033 - 46 12 680 info@expertis.nl
Home » Kennisbank overzichtspagina » Kennisbank Pedagogisch handelen

Het belang van pedagogisch handelen (1)

2019 – Hebben scholen voldoende aandacht voor de kwaliteit van het pedagogisch handelen? Staat het regelmatig op de agenda? Welke aandacht heeft de schoolleider voor het ontwikkelen van een positief schoolklimaat? Wat doet een schoolleider concreet als één of meer leraren worstelen met vragen rond gedrag of het klimaat in school? Is dat een leerkrachtspecifieke vraag of een vraag voor het hele team? In dit artikel gaan Cathy van Tuijl (lector Saxion) en Brigitta Mathijssen (Expertis onderwijsadviseurs) in op het belang van voldoende aandacht voor pedagogisch handelen binnen het primair onderwijs. >>

Het belang van pedagogisch handelen (2)

2019 – Van schoolleiders mag verwacht worden dat ze leraren kunnen ondersteunen in hun pedagogische opdracht. Maar omdat juist bij het pedagogisch handelen de persoon van de leraar sterk meespeelt, kan dit een lastige opgave voor de schoolleider zijn. In dit artikel beschrijven Cathy van Tuijl (lector Saxion) en Brigitta Mathijssen (senior onderwijsadviseur bij Expertis) hoe schoolleiders leraren kunnen ondersteunen in hun pedagogisch handelen. Wat komt er kijken bij een planmatige pedagogische aanpak en in hoeverre kunnen methodieken en methoden leraren ondersteunen? >>

Kwaliteitskaart gedrag

2012 – Voor een veilige, prettige werksfeer is de grondhouding van de leerkracht van belang: een open, accepterende en ondersteunende houding, sensitief, respectvol en voorspelbaar. Deze kwaliteitskaart is ontwikkeld door de kenniskring van onze professional leader, lector Cathy van Tuijl. >>

Share This