Julia Vrolijk
“When the why gets stronger, the how gets easier”
Samen tot de kern komen; Julia gaat niet voor de quick-fix, maar werkt vanuit de waarom-vraag. Met een achtergrond als leraar en rekencoördinator binnen het basisonderwijs, een master Onderwijswetenschappen én een opleiding Verandermanagement weet Julia als geen ander de brug te slaan tussen theorie en praktijk. Tegenwoordig werkt ze daarnaast als docent Curriculumanalyse aan de Radboud Universiteit, waar ze studenten opleidt tot curriculumontwikkelaar in hun eigen school. Julia: ‘Ik vind het belangrijk dat schoolteams in gezamenlijkheid de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, zodat alle leerlingen zo goed mogelijk worden voorbereid op hun deelname aan de maatschappij van de toekomst.’
Wat kan Julia voor je betekenen?
Duurzame onderwijsverbetering staat voor Julia op nummer 1. Ze begeleidt zowel schoolteams als individuele professionals, zoals schoolleiders, kwaliteitscoördinatoren en leerkrachten. Door middel van trainingen, lesobservaties, feedback en het stellen van kritische vragen, daagt ze hen uit om te reflecteren op hun eigen handelen. Dat doet zij op een coachende en positief nieuwsgierige manier. Ze werkt vanuit een wetenschappelijke basis, die ze altijd koppelt aan de concrete onderwijspraktijk. Hierbij stelt ze de leraar centraal. Lesgeven is immers topsport!
Expertises
- Veranderkunde
- Didactisch handelen
- Pedagogisch handelen
- Rekenen en wiskunde
- Kwaliteitszorg
- Klassenmanagement
- Coaching
- Co-teaching
- Curriculumontwikkeling
- Expliciete Directe Instructie (EDI)
Publicaties
Artikelen
- Zelfregulerend leren in de reken- en wiskundeles. Een positief effect op prestaties en motivatie. Vrolijk, J. (2025). Artikel uit Volgens Bartjens (9-2025).
- Rekenangst verminderen of voorkomen. Vrolijk J. (2025). #Rekenfeitje 11 – Artikel voor Expertis Onderwijsadviseurs.
- Hoe krijgen we die rekenresultaten omhoog? Sturen op effectief rekenonderwijs. Vrolijk, J. (2025). Artikel in BSM, nummer 1, jaargang 39
- Verhaal- of contextopgaven? Vrolijk J. (2024). #Rekenfeitje 2 – Artikel voor Expertis Onderwijsadviseurs.
- Vingertellen. Vrolijk J. (2023). #Rekenfeitje 1 – Artikel voor Expertis Onderwijsadviseurs.
- Waar startende leraren tegenaan lopen. Kessels, S., & Vrolijk, J. (2023). Artikel in BSM, nummer 8, jaargang 37.
- Meer dan twee miljoen Nederlanders kunnen zich niet redden met cijfers. “Investeer in effectief rekenonderwijs.” Julia Vrolijk geïnterviewd voor Expertis Onderwijsadviseurs (2023).
- Rekenachterstanden wegwerken doe je zo. Vrolijk, J. (2023). Blog voor Expertis Onderwijsadviseurs.
- Door blokvoorbereiding een passend rekenaanbod voor elke leerling. Vrolijk, J. (2022). Blog voor Expertis Onderwijsadviseurs.
Thema’s
Kwaliteitszorg & schoolontwikkeling
Pedagogisch handelen
Rekenen en wiskunde
Contact
Julia Vrolijk MSc.
06 – 82 08 36 48
julia.vrolijk@expertis.nl
