Observeren van ontwikkelingslijnen: zo doe je dat!
Herken je dit? Vlak voor de oudergesprekken, verslagen of rapporten haal je kinderen één voor één bij je om hun ontwikkeling te observeren en te noteren. Je bent druk bezig met afvinklijstjes, terwijl je die tijd liever had besteed aan bijvoorbeeld meespelen. In dit artikel uit Kleuterzaken deelt onderwijsadviseur Caroline van Leijenhorst hoe je bewust en doelgericht kunt observeren tijdens spel en activiteiten. Observeren is geen momentopname, maar een continu proces dat inzicht geeft in de ontwikkeling van kinderen. >>
Dieper graven in de tekst
Begeleid spel als middel
Close Reading wordt in de groepen 1/2 ingezet bij het werken met (prenten)boeken en verhalen om te werken aan tekstbegrip, ofwel begrijpend luisteren. Kinderen leren afleidingen maken binnen de tekst en de achterliggende boodschap van het verhaal te begrijpen. Hoe kan begeleid spel binnen Close Reading bijdragen om te komen tot dieper tekstbegrip? >>
Goed onderwijs zonder methode
Kennis vergroten met speelbaar thema
Hoe geef je onderwijs zonder methode goed vorm in de groepen 1/2? En hoe zorg je ervoor dat alle kinderen leren en zich ontwikkelen? Ruth Heuvelman, expert op het gebied van onderwijs aan het Jonge Kind, ging voor het magazine HJK in gesprek met Annelies van der Horst, onderbouwcoördinator en leerkracht in groep 1/2A van basisschool de Regenboog in Kortenhoef. >>
Spreken is zilver, gesprekken zijn goud
Niet alle kinderen groeien op in een taalrijke thuisomgeving. Kinderen die thuis weinig Nederlands horen en spreken, krijgen minder kansen om hun mondelinge taalvaardigheid in deze taal te ontwikkelen. Leerkrachten kunnen op school het verschil maken door rijke gesprekken met leerlingen te voeren. Een artikel uit HJK door Rosa Teepe en Marjan van der Maas. >>
Doelen: houvast of puzzel?
Het werken met doelen in de onderbouw kan in de praktijk vragen oproepen. Aanbodsdoelen of beheersingsdoelen? Bieden we voldoende aan en welke vrijheid heb ik zelf? Om verantwoord met doelen te werken, is het belangrijk dat het onderbouwteam eenzelfde taal spreekt.
Annemarieke Kool, onze senior adviseur taal en lezen, schreef er samen met Monique Jeurissen, Manon Hulsbeek en Kobi Wanningen een interessant artikel over. >>
Van toets naar observatiesysteem
Ontwikkeling jonge kind volgen
Met het vervallen van kleutertoetsen per augustus 2022 komen observatievolgsystemen nadrukkelijk in beeld. Wat is het doel en het belang van het volgen van die ontwikkeling? Hoe gaat de overgang van toetsen naar observatiesystemen? En welke eisen stelt het volgen aan leerkrachten?
Tinka Hofmeijer, specialist Jonge Kind, schreef er samen met Cathy van Tuijl, universitair docent en lector Gedrag- en Leerproblemen, een interessant artikel over. >>
Samen doelgericht spelend leren
Spelend leren, een kernbegrip in het kleuteronderwijs, kent verschillende benaderingen, variërend van kindvolgende benaderingen via ontwikkelingsgerichte benaderingen tot directe instructiebenaderingen. Welke vorm van spelend leren is het meest effectief? Tinka Hofmeijer, specialist Jonge Kind, schreef er samen met collega’s een interessant artikel over. >>
De PLG in het kindcentrum
Een professionele leergemeenschap (PLG) in het kindcentrum biedt kansen aan leraren en pedagogisch medewerkers om een kwaliteitsslag in de doorgaande lijn van peuters naar kleuters te maken. In dit artikel bespreekt Marjan van der Maas, senior onderwijsadviseur bij Expertis en jonge kindspecialist samen met oud-collega Margreet Louw haar (praktijk)ervaringen met het werken met een PLG in een kindcentrum. >>
Spel op de kaart
2017 – De kwaliteitskaart ‘Spel op de kaart!’ geeft in één oogopslag weer waar het om draait bij spel en spelen. De kwaliteitskaart is goed te gebruiken om gesprekken over spel op gang te brengen, visie op spel te ontwikkelen of om de kwaliteit van spel te bepalen. >>