
EDI
PO
Een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor betere leerprestaties bij alle leerlingen.

Slimme leerlingen
PO
Onderzoek toont aan: sterke leerlingen komen tekort in het onderwijs. Met Expertis ontdekt u hoe dat anders kan.

Differentiëren
PO
Een breed handelingsrepertoire om tegemoet te komen aan de leerbehoeften van alle leerlingen.

Formatief handelen
PO/VO
Toetsen, niet om een cijfer, maar om leerlingen inzicht te geven in het eigen leerproces.

EDI voortgezet onderwijs
VO
EDI is een bewezen aanpak die handvatten biedt om leerlingen te motiveren en lesdoelen te laten behalen.

Coaching
VO
Coaching is een effectieve manier om uw (didactische) vaardigheden verder te ontwikkelen.

Aanvullende dienstverlening
We hebben een uitgebreid en compleet aanbod trainingen en cursussen op het gebied van didactisch handelen.
Prof. dr. Adrie Visscher
Adviseurs van Expertis maken in hun werk gebruik van wetenschappelijk beproefde inzichten. Op het thema didactisch handelen is er een nauwe samenwerking met prof. dr. Adrie Visscher. Hij is als professional leader aan deze themagroep verbonden. Adrie Visscher is hoogleraar Onderwijskunde en voorzitter van de vakgroep Docentontwikkeling ELAN van de Universiteit Twente.

Uit onze kennisbank
Adviseurs van Expertis publiceren regelmatig wetenschappelijke artikelen over ontwikkelingen in het onderwijs.
- EDI 2.0. ‘Gewoon goed lesgeven’ – door Expertis onderwijsadviseur Marcel Schmeier
- Effectief omgaan met verschillen in de les – door Expertis onderwijsadviseur Marcel Schmeier
- Cognitief sterke leerlingen in een gewone klas – door Expertis onderwijsadviseur Sherrill Woldberg
- Het succes van EDI verklaard – door Expertis onderwijsadviseur Tony van Dalen
Lees alle artikelen over dit thema in onze kennisbank
Nieuws en actualiteit
Afstemmen van instructie
Een van de moeilijkste aspecten van ons vak is het omgaan met verschillen. Sommige leerlingen pikken de leerstof moeiteloos op, terwijl andere er beduidend meer inspanning voor moeten leveren.
Marcel Schmeier, onderwijsadviseur bij Expertis, legt uit wat deze onderlinge verschillen van jou als leraar vraagt en hoe je jouw lessen afstemt op wat leerlingen nodig hebben.

Directe Instructie zeer effectieve aanpak
Directe instructie blijkt sterke positieve effecten te hebben op de leerresultaten van leerlingen. Uit een grote hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek blijkt dat directe instructie een van de meest effectieve vormen van instructie is. Zowel binnen het primair onderwijs als voortgezet onderwijs is de effectiviteit van directe instructie aangetoond.

Korte opleiding
Versterken van vakmanschap
Lesgeven in het basisonderwijs is een ambacht: een prachtig beroep dat je moet leren. Dat leren lesgeven stopt nooit. Tijdens deze korte opleiding nemen we het ambacht van de leerkracht onder de loep en versterken we uw vakmanschap.
Acht donderdagen in schooljaar 2021/2022
Van 13.00 – 17.00 uur
Locatie: volgt zo spoedig mogelijk

Hoe online lesgeven effectiever kan
Online les geven is een noodgreep. Op basisschool de Kring in Driebergen maken ze van onderwijs op afstand zoveel mogelijk een deugd door te investeren in didactische vaardigheden. Schooldirecteur Edo Giel en Expertis onderwijsadviseur Simone Kessels vertellen over hun aanpak. ‘Hoe geef je goed les is een vraag die altijd relevant is; of er nu wel of geen lockdown is.’

Onderwijs op afstand: praktische tips EDI, technisch leesonderwijs en begrijpend lezen
Expertis adviseurs Marcel Schmeier, Marita Eskes en Karin Versloot leggen in deze tutorials uit hoe je als leraar je onderwijs op afstand zo effectief mogelijk vorm kunt geven. De tutorials zijn ontwikkeld in opdracht van de PO-Raad in samenwerking met Het Lerarencollectief en ResearchED Nederland.

Goed onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen
Nog steeds een brug te ver?
Ouders die uit wanhoop op zoek gaan naar beter onderwijs voor hun kinderen. Op zoek naar onderwijs dat aansluit op de onderwijsbehoeften van hun slimme kinderen. Eind oktober berichte de NOS en Nieuwsuur over schrijnende situaties van sterke leerlingen die geen passend aanbod kunnen krijgen op hun eigen school, en soms maandenlang thuis zitten.

EDI voor instromers
Bent u net begonnen op een school waar al wordt gewerkt met Expliciete Directe Instructie, oftewel EDI? Expertis werkt voor dit aanbod samen met EduSerie. Via de EduSerie EDI voor ‘instromers’ maakt u in korte tijd kennis met de kern van EDI, zodat u moeiteloos aansluit bij de rest van het team.
November 2020 – april 2021
Online studie
Studiebijeenkomst: woensdag 10 maart

NIEUW: Bordwerk en aantekeningen
Op 2 september verscheen het nieuwe boek van onze adviseur Marcel Schmeier: ‘Bordwerk en aantekeningen. Slow teaching in de 21e eeuw.’ In het boek beschrijft Marcel het begrip ‘slow teaching’ waarbij bordwerk zorgvuldig wordt opgebouwd en geordend en de leerstof stapsgewijs en grondig wordt onderwezen én geleerd.

EDI 2.0
Hij is er! De uitgebreide en herziene editie van deze onderwijsklassieker! Bijna 40.000 exemplaren zijn er sinds het verschijnen van EDI verkocht. Expertis onderwijsadviseurs verzorgt de officiële teamscholing bij het boek!
Onze adviseurs staan voor u klaar
Onze adviseurs werken graag samen met u samen aan het didactisch handelen.
Brigitta Mathijssen
“Een goede leraar is pedagoog en didacticus.”
Ebelien Nieman
“Onze opdracht is laaggeletterdheid voorkomen door uitzonderlijk goed onderwijs te geven.”
Jitske Zwart
“Gelijke kansen voor elk kind.”
Julia Vrolijk
“Werken vanuit de waarom-vraag is essentieel voor duurzame onderwijsverbetering”
Karin Versloot
“Goed onderwijs? Effectieve instructie en hoge verwachtingen!”
Annemarieke Kool
“De kracht en talenten van de ander zijn mijn uitgangspunt bij het coachen en begeleiden”
Kim Borsen
“Samen afstemmen over het gewenste proces en de gewenste opbrengst zijn voor mij essentieel.”
Kyra Laarveld
“Door ongelijk onderwijs krijgen kinderen gelijke kansen!”
Linda Westerik
“Samen elke dag een beetje beter”
Liz Bunte
“Maak leren zichtbaar, betekenisvol en uitdagend.”
Lonneke Steens
“Hoge verwachtingen en de wil om samen te blijven leren maken nu het verschil voor morgen.”
Manon Biemans
"Als je leert, verander je. En als je verandert, dan leer je."
Marcel Schmeier
“Eenvoud en doen wat werkt.”
Marita Eskes
“Elk kind heeft recht op kwalitatief goed onderwijs. Hoge verwachtingen hebben is daarbij essentieel.”
Martine Keemers
“Samen goed onderwijs realiseren is een prachtige uitdaging!”
Michel Freriks
“Weten en doen wat werkt in het onderwijs staan voor mij centraal in een goede school.”
Rogier Stappers
“Doen waarvan we uit onderzoek en studies weten dat het werkt”
Sherrill Woldberg
“Hoogbegaafdheid raakt meer dan alleen een aantal leerlingen in de klas.”
Simone Kessels
“Met oog voor mensen werken aan goed onderwijs”.
Tony van Dalen
“Het gaat niet om onderwijsvernieuwing maar om onderwijsverbetering!”
Wouter Siebers
“Samen schaven en schuren aan goed onderwijs is voor mij de kern van duurzame schoolontwikkeling.”