Expliciete Directe Instructie (EDI)
Directe Instructie is een effectieve vorm om uw leerlingen beter en dieper te laten leren. Het is voor leerlingen van belang succeservaringen op te doen in hun leerproces. Dat vraagt om een volgende stap in het geven van instructie, namelijk Expliciete Directe Instructie (EDI).
Wat is EDI?
EDI is een bewuste, doelgerichte manier van instructie geven waarbij de docent voortdurend checkt of alle leerlingen de instructie begrijpen. Er wordt denktijd geboden, leerlingen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven. EDI zorgt ervoor dat alle leerlingen stapsgewijs de leerdoelen beheersen en succes ervaren.
Doordat de docent andere én meer momenten inbouwt om te controleren of de leerlingen het begrijpen, krijgt hij meer zicht op het leerproces van de leerlingen en feedback op de eigen instructie. Docenten bereiden meer bewust hun lessen voor, stemmen beter af op leerlingen en leerlingen komen tot beter en dieper leren.
Modules over EDI
Bij het succesvolle boek van EDI-expert Marcel Schmeier is nu een even inspirerende teamscholing beschikbaar. U kunt kiezen uit de onderstaande modules die worden verzorgd door onze gecertificeerde trainers. Een combinatie van onderwerpen is ook mogelijk.
EDI – Intro
U kunt het model van directe instructie nog explicieter maken.
U kunt uw leerlingen actief betrekken bij de lessen die u geeft.
U kunt begrip controleren bij uw leerlingen en op basis daarvan beslissingen nemen voor het vervolg van uw les.
EDI – Doelen
U kunt een lesdoel formuleren met een concept en een vaardigheid.
U weet hoe u doelen deelt met leerlingen en ouders.
EDI – Instructie
U kunt een kraakheldere instructie ontwerpen bij het lesdoel.
EDI – Begeleide inoefening
U kunt verantwoordelijkheid geleidelijk overdragen aan leerlingen.
U kunt het verschil tussen een kleine en grote lesafsluiting omschrijven.
U kunt vragen formuleren om begrip te controleren.
EDI – Omgaan met verschillen, zwakke en sterke leerlingen
U kunt tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van zwakke en sterke leerlingen.
U kunt het omgaan met verschillen organiseren binnen het model van directe instructie.
EDI – Klassenmanagement
U kent de vijf aspecten van klassenmanagement waarmee uw lessen vlot en soepel verlopen.
Lezing of een kijkje in de les
Een inspirerende EDI-lezing voor uw organisatie behoort ook tot de mogelijkheden. Bent u benieuwd hoe een leerzame en inspirerende EDI-les eruitziet? Wilt u leren van collega’s die uitblinken in hun vak? Vanaf nu is het mogelijk om een kijkje te nemen in de lessen van excellente leraren, onze EDI-ambassadeurs. Zij nodigen u uit in hun klas en delen hun kennis graag met u.
Leestip!
Benieuwd naar EDI in de praktijk?
Lees de ervaringen van leraar Elise Heshof: “De kwaliteit van mijn lessen is beter en ik geef relaxter les.”
Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Manon Biemans of Michel Freriks.
Praktische informatie over deze dienstverlening
Wat is het: begeleiding en training om de instructievaardigheden van leraren te verbeteren.
Voor wie is het interessant: docenten voortgezet onderwijs.
Welk type onderwijs: voortgezet onderwijs.
Wat levert het op: leerlingen leren beter en dieper.
Gratis minigids | EDI in het voortgezet onderwijs
Betere leerprestaties en succeservaringen bij alle leerlingen
‘Hoe betrek en activeer ik mijn leerlingen? Hoe krijg ik structuur in mijn lessen? Met welke technieken kan ik de kwaliteit van mijn lessen verhogen? En hoe zorg ik ervoor dat alle leerlingen succeservaringen behalen én betere leerprestaties hebben?’ Het zijn slechts enkele voorbeelden van thema’s die docenten op scholen in het voortgezet onderwijs bezighouden. Het antwoord op deze vragen is veelal te vinden in de instructiekwaliteiten van de docent. Daarom helpen wij je op weg met een volgende stap in het geven van instructie, namelijk Expliciete Directe Instructie (EDI). De praktische tips uit deze minigids helpen je op weg om een goede les vorm te geven.
“Maak leren zichtbaar, betekenisvol en uitdagend. En geef leerlingen eigenaarschap over het proces.”