033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Rekenfeitjes

Rekenfeitjes

Het vakgebied rekenen-wiskunde is enorm groot. Voor leraren kan het dan ook een uitdaging zijn om een goede rekenles te geven. Welke didactiek pas je in welke leerlijn toe? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek eigenlijk over leren rekenen in de verschillende domeinen? Met deze rekenfeitjes geven we jou als leraar – kort maar krachtig – wat extra bagage mee. Zodat je in jouw rekenles goed beslagen ten ijs komt.

#Rekenfeitje 1

Vingertellen

Wist je dat vingertellen maar eventjes nuttig is? In de loop van groep 4 moet het hoofd het overnemen van de vingers.

#Rekenfeitje 2

Verhaal- of contextopgaven?

Voor toepassingsopgaven worden veel verschillende begrippen gebruikt: redactiesommen, rekenvraagstukken, verhaalsommen, contextopgaven. Wat zijn nu de verschillen?

#Rekenfeitje 3

Cijfers, getallen en nummers

Tijdens de rekeninstructie worden de begrippen: getallen, nummers en cijfers vaak door elkaar gebruikt. Maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen?

Ondersteuning van Expertis

Heb je vragen over (de verbetering van) het rekenonderwijs? Neem gerust contact op met onderwijsadviseur Luuc Willering, via 06 – 45 20 60 02 of luuc.willering@expertis.nl.

Meer lezen?

Meer lezen over hoe we samen met scholen werken aan passend rekenonderwijs voor alle leerlingen?

Onderwijsadviseur Manon Biemans
Share This