033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Taal/Leesonderwijs

Home » Thema’s » Themapagina Taal/Leesonderwijs
Iedere school heeft de taak om alle leerlingen goed te leren lezen en schrijven. Vanuit de wetenschap weten we wat ertoe doet als het gaat om technisch lezen, Close Reading of het vormgeven van goed taal en leesbeleid. De taalleesexperts van Expertis genieten niet zonder reden landelijke bekendheid.

Technisch lezen

Met goede instructie en voldoende oefening kan elke leerling leren lezen. Expertis adviseert u hierover.

Close reading

Samen met Expertis het begrijpend leesonderwijs versterken? Enkele honderden scholen gingen u al voor.

Laaggeletterdheid 

In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. U kunt daar iets aan doen.

Boek van de maand

Iedere maand kiezen de taalleesexperts van Expertis het boek van de maand. Deze boeken zijn perfect voor Close Reading. Laat u inspireren!

Uit onze kennisbank

Adviseurs van Expertis publiceren regelmatig wetenschappelijke artikelen over ontwikkelingen in het onderwijs.

Lees alle artikelen over dit thema in onze kennisbank

Dr. Kees Vernooij is een autoriteit op het gebied van leesonderwijs. Werkelijk duizenden leraren en schoolleiders kennen hem vanwege zijn succesvolle leesinterventietrajecten. Dr. Kees Vernooij is al sinds jaar en dag als professional leader verbonden aan Expertis. Nog dagelijks voedt hij onze taalleesexperts met zijn wetenschappelijke inzichten.

Dr. Kees Vernooij
Professional leader

Nieuws en actualiteit

Een meisje met een grote stapel boeken

Blog: Voorlezen in coronatijd, voor jong en oud!

 Op woensdag 20 januari starten weer de voorleesweken. Helaas beginnen de voorleesweken dit jaar niet op school, maar tijdens de lockdown. Om voorlezen toch onder de aandacht te brengen en om ouders praktische tips te geven, hebben onze adviseurs praatkaartjes ontwikkeld voor na het lezen. In dit blog vindt u de praatkaartjes en ook ideeën hoe ouders eenvoudig en gratis meer boeken in huis kunnen halen.

Twee jonge kinderen lezen samen een boek

Leesonderwijs op afstand aan groep 3

Webinar 

Online technisch leesonderwijs aan groep 3; hoe doe je dat effectief? Neem deel aan dit webinar en gebruik de tips in je online lessen!

Maandag 25 januari 2021
Tijd: 15.00 – 16.00 uur (VOL! Inschrijven is niet meer mogelijk)

Een jongen en een meisje lezen boeken

Leesonderwijs op afstand aan groep 4 tot en met 6

Webinar 

Online technisch leesonderwijs aan groep 4 tot en met 6; hoe doet u dat effectief? Neem deel aan dit webinar en gebruik de tips in uw online lessen!

Donderdag 28 januari 2021 
Tijd: 15.00 – 16.00 uur

Twee jonge kinderen lezen samen een boek

Nieuw: Close Reading in de praktijk

Expertisadviseurs Dortie Mijs, Liz Bunte en Ebelien Nieman schreven drie praktijkboeken voor Close Reading. De uitgewerkte lessenseries laten goed zien hoe een les Close Reading wordt opgebouwd en welke beslissingen je als leraar kunt nemen. De boeken geven een duidelijk beeld hoe je Close Reading vorm kunt geven.

Twee jonge kinderen lezen samen een boek

Marita Eskes

Influencer van het jaar 2020

Expertis onderwijsadviseur Marita Eskes is door de redactie van KomenskyPost uitgeroepen tot influencer van het jaar 2020. De redactie roemt haar om haar lezingen, optredens en publicaties.

Een meisje met een grote stapel boeken

Kennismaken met Close Reading

Webinar voor het primair onderwijs

Hebt u enthousiaste verhalen gehoord over Close Reading en wilt u er meer over weten? Dan is dit kennismakingswebinar voor u een uitgelezen kans.

Dinsdag 26 januari 2021
Tijd: 19.30 – 20.30 uur

Onderwijs op afstand: praktische tips EDI, technisch leesonderwijs en begrijpend lezen

Expertis adviseurs Marcel Schmeier, Marita Eskes en Karin Versloot leggen in deze tutorials uit hoe je als leraar je onderwijs op afstand zo effectief mogelijk vorm kunt geven. De tutorials zijn ontwikkeld in opdracht van de PO-Raad in samenwerking met Het Lerarencollectief en ResearchED Nederland.

Begrijpend lezen saai? Onzin!

Begrijpend lezen hoeft helemaal niet saai te zijn. Maar zorg dan wel dat de inhoud van de tekst centraal staat. Gebruik teksten die een relatie hebben met de stof die je in de groep behandelt. Deze en nog veel meer tips lees je in het interview dat onze adviseur Tony van Dalen heeft gegeven voor leraar.nl, de website van het Ministerie van OCW waarop actuele ontwikkelingen, ervaringen en goede voorbeelden worden gedeeld.

Een jongen en een meisje lezen boeken

Preview lessenserie uit Close Reading in de praktijk

Aan het eind van dit jaar komen drie publicaties uit van Close Reading in de praktijk. Er verschijnt een boek voor de onderbouw, de middenbouw en de bovenbouw. Dortie Mijs, Liz Bunte en Ebelien Nieman, alle drie werkzaam bij Expertis onderwijsadviseurs, hebben ze samen met Pica geschreven. Om alvast een voorproefje te geven van de opzet van de lessenseries geeft Pica één lessenserie weg.

Leesvaardigheid draagt bij aan leesmotivatie

Er is veel aandacht voor de dalende leesvaardigheid in het basisonderwijs. Op dinsdag 22 september 2020 is onze collega Marita Eskes geïnterviewd over dit onderwerp voor het NPO 2 programma Nieuwsuur. Zij maakt daarin duidelijk dat kinderen niet alleen leren lezen door het lezen van mooie, rijke teksten, maar dat ze ook onderwijs moeten krijgen in leesvaardigheid.

Onze adviseurs staan voor u klaar

Onze adviseurs werken graag samen met u samen op het gebied van taal/leesonderwijs

Annemarieke Kool

“De kracht en talenten van de ander zijn mijn uitgangspunt bij het coachen en begeleiden”

Dortie Mijs

“Leren om zelf je leeslessen te verbeteren en de kunst afkijken bij elkaar: dat is de kroon op het werk van iedere leraar.”

Ebelien Nieman

“Onze opdracht is laaggeletterdheid voorkomen door uitzonderlijk goed onderwijs te geven.”

Ina Cijvat

De kennis en vaardigheden van de leraar zijn de belangrijkste basis voor goed onderwijs.

Karin Versloot

“Goed onderwijs? Effectieve instructie en hoge verwachtingen!”

Kyra Laarveld

“Door ongelijk onderwijs krijgen kinderen gelijke kansen!”

Liz Bunte

“Maak leren zichtbaar, betekenisvol en uitdagend.” 

Marieke van Logchem

“Aandacht voor het verbeteren van de instructievaardigheden en het vergroten van de betrokkenheid van de leerlingen.”

Marita Eskes

“Elk kind heeft recht op kwalitatief goed onderwijs. Hoge verwachtingen hebben is daarbij essentieel.” 

Tony van Dalen

“Het gaat niet om onderwijsvernieuwing maar om onderwijsverbetering!”

Share This