033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Lerend netwerk – Effectief lesgeven in groep 7 en 8

Home » Trainingen en bijeenkomsten » Lerend netwerk – Effectief lesgeven in groep 7 en 8

Lerend netwerk – Effectief lesgeven in groep 7 en 8

Werk jij in het nieuwe schooljaar in of voor de hoogste groep(en) van de basisschool en gun je jouw leerlingen een soepele en goede doorstroom naar het voortgezet onderwijs? Neem dan deel aan het lerend netwerk ‘Effectief lesgeven in groep 7 en 8’ van Expertis Onderwijsadviseurs. In vier bijeenkomsten nemen we je mee in de belangrijkste thema’s die spelen aan het eind van de basisschool, zoals ‘leren leren’, een kansrijk advies en het behalen van de referentieniveaus.

In de laatste jaren van de basisschool komt er niet alleen op leerlingen, maar ook op leraren een hoop af. Leraren dienen er zorg voor te dragen dat de leerlingen goed voorbereid op een passende plek in het voortgezet onderwijs kunnen starten. Groep 8 is bovendien hét jaar van afronding: de leraren staan voor de uitdagende taak om nog zoveel mogelijk leerwinst te behalen bij de leerlingen.

Effectief lesgeven in groep 7 en 8

Speciaal voor leraren in groep 7 en 8, bovenbouwcoördinatoren en intern begeleiders start Expertis in schooljaar 2024-2025 een lerend netwerk op. In vier bijeenkomsten – verzorgd door onderwijsadviseur Florianne Bonhof – staan precies díe onderwerpen centraal die aan het eind van de basisschool zo van belang zijn, zoals:

  • hoe leerlingen leren;
  • het belang van een gedegen kennisopbouw;
  • het effectief gebruik van bordwerk en aantekeningen;
  • het ‘leren leren’ (metacognitief handelen);
  • een kansrijk advies;
  • omgaan met verschillen;
  • het behalen van de referentieniveaus.

Het handelen van de leraar staat in dit netwerk centraal, want juist dat is de sleutel tot succes (ongeacht de lesmethodes en aanpakken waarmee je werkt).

Tijdens de bijeenkomsten wisselen theorie en praktijk elkaar af, lezen we (vooraf) literatuur, gaan we hierover in gesprek en zal er naast input van de cursusleider, ook ruimte zijn voor het uitwisselen van vragen en ervaringen. We delen successen met elkaar en na vier middagen ben je (nog beter) in staat om je leerlingen succesvol te begeleiden richting het einde van de basisschool en het voortgezet onderwijs.

Doelgroep

  • Startende en ervaren leraren van groep 7 en 8
  • Bovenbouwcoördinatoren
  • Intern begeleiders

Data en tijden

De bijeenkomsten vinden plaats op:

  • 1 oktober 2024
  • 19 november 2024
  • 14 januari 2024
  • 11 maart 2024

Tijd: van 15 tot 17.30 uur.

 

Inhoud en opzet bijeenkomsten

Bijeenkomst 1:

Effectief onderwijs als basis

Tijdens de eerste bijeenkomst richten we ons op de belangrijkste uitgangspunten voor het geven van een effectieve les. In de laatste jaren van het basisonderwijs is er immers geen tijd meer te verliezen; het is van belang dat alle aangeboden stof daadwerkelijk door leerlingen geleerd wordt (wat natuurlijk ook relevant is in andere leerjaren). Maar hoe leren leerlingen eigenlijk en is het in onze digitale maatschappij nog wel van belang om veel kennis over te dragen? Na de eerste bijeenkomst kun je deze vragen onderbouwd beantwoorden.

Leerdoelen:

  • Je kunt met behulp van inzichten uit de cognitieve psychologie uitleggen hoe leren werkt.
  • Je hebt inzicht gekregen in het belang van kennis.
  • Je hebt ideeën over hoe je inzichten uit de cognitieve psychologie kunt toepassen in je dagelijkse lespraktijk. Ook kun je het belang van kennis concreet vertalen naar jouw dagelijkse lespraktijk.

Bijeenkomst 2:

Advies bij adviseren

Een belangrijk thema in de bovenbouw is natuurlijk het advies voor het voortgezet onderwijs. Het gaat om een cruciaal moment in de schoolloopbaan van leerlingen en daarom brengt dat voor jou als leraar een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Natuurlijk gun je jouw leerlingen het beste, maar in welke situatie is welk advies het meest passend? Dit kan voor behoorlijke dilemma’s zorgen. Na het vaststellen van het (voorlopig) advies, zijn er bovendien de adviesgesprekken met ouders. Hoe kun je die het beste aanpakken en in hoeverre hebben ouders inspraak? Tijdens deze bijeenkomst bespreken we de belangrijkste thema’s rondom de (voorlopige) advisering. Naast inhoudelijke input, krijg je ook ruimte om over een eigen casus in gesprek te gaan met andere bovenbouwcollega’s.

Leerdoelen:

  • Je weet welke factoren het belangrijkst zijn om tot een passend schooladvies te komen.
  • Je kunt bewuste(re) keuzes maken bij het geven van (voorlopige) schooladviezen.
  • Je kunt een effectief adviesgesprek met ouders voeren.
  • Je kunt een intervisiegesprek voeren aan de hand van een casus.

Bijeenkomst 3:

Keuzes in het aanbod

De inhoud van de lessen in groep 7 en 8 moet voor leerlingen betekenisvol zijn en hen klaarstomen voor het voorgezet onderwijs. Om dit vorm te kunnen geven, is inzicht in de leerlijnen, referentieniveaus en cruciale doelen van belang. Tijdens deze bijeenkomst bespreken we – op basis van de referentieniveaus – het belang van onderbouwde keuzes in het lesaanbod voor leerlingen met verschillende uitstroomniveaus. Ook wisselen we ideeën uit over een zinvolle invulling van de periode na de doorstroomtoets, die leerlingen motiveert.

Leerdoelen:

  • Je hebt inzicht in de referentieniveaus en weet waar je met je leerlingen naartoe werkt.
  • Je weet welke leerstof cruciaal is voor een soepele doorstroom naar het voortgezet onderwijs.
  • Je hebt praktische ideeën opgedaan over differentiatie op basis van de verschillende uitstroomniveaus.
  • Je hebt praktische ideeën opgedaan voor een zinvolle invulling van de lesperiode na de doorstroomtoets.

Bijeenkomst 4:

Leer je leerlingen leren

Tijdens de laatste weken van het schooljaar staan er (met name in groep 8) vaak een hoop mooie activiteiten op de planning. Een eindmusical, afscheidsavond, kamp: leuk! Tussendoor probeer je leerlingen voor te bereiden op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen straks in dat grote middelbare-schoolgebouw, met allerlei aparte vakken en steeds meer huiswerk, het overzicht nog kunnen bewaren? Leren plannen, aantekeningen maken, metacognitief handelen en eigen verantwoordelijkheid dragen, zijn belangrijke vaardigheden. Hier gaan we het over hebben tijdens deze laatste bijeenkomst.

Leerdoelen:

  • Je kunt je leerlingen effectief ondersteunen bij het leren leren, plannen en zelfregulatie.
  • Je kunt je leerlingen leren om effectief aantekeningen te maken bij verschillende vakken.
  • Je weet hoe je het groepsproces van afscheid nemen het best kunt begeleiden en hoe je de orde bewaakt.

Tijdsinvestering

De bijeenkomsten duren steeds twee en een half uur, zijn gepland na schooltijd en vinden plaats in de periode tot en met begin maart. Zo kun je je in de drukke, laatste maanden van het schooljaar volledig op je groep richten. 

Naast de bijeenkomsten zelf wordt er voorafgaand aan iedere bijeenkomst wat voorbereidend werk verwacht. Dit loopt uiteen van het formuleren van een casus, het uitproberen van een werkvorm in de praktijk tot aan het lezen van artikelen. Per bijeenkomst zal de voorbereiding ongeveer één à twee uur in beslag nemen.

Certificaat

Als je alle bijeenkomsten hebt doorlopen, ontvang je na afloop een certificaat als bewijs van je deelname.

Praktische informatie

Prijs

€ 649,- per deelnemer

Data en tijden

1 oktober 2024 van 15.00 tot 17.30.
19 november 2024 van 15.00 tot 17.30.
14 januari 2025 van 15.00 tot 17.30.
11 maart 2025 van 15.00 tot 17.30.

Locatie

Expertis Amersfoort
Grote Koppel 14
3813 AA Amersfoort

Meer weten?

Voor vragen of meer informatie kun je contact opnemen met Florianne Bonhof:
Telefoon 06 – 57 88 86 41
E-mail florianne.bonhof@expertis.nl

Florianne

Share This