033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Vingertellen

Rekenfeitjes

Het vakgebied rekenen-wiskunde is enorm groot. Voor leraren kan het dan ook een uitdaging zijn om een goede rekenles te geven. Welke didactiek pas je in welke leerlijn toe? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek eigenlijk over leren rekenen in de verschillende domeinen? Met deze rekenfeitjes geven we jou als leraar – kort maar krachtig – wat extra bagage mee. Zodat je in jouw rekenles goed beslagen ten ijs komt.

#Rekenfeitje 1 – Door Julia Vrolijk

Vingertellen

Voor jonge kinderen is vingertellen een nuttig hulpmiddel dat de rekenontwikkeling stimuleert. De concrete, fysieke handeling van tellen op je vingers maakt hoeveelheden tastbaar. Vingertellen is dus een nuttige fase in de rekenontwikkeling! Maar: als de hoeveelheden groter worden, voldoen die vingers steeds minder goed. Bovendien is tellen op je vingers omslachtiger dan rekenen in je hoofd. In de loop van groep 4 moet het hoofd het dan ook overnemen van de vingers. Bij de meeste leerlingen gaat dit vanzelf. Als dat niet gebeurt, geef je als leraar de leerling een duwtje in de rug. Dit kan onder andere door de leerling te leren hoe die – in plaats van zijn vingers – gebruikmaakt van visuele representaties, zoals een rekenrek, kralenketting of getallenlijn. En ook door de rekenbewerkingen te automatiseren door veel te oefenen. Hierdoor heeft de leerling zijn vingers niet meer nodig!

Bron:

  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Ramineni, C., & Locuniak, M. N. (2008). Development of number combination skill in the early school years: When do fingers help? Developmental Science 11(5), 662–668.

“In de loop van groep 4 moet het hoofd het overnemen van de vingers”

Ondersteuning van Expertis

Heb je vragen over (de verbetering van) het rekenonderwijs? Neem gerust contact op met onderwijsadviseur Luuc Willering, via 06 – 45 20 60 02 of luuc.willering@expertis.nl.

Meer lezen?

Meer lezen over hoe we samen met scholen werken aan passend rekenonderwijs voor alle leerlingen?

Onderwijsadviseur Manon Biemans
Share This