Op deze pagina vindt u een overzicht van de boeken die door onze adviseurs en vakexperts zijn geschreven.
Expliciete directe instructie in het voortgezet onderwijs
Na het enorme succes van Expliciete Directe Instructie (EDI) in het basisonderwijs komt het boek nu ook beschikbaar voor docenten in het voortgezet onderwijs!
Elke les heeft een duidelijk lesdoel en je geeft kraakheldere instructie. Door het gebruik van wisbordjes en willekeurige beurten krijg je scherp zicht op het leren van de leerlingen en kun je jouw lessen optimaal afstemmen op hun leerproces.
EDI biedt jou een helder lesmodel van lesfasen en technieken die je kunt inzetten om leerlingen met plezier en succes de lessen te laten volgen.
Auteur(s): Marcel Schmeier (EDI-expert)
Begrijpend lezen in een doorlopende lijn
Elk kind heeft recht op goed leesonderwijs. Veel leerlingen in het basisonderwijs ervaren moeite bij het begrijpen van teksten.
Dit boek beschrijft wat onder tekstbegrip wordt verstaan en hoe dit tot stand komt, gebaseerd op kennis vanuit de wetenschap. Je leest hoe in een doorlopende lijn gewerkt kan worden aan tekstbegrip, van begrijpend luisteren in de groepen 1 en 2 naar (geleidelijk) begrijpend lezen in de groepen 3 t/m 8. Ook word je meegenomen in hoe je zaakvakken kunt koppelen aan het leesonderwijs en teksten in samenhang kunt aanbieden in de klas.
Auteur(s): Marita Eskes (EDI-expert)
Begrijpend lezen op de basisschool
De tekst centraal
Het belang van goed kunnen begrijpend lezen is groot, zowel voor de toekomst van de leerlingen als voor de samenleving. Dit boek biedt leraren en scholen handvatten om het leesonderwijs in kaart te brengen en te verbeteren. De auteur – Dr. Kees Vernooy – was als wetenschappelijk projectleider betrokken bij diverse bekende Nederlandse leesprojecten. Vernooy is een pleitbezorger voor op wetenschappelijke kennis gebaseerde onderwijsvernieuwingen
Auteur(s): Dr. Kees Vernooy
Integrale kindcentra
Van visie naar uitvoeringspraktijk
Dit boek beschrijft het fenomeen kindcentrum vanuit verschillende perspectieven: dat van de (integrale) kindontwikkeling, de participatie van ouders op de arbeidsmarkt, het IKC als professionele gemeenschap én als arbeidsorganisatie. Uitgebreide praktijkvoorbeelden belichten het leiderschap, doorzettingsvermogen en geduld dat nodig is om zo’n mooie voorziening voor kinderen te realiseren, samen met alle partners.
Auteur(s): Hans Schwartz, Marijke Bertu, Marjan van der Maas
Expliciete Directe Instructie 2.0
Bestseller | 60.000+ verkochte exemplaren
Dagelijks werken leerkrachten met passie en toewijding om hun leerlingen voor te bereiden op het vervolgonderwijs en hun toekomstige rol in de maatschappij. Dit boek gaat over de kern van het vak: onderwijzen. Het gaat over de belangrijkste taak van het onderwijs, het bieden van eerlijke onderwijskansen door kwalitatief hoogwaardige instructie.
Nieuw in deze uitgebreide en herziene editie:
– EDI voor kleuters
– het geven van feedback
– implementatie van EDI
Auteur(s): John Hollingsworth & Silvia Ybarra
Nederlandse bewerking: Marcel Schmeier (EDI-expert)
Close Reading
Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs
Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Maar we weten ook dat ze het een moeilijk vak vinden. Ook zien we dat leerkrachten het lastig vinden om een effectieve, maar ook boeiende les begrijpend lezen te geven.
Close Reading geeft leerkrachten de mogelijkheid om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden.
Auteur(s): Diane Lapp e.a.
Nederlandse bewerking: Tony van Dalen, Dortie Mijs en Marieke van Logchem
Close Reading in de praktijk – middenbouw
Hoe geef je Close Reading concreet vorm in jouw groep? Close Reading in de praktijk bevat dertig complete lessenseries voor het basisonderwijs: tien voor de onderbouw, tien voor de middenbouw en tien voor de bovenbouw. Per serie (van drie lessen) staat één tekst centraal.
Auteur(s): Dortie Mijs, Ebelien Nieman en Liz Bunte
Close Reading in de praktijk – bovenbouw
Lessenseries voor het basisonderwijs
Hoe geef je Close Reading concreet vorm in jouw groep? Close Reading in de praktijk bevat dertig complete lessenseries voor het basisonderwijs. Per serie (van drie lessen) staat één tekst centraal.
Auteur(s): Dortie Mijs, Ebelien Nieman en Liz Bunte
Close Reading in de praktijk – onderbouw
Lessenseries voor het basisonderwijs
Hoe geef je Close Reading concreet vorm in jouw groep? Close Reading in de praktijk bevat dertig complete lessenseries voor het basisonderwijs. Per serie staat één tekst centraal.
Gekozen is voor mooie, vaak bekende en veelgelezen prentenboeken en teksten (ook gedichten), zowel verhalend als informatief. In de onderbouw gaat het om lessenseries bij prentenboeken als De Kindereter en Kikker in de kou.
Auteur(s): Dortie Mijs, Ebelien Nieman en Liz Bunte
Bordwerk en aantekeningen
Runner-up Beste Onderwijsboek 2020!
Instructie wint aan kracht als je hierbij op het bord schrijft. Het maakt niet uit of dit nu een krijtbord, een whiteboard of een smartboard is. Via het bord deel je kennis met de leerlingen door middel van teksten, plaatjes, animaties en video’s.
In dit boek pleit Marcel Schmeier voor ‘slow teaching’ waarbij bordwerk zorgvuldig wordt opgebouwd en geordend, leerlingen aantekeningen maken en de leerstof stapsgewijs en grondig wordt onderwezen én geleerd.
Auteur(s): Marcel Schmeier (EDI-expert)
Lesson Study
Een professionaliseringsaanpak voor het basisonderwijs
Onderzoek toont aan dat leraren het meest leren in de praktijk en van elkaar. Lesson Study is daar bij uitstek voor bedoeld. Het is een cyclisch proces: een kleine groep leraren ontwerpt gezamenlijk een les, die door een van hen wordt gegeven. De anderen observeren en achteraf wordt gezamenlijk besproken wat goed ging en wat beter kan; de les wordt vervolgens geoptimaliseerd.
Auteur(s): Ina Cijvat en Marianne Espeldoorn-Finke
Technisch lezen in een doorlopende lijn
Winnaar Het beste Onderwijsboek van 2020!
Elk kind verdient het om goed te leren lezen. Als je niet geletterd bent, is het vrijwel onmogelijk om in de huidige maatschappij mee te komen. Uiteraard heb je kennis van de wereld en woordenschat nodig om teksten te begrijpen, maar met kennis en woorden alleen kun je geen tekens van papier aflezen. Dit boek beschrijft op praktische wijze waarom goed technisch leesonderwijs van belang is, hoe het proces van technisch leren lezen verloopt en hoe hier in een doorlopende lijn vorm aan kan worden gegeven in de klas.
Auteur(s): Marita Eskes (EDI-expert)
Effectief omgaan met verschillen in het rekenonderwijs
Elk kind kan leren rekenen
Dit boek draait om de vraag: ‘Hoe kunnen alle leerlingen zich ontwikkelen tot gecijferde mensen?’ Gebaseerd op onderzoek schetst auteur Gert Gelderblom hoe een schoolteam rekenonderwijs een hoger plan kan tillen. Het boek is ook geschikt voor PABO-studenten.
Auteur(s): Gert Gelderblom
Effectief rekenonderwijs op de basisschool
Nu al 4e druk!
De rekenvaardigheid van Nederlandse en Belgische kinderen is al zeker tien jaar aan het dalen. Is het rekenonderwijs eigenlijk nog wel van deze tijd? Hoe kan het beter? Wat kunnen we leren van de wetenschap? Maar vooral: hoe leren we onze kinderen weer rekenen? Effectief rekenonderwijs op de basisschool verbindt de theorie met de praktische toepassing in de klas.
Auteur(s): Marcel Schmeier (EDI-expert)
De datateam methode
Een concrete aanpak voor onderwijsverbetering
De Datateam®methode is een concrete aanpak voor onderwijsverbetering. Hoe analyseer je data en op welke manier gebruik je het om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren?
Expertis is eigenaar van deze unieke methode en helpt u er graag mee op weg.
Auteur(s): Kim Schildkamp, Adam Handelzalts, Cindy Poortman et al.
Bekijk hier onze dienstverlening
Expertis Onderwijsadviseurs gaat voor bewezen effectieve en duurzame schoolverbetering op uw school. De adviseurs van Expertis slaan de brug tussen wetenschappelijke inzichten en de dagelijkse onderwijspraktijk. Neem vrijblijvend contact met ons op!