033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Cijfers, getallen en nummers

Rekenfeitjes

Home » Thema’s » Themapagina rekenen en wiskunde » Rekenfeitjes » Cijfers, getallen en nummers

Het vakgebied rekenen-wiskunde is enorm groot. Voor leraren kan het dan ook een uitdaging zijn om een goede rekenles te geven. Welke didactiek pas je in welke leerlijn toe? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek eigenlijk over leren rekenen in de verschillende domeinen? Met deze rekenfeitjes geven we jou als leraar – kort maar krachtig – wat extra bagage mee. Zodat je in jouw rekenles goed beslagen ten ijs komt.

#Rekenfeitje 3 – door Jitske Zwart

Cijfers, getallen en nummers

Tijdens de rekeninstructie worden de begrippen: getallen, nummers en cijfers vaak door elkaar gebruikt. Maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen?

Cijfers zijn eigenlijk de ‘letters’ van ons getallensysteem. Dit getallensysteem wordt opgebouwd uit de cijfers 0 t/m 9. Het cijfer 1 is de notatie van het aantal 1, het getal 1 of het nummer 1. Je kunt cijfers dus vergelijken met letters. Met letters schrijf je een woord. De letters krijgen dan een betekenis. Met cijfers schrijf je een getal of nummer. De cijfers krijgen dan een betekenis.

Het getal 143 bestaat uit de cijfers 1, 4 en 3. De 1 betekent hier het aantal honderdtallen, de 4 het aantal tientallen en de 3 het aantal eenheden. Bij een adres of plaatsing op een ranglijst praat je over een nummer. Een nummer geeft een bepaalde positie of rang weer.

Waarom is het belangrijk dat je deze rekentaal goed gebruikt? Interactie met de juiste rekentaal tijdens de rekenles zorgt ervoor dat leerlingen zich beter ontwikkelen. Volgens Van Eerde (2009) is het van belang vroeg te beginnen met de juiste rekentaal. Leerlingen krijgen zo toegang tot het vak zodat ze later in staat zijn meer geavanceerde rekenen-wiskunde te leren.

Bron:

  • Van Eerde, H.A.A. (2009). Rekenen-wiskunde en taal: een didactisch duo. Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk 28(3), 19-32.

“Interactie met de juiste rekentaal tijdens de rekenles zorgt ervoor dat leerlingen zich beter ontwikkelen”

 

Ondersteuning van Expertis

Heb je vragen over (de verbetering van) het rekenonderwijs? Neem gerust contact op met onderwijsadviseur Luuc Willering, via 06 – 45 20 60 02 of luuc.willering@expertis.nl.

Meer lezen?

Meer lezen over hoe we samen met scholen werken aan passend rekenonderwijs voor alle leerlingen?

Onderwijsadviseur Manon Biemans
Share This