033 - 46 12 680 info@expertis.nl
Home » Nieuwsoverzicht » Goed onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen

Goed onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen

Nog steeds een brug te ver?

Ouders die uit wanhoop op zoek gaan naar beter onderwijs voor hun kinderen. Op zoek naar onderwijs dat aansluit op de onderwijsbehoeften van hun slimme kinderen. Eind oktober berichte de NOS en Nieuwsuur over schrijnende situaties van sterke leerlingen die geen passend aanbod kunnen krijgen op hun eigen school, en soms maandenlang thuis zitten.

Wetenschappelijk onderzoekt toont al langer aan dat het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen in Nederland in veel gevallen nog niet op orde is. Onderzoek van de Universiteit Leiden (De Heer, 2017) stelt dat zeer makkelijk lerende leerlingen geen of onvoldoende persoonlijke ondersteuning en begeleiding ontvangen. Hoewel er voldoende wetenschappelijke kennis is over wat ertoe doet bij goed onderwijs aan zeer makkelijk lerenden, wordt deze kennis nagenoeg niet toegepast in het Nederlandse onderwijs. Leraren en schoolleiders blijken in de praktijk over onvoldoende kennis en vaardigheden te beschikken om wetenschappelijke kennis over onderwijs aan zeer makkelijk lerenden toe te passen.

Ondersteuning leraren, schoolleiding, ouders en leerlingen 

Leraren zijn zeker gemotiveerd om hun onderwijs passend te maken voor sterke leerlingen, maar hebben daarbij ondersteuning nodig, niet alleen van een specialist maar ook van een intern begeleider en de schoolleiding. Om zo samen tot de juiste inzichten te komen voor aanbod, begeleiding en welzijn van de leerlingen. Naast de ondersteuning van leraren, lerarenbegeleiders en schoolleiding, mogen ouders én de leerlingen zelf hierbij niet vergeten worden.

Goed zicht op de onderwijsbehoefte

Het Gifted Development Center (2020), een expertisecentrum in Engeland op het gebied van hoogbegaafdheid, heeft de belangrijkste bevindingen uit onderzoek van de afgelopen dertig jaar op een rij gezet. Enkele punten uit dat overzicht:

  • De verschillen tussen sterke leerlingen zijn groot; dit vraagt daarom om verschillen in begeleiding.
  • Ouders kunnen goed aangeven als zij vermoeden dat hun kind hoog intelligent is. Wanneer ouders het niet zien, valt het leerkrachten ook niet op.
  • Veel hoogbegaafde leerlingen hebben andere (vaak nog onopgemerkte) leer- en/of gedragsproblemen.

Deze bevindingen uit dit overzicht maken iets duidelijk van de worsteling van veel leraren en scholen. Hoe kan ik goedzicht krijgen op de onderwijsbehoeften van begaafde leerlingen? Hoe maken we de goede keuzes voor het onderwijs aan en de begeleiding van begaafde leerlingen?

Meer lezen en uitzending terugkijken

Lees het artikel Cognitief sterke leerlingen in een gewone klas dat Sherrill Woldberg, senior onderwijsadviseur bij Expertis en ECHA-specialist, schreef voor Basisschool Management.

Via deze link kunt u de uitzending van Nieuwsuur terugkijken.
Lees het nieuwsbericht op de NOS-site.

Meer informatie?

Expertis onderwijsadviseurs begeleidt scholen om hun onderwijs passend te maken voor slimme en hoogbegaafde leerlingen. Daarbij richten we ons op alle lagen van een onderwijsorganisatie waarbij aandacht is voor beleid, klassenpraktijk, zorg, ouders én leerlingen. Lees meer over onze dienstverlening op het gebied van slimme leerlingen.

Neem vrijblijvend contact op met onze adviseurs Sherrill Woldberg of Ina Cijvat om te bespreken wat wij voor uw school of scholengroep kunnen betekenen.

 

 

 

Stel ons gerust uw vraag.

Wij zijn Sherrill Woldberg en Ina Cijvat en wij helpen u graag verder. Bel ons op 06 – 21 99 34 37 (Sherrill) of 06 – 49 35 56 93 (Ina) of stuur een e-mail naar Sherrill of een e-mail naar Ina.

Share This