033 - 46 12 680 info@expertis.nl
Home » Nieuwsoverzicht » Leesvaardigheid draagt bij aan leesmotivatie

Leesvaardigheid draagt bij aan leesmotivatie

Er is veel aandacht voor de dalende leesvaardigheid in het basisonderwijs. Op dinsdag 22 september 2020 is onze collega Marita Eskes geïnterviewd over dit onderwerp voor het NPO 2 programma Nieuwsuur. Zij maakt daarin duidelijk dat kinderen niet alleen leren lezen door het lezen van mooie, rijke teksten, maar dat ze ook onderwijs moeten krijgen in leesvaardigheid.

Het lijkt vanzelfsprekend om bij leerlingen die leren lezen in te zetten op beide aspecten: de vaardigheid en de motivatie. In 2019 heeft de Onderwijsraad een oproep gedaan voor een leesoffensief. In dit offensief worden drie voorstellen gedaan om te werken aan de leesmotivatie van Nederlandse kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs. Maar alleen aandacht voor leesmotivatie maakt van kinderen nog geen betere lezers. Zo zal er op school ook aandacht moeten zijn voor de vaardigheden om vloeiend te leren lezen. Kenmerken van vloeiend lezen zijn: vlot lezen, accuraat lezen en expressief lezen (Pikulski & Chard, 2003 in Eskes, 2020). In het nieuwste boek van Marita kan je hier meer over lezen.

Het belang van aandacht voor leesvaardigheid naast leesmotivatie wil Marita ook meegeven aan de Minister van Onderwijs. Ze is, naast andere deskundigen zoals Anna Bosman en Aryan van der Leij, op woensdag 23 september 2020 uitgenodigd om mee te praten in het rondetafelgesprek met de Tweede Kamer.

Bekijk de uitzending

Via deze link kunt u de uitzending met daarin het interview met Marita Eskes terugkijken.

Bekijk het Rondetafelgesprek met leden van de Tweede Kamer

Via deze link kunt u het rondetafelgesprek over leesvaardigheid met leesexperts en leden van de Tweede Kamer terugkijken.

 

Share This