Leergang Veranderkunde en Schoolontwikkeling
Op scholen worden zeer veel veranderingen of verbeteringen ingezet. Maar ze stranden of verdwijnen naar de achtergrond. De veranderingen leiden niet tot de gewenste resultaten en kunnen zorgen voor onvrede in het schoolteam. Vaak heeft dit te maken met een verkeerde veranderaanpak, dysfunctioneel gedrag dat in de cultuur tot uiting komt, of met weerstand. Met de nieuwe leergang Veranderkunde en Schoolontwikkeling leer je veranderingen duurzaam te implementeren en eventuele weerstand in het schoolteam te verminderen of weg te nemen.
Inhoud
We brengen je in deze leergang de wetenschappelijke inzichten rondom verandermanagement bij. Dit geeft je handvatten voor een duurzame implementatie van veranderingen in jouw school. Als deelnemer word je uitgedaagd een voorgenomen verandering door de school te loodsen. We bieden je hiervoor in de leergang steeds aanknopingspunten en analysemodellen aan. Daarnaast helpen we je jouw eigen rol in de verandering in kaart te brengen en deze sterk neer te zetten.
In het kort
Wat is het: een leergang (met herregistratie) over leidinggeven aan verandering, waarin de meest recente inzichten uit de veranderkunde worden behandeld en toegepast op de eigen onderwijspraktijk.
Voor wie is het interessant: bestuurders (PO en VO), leidinggevenden in het onderwijs (PO en VO).
Welk type onderwijs: primair onderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs.
Wat levert het op: kennis over veranderkunde met daarbij een vertaalslag naar handelingsperspectieven in de eigen praktijk. Zicht op alle aspecten van verandermanagement en hoe om te gaan met deze verschillende aspecten als bestuurder of schoolleider.
Tijdsinvestering: 98 uur (studiebelasting, inclusief huiswerk).
Deze leergang levert 65 punten t.b.v. herregistratie in het Schoolleidersregister op.
Onderwerpen
Bijeenkomst 1:
De noodzaak van verandering: van reflectie naar veranderidee
Deelnemers analyseren wanneer verandering noodzakelijk is en formuleren een veranderidee, inclusief de aanleiding en de omvang van de verandering. Daarnaast stellen zij veranderdoelen op, onderbouwd met aangeboden (verander)theorieën en schooldata.
Bijeenkomst 2:
Van idee naar veranderaanpak: de kracht van doordacht veranderen
Deelnemers presenteren hun veranderstrategie in een korte pitch. Vervolgens maken zij kennis met verschillende verandermodellen en ontwikkelen zij een onderbouwde veranderaanpak.
Bijeenkomst 3:
Veranderen in de praktijk: interventies plannen en weerstand overwinnen
Deelnemers bepalen, op basis van theoretische kaders, passende interventies, inclusief strategieën om weerstand binnen het team te herkennen en effectief te verminderen.
Bijeenkomst 4:
Leiderschap en borging: het realiseren van duurzame verandering
Deelnemers reflecteren op hun eigen leiderschapsstijl aan de hand van theoretische inzichten. Daarnaast ontwikkelen zij een veranderplan om de gewenste verandering binnen de schoolorganisatie te implementeren en te borgen.
Bijeenkomst 5:
Veranderplan (en presentatie): groei en vervolgstappen
Deelnemers presenteren hun veranderplan en reflecteren op hun leerproces en hun rol als leider in toekomstige verandertrajecten.

Praktische informatie
Datum en tijd
5 bijeenkomsten, van 09:00 tot 16:00 uur
- woensdag 12 november 2025
- dinsdag 13 januari 2026
- woensdag 11 maart 2026
- donderdag 16 april 2026
- woensdag 17 juni 2026
Locatie
Amersfoort
Fletcher Hotel
Stichtse Rotonde 11
3818GV Amersfoort
Deze leergang kunnen wij ook in-company aanbieden. Neem contact op met Michel Freriks voor meer informatie.
Kosten
€ 2.300,- per deelnemer
Over de adviseurs
Onderwijsadviseurs Michel Freriks en Julia Vrolijk zijn hoofddocenten van deze cursus.
Meer weten?
Voor vragen of meer informatie kun je contact opnemen met:
michel.freriks@expertis.nl
06 – 49 35 56 92
julia.vrolijk@expertis.nl
06 – 82 08 36 48

Kwaliteitszorg nog niet altijd op orde
Leren van andere organisaties
De onderwijsinspectie beoordeelt de kwaliteitszorg van besturen nog geregeld met een onvoldoende. Wat kunnen we leren van onderwijsorganisaties die de kwaliteitszorg wél goed op orde hebben? Hoe evalueer en versterk je de kwaliteitszorg binnen je schoolorganisatie?
Zeven gouden tips voor effectieve schoolverbetering
Handelingswijzer voor schoolleiders
De gevolgen van de coronacrisis en het lerarentekort trekken een wissel op het onderwijs. Als schoolleider bent u een (groot) deel van uw tijd bezig om ervoor te zorgen dat alles zo goed en kwaad als dat kan, doorgang vindt in de school. En ondertussen neemt u het voortouw bij het werken aan schoolverbetering. Maar waar te beginnen? Welke zaken verdienen prioriteit?
De weg naar onderwijskwaliteit
Wat zijn de belangrijkste succesfactoren?
Op scholen worden regelmatig successen geboekt die, helaas, soms wat onderbelicht blijven. Dit artikel gaat juist in op successen die scholen hebben behaald in het kader van het verbeteren van de onderwijskwaliteit.