Het belang van een doelgericht aanbod
Jonge Kind leestips – maart 2023
Het werken met doelen in de onderbouw kan vragen oproepen en een puzzel zijn. Onze collega Annemarieke Kool schreef meer aan een artikel hierover. Het belang van een vroeg aanbod rondom fonemisch bewustzijn is algemeen bekend. Maar hoe werk je gericht aan dit aanbod? We selecteerden een lezenswaardig en net verschenen artikel hierover. Hoe kies je een kindvolgsysteem en programma en materialen passend bij jullie visie? Op de pagina van SLO vind je een overzicht.
Door: Ruth Heuvelman, expert op het gebied van het Jonge Kind
“Dieper graven – verder springen – blijvend resultaat. Samen gaan we voor een stevige basis in de vroege kinderjaren.”
Leestips van de maand
Iedere maand delen we een handig overzicht met leestips over alles wat ertoe doet op het gebied van het jonge kind. Onze selectie artikelen uit vakbladen, blogs en andere kanalen biedt een schat aan kennis en inspiratie voor een stevige, onderbouwde basis voor het jonge kind!
-
Doelen: houvast of puzzel?
Onze collega Annemarieke Kool schreef mee aan een artikel over het werken met doelen in de onderbouw. Het werken met doelen kan in de praktijk een hele puzzel zijn. Welke doelen bieden we aan? En bieden we voldoende aan? Welke vrijheid heb ik zelf?
-
Fonemisch bewustzijn
De meeste leerkrachten onderkennen het belang van een vroeg aanbod rond fonemisch bewustzijn en gaan ermee aan de slag. Toch blijven er veel vragen over wat deze vaardigheid precies inhoudt, hoe deze ontwikkelt en hoe je er invloed op hebt. Hoe maak je een goede leesstart?
-
Overzicht van observatievolgsystemen LEJK
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) heeft recent hun overzicht van observatievolgsystemen met bijbehorende toelichting geactualiseerd.
-
Overzicht kindvolgsystemen en programma’s en materialen voor peuters en kleuters (SLO)
Vanuit de projectgroep Jonge Kind van SLO zijn er ook een aantal recente ontwikkelingen gedeeld, namelijk een overzicht van kindvolgsystemen en een overzicht van programma’s en materialen voor peuters en kleuters. Om de keuze voor een geschikt kindvolgsysteem te vergemakkelijken heeft SLO op de website van het Jonge Kind in kaart gebracht welke kindvolgsystemen voor peuters en kleuters er allemaal op de markt zijn. Maar hoe kies je als organisatie een volgsysteem? Wat is dan belangrijk? Lees op de website van het Jonge Kind meer over het stappenplan hoe je tot een keuze kunt komen.
Ook is de website Jonge Kind van SLO aangevuld met ‘Programma’s en materialen voor peuters en kleuters’. Welke programma’s zijn er voor kleuters? Welk programma sluit het beste aan bij jullie visie op de ontwikkeling van jonge kinderen? Waarmee laat je jonge kinderen spelen en leren? Op deze nieuwe pagina’s vind je antwoord op deze en andere vragen rondom programma’s en materialen voor jonge kinderen (2 – 7 jarigen).
Meer weten?
In de vroege levensjaren wordt het fundament gelegd voor de verdere ontwikkeling en schoolloopbaan van kinderen. Als onderwijsadviseur begeleidt Kyra Laarveld-Wolbers, jongekindexpert en onderwijsadviseur bij Expertis, met veel enthousiasme directie en teams binnen basisscholen om daar een belangrijke en effectieve bijdrage aan te leveren. Neem contact op met Kyra via 06 – 15 18 68 64 of via kyra.laarveld@expertis.nl.