Rekenfeitjes
Het vakgebied rekenen-wiskunde is enorm groot. Voor leraren kan het dan ook een uitdaging zijn om een goede rekenles te geven. Welke didactiek pas je in welke leerlijn toe? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek eigenlijk over leren rekenen in de verschillende domeinen? Met deze rekenfeitjes geven we jou als leraar – kort maar krachtig – wat extra bagage mee. Zodat je in jouw rekenles goed beslagen ten ijs komt.
#Rekenfeitje 7
Rijke rekenvragen
Leerlingen moeten in staat zijn om opgedane kennis en vaardigheden rondom rekenen flexibel te kunnen toepassen in het dagelijkse leven. Dit doet een beroep op het probleemoplossend vermogen van leerlingen. Als leraar kun je dit stimuleren door het stellen en laten oplossen van rijke rekenvragen. Wat zijn rijke rekenvragen en hoe stel je ze?
#Rekenfeitje 6
Rekenen met prentenboeken
Prentenboeken bieden een schat aan reken-wiskundige kennis. Wist je dat door het interactief voorlezen van prentenboeken niet alleen de woordenschat wordt vergroot, maar ook het gevoel voor wiskundige begrippen? Snel aan de slag dus!
#Rekenfeitje 5
Automatiseren of memoriseren?
Vlot leren rekenen is een belangrijke fase in de rekenontwikkeling van leerlingen. Er wordt gesproken over automatiseren en memoriseren. Deze begrippen worden vaak door elkaar gebruikt. Wat is nu precies de definitie van deze begrippen en welke vaardigheden horen erbij?
#Rekenfeitje 4
Werken aan rekentaal?
Zorg dat er veel gepraat wordt!
Tijdens de rekenles wordt veel vakspecifieke taal – ook wel: schooltaal – gebruikt. Hoe pas je deze taal bij rekenen consequent toe, zodat het leerlingen helpt bij het leren rekenen? En hoe ontwikkel je die taal eigenlijk?
#Rekenfeitje 3
Cijfers, getallen en nummers
Tijdens de rekeninstructie worden de begrippen: getallen, nummers en cijfers vaak door elkaar gebruikt. Maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen?
#Rekenfeitje 2
Verhaal- of contextopgaven?
Voor toepassingsopgaven worden veel verschillende begrippen gebruikt: redactiesommen, rekenvraagstukken, verhaalsommen, contextopgaven. Wat zijn nu de verschillen?
#Rekenfeitje 1
Vingertellen
Wist je dat vingertellen maar eventjes nuttig is? In de loop van groep 4 moet het hoofd het overnemen van de vingers.
Ondersteuning van Expertis
Heb je vragen over (de verbetering van) het rekenonderwijs? Neem gerust contact op met onderwijsadviseur Luuc Willering, via 06 – 45 20 60 02 of luuc.willering@expertis.nl.
Meer lezen?
Meer lezen over hoe we samen met scholen werken aan passend rekenonderwijs voor alle leerlingen?