Onze leestips van 2022 – voor bestuurders en directies in het onderwijs
10 leestips voor bestuurders, schoolleiders en teamleiders
Het einde van het jaar 2022 komt in zicht. We zijn trots op alle schoolteams en schoolbesturen uit het primair én het voortgezet onderwijs die zich dit jaar samen met ons hebben ingezet voor goed onderwijs aan alle leerlingen.
Onderwijsverbetering op wetenschappelijke basis; dat is waar wij voor staan. Onze adviseurs slaan de brug tussen wetenschappelijke inzichten en de dagelijkse onderwijspraktijk. Daarom delen we de 10 best gelezen artikelen uit 2022 met je. We hopen dat deze artikelen, praktische tips en verhalen je zullen inspireren.
Op naar een prachtig nieuw jaar en hopelijk tot ziens in 2023!
Hoe professioneel is jouw schoolcultuur?
Een professionele schoolcultuur: een belangrijke voorspeller van onderwijskwaliteit. In gesprek met Simone Kessels.
Het A3 schoolplan: gezamenlijk, compact en concreet
Van papieren tijger naar doorleefd en gedragen. Hoe zorg je voor een compact en concreet schoolplan voor 2023-2027? Brigitta Mathijssen aan het woord.
Kansenongelijkheid: de rol van de school in een maatschappelijk probleem
Prof. dr. Eddie Denessen over hoe scholen kunnen werken aan gelijke (onderwijs)kansen.
Zeven gouden tips voor effectieve schoolverbetering
In deze handelingswijzer vat Gert Gelderblom de wetenschappelijke inzichten over schoolverbetering samen tot zeven handvatten die je helpen prioriteiten te stellen en koers te houden.
‘Het gaat niet om onderwijsvernieuwing, maar om onderwijsverbetering’
Tony van Dalen pleit in dit artikel voor een verschuiving van nieuwe trends naar gefundeerde interventies.
Hoe vangen we de gevluchte kinderen uit Oekraïne op in het Nederlandse onderwijs?
Vier onderwijsbestuurders over hun visie, aanpak en dilemma’s.
De kracht van data als sleutel tot beter onderwijs
Hoe het Ichthus College de kracht van data inzette als sleutel tot beter onderwijs. Van ongefundeerde interventies naar ‘doen wat werkt’. Matthijs Oosterhoff, docent en kwaliteitsmedewerker aan het woord.
Onderwijsverbetering duurzaam maken: dit is ervoor nodig
Het komt geregeld voor dat scholen enthousiast een nieuwe interventie invoeren, maar na verloop van tijd er niet meer naar omkijken. Hoe zorg je ervoor dat onderwijsverbetering beklijft? Anne Tappel doet er onderzoek naar en deelt haar bevindingen.
Zo kun je de M-toetsen aangrijpen om er als school beter van te worden
Van routine naar impact. In gesprek met Hannelore Bruggeman, voorzitter van bestuur bij Scholengroep Veluwezoom en senior onderwijsadviseur Jaap de Jonge.
Heb hoge verwachtingen van je leerlingen
Dr. Kees Vernooy, autoriteit op het gebied van taal-/leesonderwijs, aan het woord.
Bekijk hier onze dienstverlening
Expertis Onderwijsadviseurs gaat voor bewezen effectieve en duurzame schoolverbetering op jouw school. De adviseurs van Expertis slaan de brug tussen wetenschappelijke inzichten en de dagelijkse onderwijspraktijk. Bekijk ons aanbod en neem vrijblijvend contact met ons op!