033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Het reguleren van emoties en ontwikkelen van executieve functies

thema Pedagogisch handelen

Home » Thema’s » Themapagina Pedagogisch handelen » Het reguleren van emoties en ontwikkelen van executieve functies

Het reguleren van emoties en ontwikkelen van executieve functies

Wij kennen ze allemaal wel: leerlingen die moeite hebben om hun emoties te beheersen, die heel snel boos of verdrietig worden en zichzelf niet goed in de hand hebben en als het ware doorslaan. De leerlingen worden door die emoties afgeleid van het leren. Daarnaast zien we ook leerlingen die moeite hebben zich te focussen op wat geleerd moet worden. Zij hebben moeite met het vasthouden of juist verschuiven van aandacht, met het onthouden van informatie tijdens verwerkingsprocessen. Deze zaken verwijzen naar executieve functies. Deze leerlingen kunnen hun emoties slecht hanteren, niet aan een taak beginnen, hebben moeite om hun aandacht te richten op dat wat nu belangrijk is en missen de vaardigheid om dit te reguleren.

Oefenen met de executieve functies

De executieve functies verklaren in hoge mate het schoolsucces. Leraren hebben hier een voorbeeldfunctie maar kunnen ook gericht oefenen met deze vaardigheden. Kortom: alle reden om hier op school mee aan de slag te gaan. Natuurlijk doen leraren hier al veel aan. Adviseurs van Expertis helpen u een stap verder, zorgen dat uw inzichten t.a.v. executieve functies weer up-to-date zijn en werken samen met u aan een doorgaande lijn op de school.

Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Brigitta Mathijssen of Simone Kessels.

Praktische informatie over dit aanbod

Wat is het: advies op maat over emotieregulatie en executieve functies.
Voor wie is het interessant: leraren, intern begeleiders, pedagogisch medewerkers.
Welk type onderwijs: primair onderwijs en voortgezet onderwijs.
Wat levert het op: uw inzicht is weer up-to-date en de opbrengsten verbeteren.

Stel mij gerust uw vraag.

Ik ben Brigitta Mathijssen en ik help u graag verder. Bel mij op 06 – 43 35 13 01 of stuur me een e-mail.

 

“Een goede leraar is pedagoog en didacticus, realiseert een positief en stimulerend leerklimaat, is gericht op het leren van leerlingen, vindt kennis en basisvaardigheden belangrijk, reflecteert en kijkt steeds weer hoe het beter kan.”

Brigitta Mathijssen - Adviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs

Share This