033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Leestips van de maand

Jonge Kind

Home » Thema’s » Themapagina Jonge Kind » Jonge Kind leestips van de maand » Jonge Kind – Leestips van de maand – maart 2024

Jonge Kind – Leestips van de maand – maart 2024

Iedere maand delen we een handig overzicht met leestips over alles wat ertoe doet op het gebied van het jonge kind. Onze selectie artikelen uit vakbladen, blogs en andere kanalen biedt een schat aan kennis en inspiratie voor een stevige, onderbouwde basis voor het jonge kind!

“Dieper graven – verder springen – blijvend resultaat. Samen gaan we voor een stevige basis in de vroege kinderjaren.”

Door: Kyra Laarveld-Wolbers, jongekindspecialist

 

Doelgericht en beredeneerd aanbod in groep 1 en 2

Hoe zorg je ervoor dat de doelen van groep 1 en 2 goed aan bod komen binnen een betekenisvol thema? Wat is het verschil tussen beheersings- en aanbodsdoelen? En hoe kun je doelen terug laten komen in spel? Daarover lees je meer in de leestips van deze maand.

  • Doelen in groep 1 en 2

    Wil je weten wat precies de doelen zijn in groep 1 en 2 van de basisschool? Bekijk dan eens de inhoudskaarten van het SLO. De inhoudskaarten voor fase 1 zijn bedoeld voor de eerste leerjaren van het basisonderwijs.

Conferentie Jonge Kind 2024

Ruimte voor rekenen!

Kom jij 25 september 2024 ook naar de Conferentie Jonge Kind? Het thema is: ‘Ruimte voor rekenen!’

  • Doelen gebruiken in een thema

    Als je zelf onderwijs ontwerpt, is het een uitdaging om ervoor te zorgen dat het thema voldoende beredeneerd is. Hoe kun je aan de hand van doelen een beredeneerd thema ontwerpen, waarin spel centraal staat? En wat is het verschil tussen beheersingsdoelen en aanbodsdoelen? Je leest er meer over in het artikel ‘Doelen gebruiken in een thema’ in het tijdschrift HJK.

  • Goed onderwijs zonder methode

    Onze collega Ruth Heuvelman interviewde Annelies van der Horst, leerkracht van groep 1/2 op basisschool de Regenboog in Kortenhoef van Proceon Scholengroep. Ze gingen in gesprek over hoe Annelies samen met haar onderbouwcollega’s het onderwijs in groep 1 en 2 doelgericht en betekenisvol vormgeeft zonder methode.

  • Effectief werken met thema’s

    “Wat zijn effectieve manieren om te werken met thema’s om de ontwikkeling van kleuters te stimuleren?” Deze vraag werd gesteld aan de Kennisrotonde. In het antwoord komt duidelijk naar voren dat het van belang is dat doelen, inhouden en activiteiten coherent worden samengesteld. Daarnaast is het belangrijk dat het thema uitdagende en gevarieerde doelen heeft, die gericht zijn op het leren en ontwikkelen. Ook dient het thema uitnodigende en kennisrijke inhouden te bevatten. Verder is het van belang dat leraren de juiste ‘scaffolding’-technieken gebruiken in hun interactie met en instructie van de kleuters.

  • Opbrengstgericht werken en spel

    Opbrengstgericht werken en spelen gaan prima samen: als je spel inzet als leidende activiteit, liggen de opbrengsten voor het oprapen, schrijft Yvonne van Oers-de Bruijn (2014). Dit betekent dat je als leraar in groep 1 en 2:

    – kennis moet hebben van de ontwikkeling, behoeften en interesses van het jonge kind;
    – lef moet hebben om de leerlingen te laten spelen;
    – het aanbod beredeneerd moet samenstellen.

    Hoe krijgt dit vorm in de praktijk? In het artikel ‘Opbrengstgericht werken en spel’ uit HJK lees je hoe de leraar het opbrengstgericht werken met spel vormgeeft.

Tip

Ook vorig jaar stond in onze leestips van de maand maart het doelgericht en beredeneerd aanbod centraal.

De artikelen zijn voor jou geselecteerd door Kyra Laarveld-Wolbers, jongekindexpert en onderwijsadviseur bij Expertis. In de vroege levensjaren wordt het fundament gelegd voor de verdere ontwikkeling en schoolloopbaan van kinderen. Als onderwijsadviseur begeleidt Kyra met veel enthousiasme directie en teams binnen basisscholen om daar een belangrijke en effectieve bijdrage aan te leveren. Neem contact op met Kyra via 06 – 15 18 68 64 of via kyra.laarveld@expertis.nl.

Meer weten?

Onderwijsadviseur Ruth Heuvelman
Share This