Kees Vernooy
“Uit onderzoek blijkt steeds weer dat klassenmanagement een van de meest kritische ingrediënten van effectief lesgeven is.’’ Dr Kees Vernooy is een autoriteit op het gebied van lees- en taalonderwijs. Werkelijk duizenden leraren en schoolleiders kennen hem vanwege zijn succesvolle leesinterventietrajecten. Dr. Kees Vernooij is al sinds jaar en dag als professional leader verbonden aan Expertis en veelgevraagd spreker. Nog dagelijks voedt hij onze taalleesexperts met zijn wetenschappelijke inzichten.
Lees hier het interview met Dr. Vernooy over de sleutel tot effectief onderwijs.
Lees hier het interview met Dr. Vernooy over een optimale inzet van NPO-middelen om leerachterstanden ten gevolge van de coronapandemie in te halen.
Lees hier het interview met Dr. Vernooy over het verbeteren van het leesonderwijs en meer leesplezier in de klas.
Publicaties
Artikelen
- Naar beter begrijpend lezen! Vernooy, K. (2022). BSM, 4, 2022.
- Het belang van goed klassenmanagement. Vernooy, K. (2022). OnderWijsTijd, juli-september 2022, Nr. 3.
- Effectieve leesinterventies nader bekeken – het belang van een goede leesvaardigheid. Vernooy, K. & Eskes, M. (2017). Zorgbreed 56 – Jaargang 14, nr 4, juni/juli/aug 2017.
- In principe kan elk kind leren lezen. Westerloo, A. (2017). BM04
- Het versterken van het begrijpend lezen door close reading. Vernooy, K. & Mijs, M. (2016). Zorgbreed 53, jaargang 14.
- De schoolleiding doet ertoe. Vernooy, K. (2016). SchoolManagement Totaal 2016.
- Wat vraagt een professionele leergemeenschap van een school? Vernooy, K. (2015). Basisschool Management 05/2015.
- Begrijpend lezen en het omgaan met verschillen. Vernooy, K. (2014). Zorgbreed 48, jaargang 12.
- Leerlingen helpen andere leerlingen – Peer tutoring: een effectieve methodiek om de leesresultaten en de leesmotivatie te verbeteren. Mijs, D., Egbertsen, T., Oude Kamphuis, K. en Vernooy, K. (2015). Hengelo/Amersfoort: Expertis onderwijsadviseurs.
- Een goede schooltekst. Silfhout, G. & Vernooy, K. (2014). Didactief september 2014.
- Het gebruik van data als basis voor effectieve onderwijsverbetering. Gelderblom, G. & Vernooy, K. (2014). Basisschool Management 06/2014.