kansengelijkheid binnen het voortgezet onderwijs. Wat vraagt dit van de docent?
Gelijke kansen in het onderwijs is de laatste jaren een veelvuldig besproken onderwerp. Maar de stap naar wat dit concreet betekent voor de docent voor de klas, wordt vaak overgeslagen. Wat kun je als docent doen om gelijke kansen te bieden? In dit artikel bespreekt Manon Biemans, onderwijsadviseur bij Expertis, vanuit invloedrijke wetenschappelijke publicaties drie onderwerpen waarvan bekend is dat ze invloed hebben op gelijke kansen.
CPB-rapport: 'sprake van kansenongelijkheid'
Er zijn grote verschillen tussen doorstroom in het voortgezet onderwijs. Zo luidt een van de conclusies uit het onderzoeksrapport dat het Centraal Planbureau (CPB) in februari 2022 publiceerde. Het CPB bracht het stapelgedrag in de jaren 2004-2020 in kaart. Lees hier de belangrijkste conclusies.
Directe Instructie zeer effectieve aanpak
Directe instructie blijkt sterke positieve effecten te hebben op de leerresultaten van leerlingen. Uit een grote hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek blijkt dat directe instructie een van de meest effectieve vormen van instructie is. Zowel binnen het primair onderwijs als voortgezet onderwijs is de effectiviteit van directe instructie aangetoond.
Wegvallen Eindtoets basisonderwijs 2020 leidt tot serieuze risico’s
Vanwege het coronavirus werd er dit voorjaar geen Eindtoets in het basisonderwijs afgenomen. Dit kan echter grote gevolgen hebben voor de onderwijsloopbaan van leerlingen. Vooral leerlingen die op de Eindtoets een hogere score halen dan de leraar verwachtte, kunnen in lagere schooltypen terecht gekomen zijn.
Onze adviseurs staan voor u klaar
Onze adviseurs werken graag samen met u samen op het gebied van voortgezet onderwijs.
Brigitta Mathijssen
“Een goede leraar is pedagoog en didacticus.”
Ebelien Nieman
“Onze opdracht is laaggeletterdheid voorkomen door uitzonderlijk goed onderwijs te geven.”
Gert Gelderblom
“Dieper graven, verder springen, blijvend resultaat!”
Janske Hofman
“Een docent met de juiste vaardigheden, maakt het verschil.“
Jurgen Hartman
“Samen het onderwijs sterker maken door te werken aan inhoud, proces en relatie”
Koen Groenleer
‘Kijk niet alleen naar wat werkt, maar ook naar wat wenselijk is’
Liz Bunte
“Maak leren zichtbaar, betekenisvol en uitdagend.”
Manon Biemans
"Als je leert, verander je. En als je verandert, dan leer je."
Marieke van Logchem
“Aandacht voor het verbeteren van de instructievaardigheden en het vergroten van de betrokkenheid van de leerlingen.”
Michel Freriks
“Weten en doen wat werkt in het onderwijs staan voor mij centraal in een goede school.”
Monique Hilbrands
“Elke dag een stukje wijzer”
Simone Kessels
“Met oog voor mensen werken aan goed onderwijs”.