
Beredeneerd aanbod groep 1 & 2
Hoe combineer je doelgericht werken met spelend leren binnen de groepen 1 en 2? Bekijk hier ons aanbod.
Doorgaande lijn van 2 naar 3
‘Is de leerling klaar voor groep 3, of is groep 3 klaar voor de leerling?’ Zo zorgen wij voor een goede start in groep 3.
Aanvullende dienstverlening
We hebben een uitgebreid en compleet aanbod trainingen en cursussen op het gebied van Jonge Kind.
- KIJK!
- Slimme kleuters begeleiden
- EDI en kleuters
- Scholing babyspecialist
- Werken met Piramide
- Kiekeboe met Piramide
- Pedagogisch coach
- (Her)certificering VVE programma’s
- Spelbegeleiding
- Integraal Kindcentrum (IKC)
- Spelend leren vanuit effectief handelen
- Voorbereiding op het rekenonderwijs
- Beginnende geletterdheid
- Mondelinge taalvaardigheid
Dr. Cathy van Tuijl
De wetenschap benadrukt het belang van de vroege kinderjaren voor de verdere ontwikkeling of schoolloopbaan. In deze vroege jaren wordt een fundament voor de verdere ontwikkeling gelegd. Tegelijkertijd blijkt dat de educatieve proceskwaliteit in de groep soms nog voor verbetering vatbaar is. Scholen signaleren bij de entree van kleuters vaak een heterogene groep leerlingen. Hoe deze kleuters optimale kansen te bieden vraagt om verdere professionalisering en ondersteuning van leerkrachten, interne en externe begeleiders en schoolleiders. Dr. Cathy van Tuijl en Expertis werken in hun werk intensief samen om wetenschappelijke inzichten rond de omgevingsinvloeden op de ontwikkeling van kinderen door te geven en te vertalen naar de praktijk binnen scholen.

Uit onze kennisbank
Adviseurs van Expertis publiceren regelmatig wetenschappelijke artikelen over ontwikkelingen in het onderwijs.
- Samen doelgericht spelend leren – door Expertis onderwijsadviseur Tinka Hofmeijer
- De PLG in het kindcentrum – door Expertis onderwijsadviseur Marjan van der Maas
- Volgen zonder kleutertoetsen – door Expertis onderwijsadviseur Ruth Heuvelman
- Kwaliteitskaart ‘Spel op de kaart!’ – De kwaliteitskaart ‘Spel op de kaart!’ geeft in één oogopslag weer waar het om draait bij spel en spelen en is goed te gebruiken om gesprekken over spel op gang te brengen, visie op spel te ontwikkelen of om de kwaliteit van spel te bepalen.
Lees alle artikelen over dit thema in onze kennisbank
Nieuws en actualiteit
Spelend leren: wetenschappelijke inzichten toepassen in de praktijk
Jonge kinderen hebben behoefte aan spelend leren. Over het algemeen leren kinderen meer van begeleid spel dan van onbegeleid spel. Hoe bied je als leerkracht van groep 1-2 begeleiding waarmee je actief leerprocessen ondersteunt en niet alleen het spel gaande houdt?

Leergang mondelinge taalvaardigheid
Deze leergang geeft u inzicht in hoe een jong kind de taal leert en hoe u hier het beste op kan inspelen. De mondelinge taalvaardigheid is van grote invloed op de lees-en schrijfontwikkeling en een belangrijke voorspeller van schoolsucces.
Diverse data in 2021 en 2022
Van 13.30 – 16.30 uur
Locaties: Almelo en Amersfoort
Daarnaast is het mogelijk om deze training incompany te volgen.

HERDRUK - Integrale kindcentra, van visie naar uitvoeringspraktijk
Denkt u als school, gemeente of kinderopvangorganisatie na over het opzetten van een integraal kindcentrum? Of zit u middenin het proces? Dan is de recent verschenen herdruk van het boek Integrale kindcentra - van visie tot uitvoeringspraktijk - bij uitgeverij Pica een aanrader.

Zo zorg je voor meer gelijke kansen in het onderwijs
Blog
In ons parlement klinkt regelmatig de wens dat alle kinderen in dit land dezelfde gelijke kansen krijgen. In dit artikel geeft onderwijsexpert Ruth Heuvelman tips hoe je deze wens werkelijkheid kunt laten worden.

NIEUW: Al pratend wijs
In het recent bij uitgeverij Pica verschenen boek Al pratend wijs gaat auteur Eveline Bogers in op het belang van mondelinge taalvaardigheid bij jonge kinderen. De eerste zeven levensjaren zijn essentieel en vormen de kritische periode voor de taalverwerving. Een goede mondelinge taalvaardigheid (spreken en luisteren) is niet alleen cruciaal voor de lees- en schrijfontwikkeling, maar heeft ook invloed op het welbevinden van kinderen. Kinderen die mondeling vaardig zijn, kunnen aangeven wanneer ze verdrietig, boos of blij zijn. Ze kunnen anderen begrijpen en zijn in staat kennis en ideeën te delen.
Onze adviseurs staan voor u klaar
Onze adviseurs werken graag samen met u samen op het gebied van VVE en het Jonge Kind.
Annemarieke Kool
“De kracht en talenten van de ander zijn mijn uitgangspunt bij het coachen en begeleiden”
Kyra Laarveld
“Door ongelijk onderwijs krijgen kinderen gelijke kansen!”
Marjan van der Maas
“Samenwerken, verbinden vanuit passie, eigenaarschap en eigen verantwoordelijkheid.”
Ruth Heuvelman
“Samenwerken aan optimale ontwikkelkansen voor alle kinderen”
Sherrill Woldberg
“Hoogbegaafdheid raakt meer dan alleen een aantal leerlingen in de klas.”