033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Conferentie Jonge Kind - Ruimte voor rekenen!

Woensdag 25 september 2024

Home » Trainingen en bijeenkomsten » Conferentie Jonge Kind 2024 – Ruimte voor rekenen!

Conferentie Jonge Kind – Ruimte voor rekenen!

Woensdag 25 september 2024

Na het succes van de eerste Conferentie Jonge Kind van vorig jaar organiseert Expertis Onderwijsadviseurs in 2024 opnieuw een landelijke conferentie die geheel in het teken staat van het onderwijs aan het jonge kind. Dit keer is het thema: ‘Ruimte voor rekenen!’ Kom op woensdag 25 september 2024 naar Apeldoorn en laat je inspireren.

Op het programma staan twee boeiende keynotes van experts op het gebied van rekenen en het jonge kind. Daarnaast kun je kiezen uit diverse workshops over thema’s als:

  • rekenen in spel;
  • rijke rekenvragen en rekentaal in prentenboeken;
  • rekendoelen in groep 1 en 2;
  • een ontwikkelingsvoorsprong bij rekenen;
  • rekenen in de bouwhoek;
  • en meer!

Kortom: de inhoud is gevarieerd en praktisch. Behalve dat je nieuwe kennis en inspiratie opdoet, is er volop gelegenheid om met collega’s uit het hele land ervaringen en ideeën uit te wisselen. Na afloop ontvangt iedere deelnemer een prachtig prentenboek cadeau.

Lees verderop meer over de inhoud van het programma!

Doelgroep

Deze conferentie is bedoeld voor iedereen die werkt in of betrokken is bij het onderwijs aan groep 1 en 2 van de basisschool, zoals: leraren, intern begeleiders/kwaliteitscoördinatoren, onderbouwcoördinatoren, jonge-kindspecialisten, directeuren enzovoort. Ook geïnteresseerden in de doorgaande lijn van groep 2 naar groep 3 zijn van harte welkom.

Programma

09.30 uur: Inloop

10.00 uur: Opening

10.15 uur: Keynote 1 door dr. Jarise Kaskens – Rekenontwikkelingskansen voor het jonge kind

11.00 uur: Pauze

11.30 uur: Keynote 2 door dr. Rob van Bree – Ruimte voor rekenen in prentenboeken

12.15 uur: Lunchpauze

13.15 uur: Workshopronde 1

14.15 uur: Pauze

14.45 uur: Workshopronde 2

15.45-16.30 uur: Informele afsluiting met borrel

Praktische informatie

Datum en tijd

Woensdag 25 september 2024,
van 9.30 tot 16.30 uur

Locatie

Van der Valk
Landgoedlaan 26
7325 AW  Apeldoorn

Deelnameprijs

€ 289,- per persoon (inclusief koffie/thee, versnaperingen, lunch en een prachtig prentenboek cadeau.

Meer weten?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onderwijsadviseur Ruth Heuvelman:
ruth.heuvelman@expertis.nl
06 – 82 39 38 96

Onderwijsadviseur Ruth Heuvelman

Keynotes

  • Rekenontwikkelingskansen voor het jonge kind
    door dr. Jarise Kaskens

Hoe stimuleer je de rekenontwikkeling van kleuters? Welke inhouden zijn belangrijk en op welke manier kun je deze vertalen naar concrete activiteiten? Wat betekent dit voor de leeromgeving in jouw groep? Dr. Jarise Kaskens – hogeschoolhoofddocent en onderzoeker aan Hogeschool Windesheim en lector Didactiek van hoge verwachtingen bij Hogeschool Rotterdam – geeft in de eerste keynote antwoorden. Ook zoomt ze in op hoe jij eraan kunt bijdragen dat jonge kinderen hun zelfvertrouwen in en motivatie voor rekenen vergroten en behouden. Kortom: je wordt helemaal bijgepraat over hoe kun jij het goede kunt (blijven) doen in jouw (reken)onderwijs aan het jonge kind. Met als doel: een stevige basis, zodat kinderen goed voorbereid zijn op het rekenen in groep 3.
Jarise promoveerde in 2022 op onderzoek naar rekenontwikkeling en rekengesprekken en heeft bijgedragen aan diverse publicaties over rekenen en het jonge kind (zoals Gecijferd Bewustzijn en Als kleuters leren meten).

  • Ruimte voor rekenen in prentenboeken
    door dr. Rob van Bree

Wat hebben rekenonderwijs en prentenboeken met elkaar te maken? Op welke manier bieden prentenboeken ruimte voor rekenen? In deze lezing laat dr. Rob van Bree – leerkracht, psycholoog, wetenschapper en auteur – zien hoe je het rekenonderwijs in groep 1 en 2 met behulp van prentenboeken speels én leerzaam kunt vormgegeven. Hij gaat in op het hoe, het wat en het waarom, en maakt duidelijk hoe je met prentenboeken jouw rekenonderwijs een stevig, theoretisch onderbouwd fundament geeft, waar de kinderen in je klas van genieten!

Workshops

Workshopronde 1

Rekenen in spel - Door Tinka Hofmeijer

Hoe kun je in het spel van kinderen rekendoelen invoegen zonder dat je het spel verstoort? In deze workshop van Tinka Hofmeijer leer je hoe je doelgericht kunt meespelen, het spel kunt verrijken en de rekenontwikkeling binnen het spel effectief kunt stimuleren. Je krijgt praktische handvatten en tips om mee te nemen naar je eigen onderwijspraktijk.

De bouwhoek in beeld - Door Marjan van der Maas

Een belangrijk doel van de bouwhoek is dat leerlingen ruimtelijk inzicht ontwikkelen. Ook leent de bouwhoek er zich uitstekend voor om (rollen)spel te spelen. In deze workshop van Marjan van der Maas analyseer je jouw eigen bouwhoek en bedenk je – aan de hand van voorbeelden, filmmateriaal en foto’s – wat jouw bouwhoek nieuwe impulsen kan geven. We gaan in op vragen als:

  • Welke materialen zijn onmisbaar in de verschillende ontwikkelingsfasen van het bouwen?
  • Welke impulsen kan de bouwhoek aan de speelleeromgeving geven?
  • Welke reken- en speldoelen kun je in de diverse ontwikkelingsfasen van het bouwen aan de bouwhoek koppelen?
  • Welke criteria en regels stel je aan het werken in de bouwhoek?

Rijke rekenvragen en rekentaal in prentenboeken - Door Annemarieke Kool en Ebelien Nieman

In deze workshop laten Annemarieke Kool en Ebelien Nieman zien met welke prentenboeken je zowel het rekenen als de mondelinge taalvaardigheid van kinderen kunt stimuleren. Een rijk prentenboek is daar een prachtig en kansrijk middel voor; dit is aantrekkelijk om te zien, bevat rijke taal én er zitten denkvragen in. We koppelen de gebeurtenissen die in het verhaal plaatsvinden aan rekenvragen. De leerlingen doen zo getalbegrip op en leren tellen, meten en meetkunde – belangrijke onderdelen van beginnende gecijferdheid.

Nota bene: Neem naar deze workshop een prentenboek mee waar jij kansen in ziet!

Het belang van een goede rekenstart - Door prof. dr. Hans van Luit

In deze masterclass gaat prof. dr. Hans van Luit in op het belang van een gericht rekenaanbod in groep 1-2, op basis van de belangrijkste rekenvoorwaarden voor de overgang naar groep 3. Hij zal hierbij vooral het tellen en het maken van een goede koppeling van getallen aan hoeveelheden benadrukken. Ook zet hij uiteen wat we uit onderzoek weten over een goede rekenstart en wat de implicaties zijn voor de praktijk. We wisselen met elkaar van gedachten over hoe je het beste de essentiële voorbereidende rekenbasis kunt leggen.

Workshopronde 2

Ontwikkelingsvoorsprong bij rekenen - Door Sherrill Woldberg

Sommige sterke rekenaars in groep 1 en 2 vallen duidelijk op. Ze tellen tot grote getallen (soms al tot 100 en verder), hebben een goed ruimtelijk inzicht en willen graag ‘echte’ sommen maken. Andere sterke rekenaars vallen minder op. Zij kijken en observeren vooral wat er gebeurt. Thuis laten ze wel van zich horen en blijken ze meer kennis te bezitten dan dat ze in de klas laten merken. In deze workshop van Sherrill Woldberg gaan we in op hoe je sterke rekenaars kunt herkennen en welk aanbod, in spel en activiteiten, voor hen passend is binnen de reguliere kleuterklas.

Rekenen op het schoolplein en in de spellessen - Door Caroline van Leijenhorst

Hoe zorg je ervoor dat het spel van kinderen buiten en in het speellokaal/de gymzaal meer inhoudt dan alleen vrij bewegen en spelen? In deze workshop staat Caroline van Leijenhorst samen met jou stil bij de vele mogelijkheden die je hebt om de rekendoelen mee te nemen naar het buitenspel op het schoolplein en naar de spellessen in de gymzaal. Aan de hand van voorbeelden en ervaringen uit de praktijk krijg je handvatten om morgen in jouw groep mee aan de slag te gaan.

Rijke rekenvragen en rekentaal in prentenboeken - Door Annemarieke Kool en Ebelien Nieman

In deze workshop laten Annemarieke Kool en Ebelien Nieman zien met welke prentenboeken je zowel het rekenen als de mondelinge taalvaardigheid van kinderen kunt stimuleren. Een rijk prentenboek is daar een prachtig en kansrijk middel voor; dit is aantrekkelijk om te zien, bevat rijke taal én er zitten denkvragen in. We koppelen de gebeurtenissen die in het verhaal plaatsvinden aan rekenvragen. De leerlingen doen zo getalbegrip op en leren tellen, meten en meetkunde – belangrijke onderdelen van beginnende gecijferdheid.

Nota bene: Neem naar deze workshop een prentenboek mee waar jij kansen in ziet!

Het belang van een goede rekenstart - Door prof. dr. Hans van Luit

In deze masterclass gaat prof. dr. Hans van Luit in op het belang van een gericht rekenaanbod in groep 1-2, op basis van de belangrijkste rekenvoorwaarden voor de overgang naar groep 3. Hij zal hierbij vooral het tellen en het maken van een goede koppeling van getallen aan hoeveelheden benadrukken. Ook zet hij uiteen wat we uit onderzoek weten over een goede rekenstart en wat de implicaties zijn voor de praktijk. We wisselen met elkaar van gedachten over hoe je het beste de essentiële voorbereidende rekenbasis kunt leggen.

Meld je aan voor de Conferentie Jonge Kind: ‘Ruimte voor rekenen!’

Share This