033 - 46 12 680 info@expertis.nl
Home » Projecten » Van invuldidactiek naar leerzame lessen

Van invuldidactiek naar leerzame lessen

Passief of generatief leren

In veel lessen verwerken leerlingen de instructie door opdrachten te maken in een werkboek. Deze opdrachten vragen van leerlingen dat ze antwoorden zoeken in een tekst of andere informatiebron. Ze herhalen vaak letterlijk de informatie, bijvoorbeeld door het invullen van woorden, het trekken van lijntjes of het aankruisen van antwoorden in het werkboek. Er is echter een groot verschil tussen het ver-werken en be-werken van de lesstof. In dit artikel uit OnderWijsTijd gaan onderwijsadviseur Michel Freriks en Marcel Schmeier in op passief en gerenatief leren.

Maak kennis met onze dienstverlening
Op onze themapagina Didactisch handelen leest u meer over onze dienstverlening op het gebied van onder andere EDI, slimme leerlingen, differentiëren en de begeleiding van startende leraren.

Meer informatie

Auteur: Freriks, M. & Schmeier, M.

Jaar van uitgave: 2023

Freriks, M. & Schmeier, M. (2023) Passief of generatief leren. Van invuldidactiek naar leerzame lessen. OnderWijsTijd (Jrg 3. Nr. 2)