
EDI
Een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor betere leerprestaties bij alle leerlingen.

Slimme leerlingen
Onderzoek toont aan: sterke leerlingen komen tekort in het onderwijs. Met Expertis ontdekt u hoe dat anders kan.

Differentiëren
Een breed handelingsrepertoire om tegemoet te komen aan de leerbehoeften van alle leerlingen.

Overige dienstverlening
We hebben een uitgebreid en compleet aanbod trainingen en cursussen op het gebied van didactisch handelen.
Prof. dr. Adrie Visscher
Adviseurs van Expertis maken in hun werk gebruik van wetenschappelijk beproefde inzichten. Op het thema didactisch handelen is er een nauwe samenwerking met prof. dr. Adrie Visscher. Hij is als professional leader aan deze themagroep verbonden. Adrie Visscher is hoogleraar Onderwijskunde en voorzitter van de vakgroep Docentontwikkeling ELAN van de Universiteit Twente.

Uit onze kennisbank
Adviseurs van Expertis publiceren regelmatig wetenschappelijke artikelen over ontwikkelingen in het onderwijs.
- Cognitief sterke leerlingen in een gewone klas – door Expertis onderwijsadviseurs Sherrill Woldberg en Elleke Snippe
- Het succes van EDI verklaard – door Expertis onderwijsadviseurs Ina Cijvat en Tony van Dalen
- Haal het beste uit de leerkracht – door Expertis onderwijsadviseur Marcel Schmeier
Lees alle artikelen over dit thema in onze kennisbank
Nieuws en actualiteit

Onderbouwd differentiëren na de lockdown
Webinar
Goed aansluiten op de onderwijsbehoeften van leerlingen na een lange periode van onderwijs op afstand is een uitdaging. Hoe weet u wat leerlingen geleerd hebben en waar ze staan? Welke keuzes kunt u maken in het aanbod voor de tijd die u dit schooljaar nog hebt? Neem deel aan dit webinar en bezorg uw leerlingen een flitsende herstart!
Donderdag 11 februari 2021, 15.30 – 16.30 uur (VOL!)
Dinsdag 16 februari 2021, 15.00 – 16.00 uur (VOL!)
Dinsdag 23 februari 2021, 15.00 – 16.00 uur

Hoe online lesgeven effectiever kan
Online les geven is een noodgreep. Op basisschool de Kring in Driebergen maken ze van onderwijs op afstand zoveel mogelijk een deugd door te investeren in didactische vaardigheden. Schooldirecteur Edo Giel en Expertis onderwijsadviseur Simone Kessels vertellen over hun aanpak. ‘Hoe geef je goed les is een vraag die altijd relevant is; of er nu wel of geen lockdown is.’

Onderwijs op afstand: praktische tips EDI, technisch leesonderwijs en begrijpend lezen
Expertis adviseurs Marcel Schmeier, Marita Eskes en Karin Versloot leggen in deze tutorials uit hoe je als leraar je onderwijs op afstand zo effectief mogelijk vorm kunt geven. De tutorials zijn ontwikkeld in opdracht van de PO-Raad in samenwerking met Het Lerarencollectief en ResearchED Nederland.

Goed onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen
Nog steeds een brug te ver?
Ouders die uit wanhoop op zoek gaan naar beter onderwijs voor hun kinderen. Op zoek naar onderwijs dat aansluit op de onderwijsbehoeften van hun slimme kinderen. Eind oktober berichte de NOS en Nieuwsuur over schrijnende situaties van sterke leerlingen die geen passend aanbod kunnen krijgen op hun eigen school, en soms maandenlang thuis zitten.

EDI voor instromers
Bent u net begonnen op een school waar al wordt gewerkt met Expliciete Directe Instructie, oftewel EDI? Expertis werkt voor dit aanbod samen met EduSerie. Via de EduSerie EDI voor ‘instromers’ maakt u in korte tijd kennis met de kern van EDI, zodat u moeiteloos aansluit bij de rest van het team.
November 2020 – april 2021
Online studie
Studiebijeenkomst: woensdag 10 maart

NIEUW: Bordwerk en aantekeningen
Op 2 september verscheen het nieuwe boek van onze adviseur Marcel Schmeier: ‘Bordwerk en aantekeningen. Slow teaching in de 21e eeuw.’ In het boek beschrijft Marcel het begrip ‘slow teaching’ waarbij bordwerk zorgvuldig wordt opgebouwd en geordend en de leerstof stapsgewijs en grondig wordt onderwezen én geleerd.

EDI 2.0
Hij is er! De uitgebreide en herziene editie van deze onderwijsklassieker! Bijna 40.000 exemplaren zijn er sinds het verschijnen van EDI verkocht. Expertis onderwijsadviseurs verzorgt de officiële teamscholing bij het boek!
Onze adviseurs staan voor u klaar
Onze adviseurs werken graag samen met u samen aan het didactisch handelen.
Brigitta Mathijssen
“Een goede leraar is pedagoog en didacticus.”
Ebelien Nieman
“Onze opdracht is laaggeletterdheid voorkomen door uitzonderlijk goed onderwijs te geven.”
Ina Cijvat
“De kennis en vaardigheden van de leraar zijn de belangrijkste basis voor goed onderwijs.”
Jitske Zwart
“Gelijke kansen voor elk kind.”
Karin Versloot
“Goed onderwijs? Effectieve instructie en hoge verwachtingen!”
Kim Borsen
“Samen afstemmen over het gewenste proces en de gewenste opbrengst zijn voor mij essentieel.”
Kyra Laarveld
“Door ongelijk onderwijs krijgen kinderen gelijke kansen!”
Liz Bunte
“Maak leren zichtbaar, betekenisvol en uitdagend.”
Marcel Schmeier
“Eenvoud en doen wat werkt.”
Marije Huijsmans
“Onderwijs opent deuren naar kansen voor kinderen”
Marita Eskes
“Elk kind heeft recht op kwalitatief goed onderwijs. Hoge verwachtingen hebben is daarbij essentieel.”
Sherrill Woldberg
“Hoogbegaafdheid raakt meer dan alleen een aantal leerlingen in de klas.”
Simone Kessels
“Met oog voor mensen werken aan goed onderwijs”.
Tony van Dalen
“Het gaat niet om onderwijsvernieuwing maar om onderwijsverbetering!”
Wouter Siebers
“Samen schaven en schuren aan goed onderwijs is voor mij de kern van duurzame schoolontwikkeling.”