Rekenfeitjes
Het vakgebied rekenen-wiskunde is enorm groot. Voor leraren kan het dan ook een uitdaging zijn om een goede rekenles te geven. Welke didactiek pas je in welke leerlijn toe? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek eigenlijk over leren rekenen in de verschillende domeinen? Met deze rekenfeitjes geven we jou als leraar – kort maar krachtig – wat extra bagage mee. Zodat je in jouw rekenles goed beslagen ten ijs komt.
#Rekenfeitje 5
Automatiseren of memoriseren?
Vlot leren rekenen is een belangrijke fase in de rekenontwikkeling van leerlingen. Er wordt gesproken over automatiseren en memoriseren. Deze begrippen worden vaak door elkaar gebruikt. Wat is nu precies de definitie van deze begrippen en welke vaardigheden horen erbij?
#Rekenfeitje 4
Werken aan rekentaal?
Zorg dat er veel gepraat wordt!
Tijdens de rekenles wordt veel vakspecifieke taal – ook wel: schooltaal – gebruikt. Hoe pas je deze taal bij rekenen consequent toe, zodat het leerlingen helpt bij het leren rekenen? En hoe ontwikkel je die taal eigenlijk?
#Rekenfeitje 3
Cijfers, getallen en nummers
Tijdens de rekeninstructie worden de begrippen: getallen, nummers en cijfers vaak door elkaar gebruikt. Maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen?
#Rekenfeitje 2
Verhaal- of contextopgaven?
Voor toepassingsopgaven worden veel verschillende begrippen gebruikt: redactiesommen, rekenvraagstukken, verhaalsommen, contextopgaven. Wat zijn nu de verschillen?
#Rekenfeitje 1
Vingertellen
Wist je dat vingertellen maar eventjes nuttig is? In de loop van groep 4 moet het hoofd het overnemen van de vingers.
Ondersteuning van Expertis
Heb je vragen over (de verbetering van) het rekenonderwijs? Neem gerust contact op met onderwijsadviseur Luuc Willering, via 06 – 45 20 60 02 of luuc.willering@expertis.nl.
Meer lezen?
Meer lezen over hoe we samen met scholen werken aan passend rekenonderwijs voor alle leerlingen?