033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Verhaal- of contextopgaven?

Rekenfeitjes

Home » Thema’s » Themapagina rekenen en wiskunde » Rekenfeitjes » Verhaal- of contextopgaven?

Het vakgebied rekenen-wiskunde is enorm groot. Voor leraren kan het dan ook een uitdaging zijn om een goede rekenles te geven. Welke didactiek pas je in welke leerlijn toe? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek eigenlijk over leren rekenen in de verschillende domeinen? Met deze rekenfeitjes geven we jou als leraar – kort maar krachtig – wat extra bagage mee. Zodat je in jouw rekenles goed beslagen ten ijs komt.

 

#Rekenfeitje 2

Verhaal- of contextopgaven?

Voor toepassingsopgaven worden veel verschillende begrippen gebruikt: redactiesommen, rekenvraagstukken, verhaalsommen, contextopgaven. Wat zijn nu de verschillen?

Met een toepassingsopgave laat je jouw leerlingen de leerstof toepassen in een praktische en/of levensechte context. Je kunt deze opgaven in het rekenonderwijs op verschillende manieren aanbieden. We zien veel verhaal- en contextopgaven, maar deze termen worden vaak door elkaar gebruikt. Er zit een verschil in deze twee soorten opgaven. 

In een verhaalopgave wordt een rekenprobleem beschreven, zonder afbeeldingen. De opgave bestaat enkel uit tekst. Andere begrippen voor verhaalopgaven zijn: redactiesommen en rekenvraagstukken. 

Een contextopgave bevat niet alleen tekst, maar ook een afbeelding. Dit is geen nutteloze illustratie, want in de afbeelding zie je informatie die je nodig hebt om het probleem op te lossen.  

Voorbeeld van een verhaalopgave: 
Joey koopt drie pakjes voetbalplaatjes. Eén pakje kost € 1,50. Wat moet hij betalen? 

Voorbeeld van een contextopgave: 
Joey koopt drie pakjes voetbalplaatjes. Wat moet hij betalen? Naast deze opgave vind je een afbeelding van een pakje voetbalplaatjes met daarbij een prijskaartje waarop € 1,50 staat. 

Contextopgaven zijn voor leerlingen lastiger dan verhaalopgaven, omdat ze hun aandacht moeten verdelen tussen de geschreven tekst en de afbeelding. Je kunt je leerlingen begeleiden door regelmatig voor te doen hoe je zo’n opgave aanpakt. Denk hierbij hardop (model) en leg de nadruk op het verwoorden en uitschrijven van de bewerkingen.

Bronnen:

  • Cummins, D. D., Kintsch, W., Reusser, K. & Weimer, R. (1988). The role of understanding in solving word problems. Cognitive Psychology 20(4), 405-438.
  • Hickendorff, M., & Janssen, J. (2009). De invloed van contexten in rekenopgaven op de prestaties van basisschoolleerlingen. Panama-Post 28(4), 3-11.

“Contextopgaven zijn voor leerlingen lastiger dan verhaalopgaven”

Ondersteuning van Expertis

Heb je vragen over (de verbetering van) het rekenonderwijs? Neem gerust contact op met onderwijsadviseur Luuc Willering, via 06 – 45 20 60 02 of luuc.willering@expertis.nl.

Meer lezen?

Meer lezen over hoe we samen met scholen werken aan passend rekenonderwijs voor alle leerlingen?

Onderwijsadviseur Manon Biemans
Share This