Observeren van ontwikkelingsvoortgang: volgen zonder toetsen
Nu de kleutertoetsen zijn vervallen, ligt de nadruk op observatievolgsystemen. Veel leerkrachten vragen zich af hoe ze de ontwikkelingsvoortgang kunnen monitoren. Cruciale leerdoelen per domein en het gebruik van ontwikkelings- of leerlijnen zijn twee bruikbare handvatten. Ook onbevooroordeeld observeren en gebruikmaken van informele momenten zijn belangrijk. Onderwijsadviseurs Ruth Heuvelman, Tinka Hofmeijer en Cathy van Tuijl schreven er een artikel over in HJK 8, 2023.
Maak kennis met onze dienstverlening
Op onze themapagina Jonge Kind leest u meer over onze dienstverlening op het gebied van het jonge kind. Of het nu gaat om spelbegeleiding, het ontwikkelen van een beredeneerd aanbod, het opzetten van een Integraal Kindcentrum of scholing rondom het werken met diverse VVE-programma’s, u bent hiervoor bij Expertis aan het juiste adres.
Meer informatie
Auteurs: Ruth Heuvelman, Tinka Hofmeijer en Cathy van Tuijl
Jaar van uitgave: 2023
Heuvelman, R., Hofmeijer, T., Van Tuijl, C. (2023). Observeren van ontwikkelingsvoortgang. HJK 08/2023.