033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Leestips van de maand

Jonge Kind

Home » Thema’s » Themapagina Jonge Kind » Jonge Kind leestips van de maand » Jonge Kind – Leestips van de maand – juni 2024

Jonge Kind – Leestips van de maand – juni 2024

Iedere maand delen we een handig overzicht met leestips over alles wat ertoe doet op het gebied van het jonge kind. Onze selectie artikelen uit vakbladen, blogs en andere kanalen biedt een schat aan kennis en inspiratie voor een stevige, onderbouwde basis voor het jonge kind!

“Dieper graven – verder springen – blijvend resultaat. Samen gaan we voor een stevige basis in de vroege kinderjaren.”

Door: Ruth Heuvelman, jongekindexpert 

Goed onderwijs zonder methode

Hoe geef je het onderwijs in de groepen 1 en 2 goed vorm zonder methode? Door doelgericht en vanuit thema’s te werken. Een goede themaplanning is echter niet genoeg. Hoe zorg je voor een ‘speelbaar’ thema met een dekkend aanbod? En hoe bouw je het thema samen met de kinderen op en verder uit? In de leestips van deze maand besteden we hier aandacht aan en delen we ook een inspirerend praktijkvoorbeeld.

  • Thematiseren in de praktijk: naar de huisarts

  • Hoe ziet een rijk thema, waarin kinderen inbreng hebben en zich in een doorgaande lijn kunnen ontwikkelen, er in de praktijk uit? In dit artikel in HJK beschrijft Aafke Bouwman een voorbeeld uit de praktijk.

  • Goed onderwijs zonder methode

  • In dit artikel van Ruth Heuvelman en Annelies van der Horst in HJK lees je hoe een leraar samen met haar onderbouwcollega’s het onderwijs in groep 1 en 2 doelgericht en betekenisvol vormgeeft zonder methode. Hoe zorgt zij dat de doelen beredeneerd terugkomen in de thema’s? Hoe bouwt zij de thema’s op? Hoe zorgt ze voor een speelbaar thema? En wat doet ze wanneer ze merkt dat kinderen meer verdieping of inoefening nodig hebben?

  • Maak van spel prioriteit

  • “De grootste uitdaging van spel is durven meespelen,” schrijft Mireilla Raijmakers in de net verschenen TIBtool Maak van spel prioriteit. In dit boek wordt benadrukt dat spel veel kansen biedt om de ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen. Maar hoe geef je spel prioriteit in het onderwijs aan het jonge kind? Hiervoor zijn kennis en ervaring nodig. Deze TIBtool biedt de nodige achtergrondinformatie en praktische tips en tools. Aan de orde komen onder andere de volgende onderwerpen:
    – het belang van spel;
    – de rol van de leraar;
    – een beredeneerd aanbod binnen een uitdagende speelomgeving;
    – spel observeren en begeleiden;
    – het samen met je groep opbouwen van spel.

    “Door dit toe te passen in je dagelijkse praktijk krijgt spel een stevig fundament binnen je onderwijs aan het jonge kind.”

De artikelen zijn voor jou geselecteerd door Ruth Heuvelman, jongekindexpert en onderwijsadviseur bij Expertis. In de vroege levensjaren wordt het fundament gelegd voor de verdere ontwikkeling en schoolloopbaan van kinderen. Als orthopedagoog en senior adviseur begeleidt Ruth met veel enthousiasme directie en teams binnen basisscholen en kinderopvang om daar een belangrijke en effectieve bijdrage aan te leveren. Neem contact op met Ruth via:

Meer weten?

Onderwijsadviseur Ruth Heuvelman
Share This