Hoe krijgen we die rekenresultaten omhoog?
Sturen op effectief rekenonderwijs
Hoe krijgen we die rekenresultaten omhoog? Het is een vraag die op veel scholen leeft. De schoolleider speelt een belangrijke rol in het verbeteren van deze resultaten door te sturen op effectief rekenonderwijs. In dit artikel uit Basisschoolmanagement door Julia Vrolijk staat een beschrijving van vijf praktische handvatten die kunnen helpen.
Maak kennis met onze dienstverlening
Op onze themapagina Rekenen en wiskunde lees je meer over onze dienstverlening op het gebied van onder andere rekeninstructie, leerlijnen rekenen en sterke rekenaars.
Literatuurlijst:
Broedersz, I., et al. (2023). De rekencoördinator; spil voor rekenonderwijs. Verkregen van: https://www.nvorwo.nl/wp-content/uploads/2023/11/NVORWO-RECO-omschrijving-met-bronvermelding-nov-23.pdf
De Jong, W., Lockhorst, D., De Kleijn, R., Noordegraaf, M., & Van Tartwijk, J. (2020). Leadership practices in collaborative innovation: A study among Dutch school principals. Educational Management, Administration & Leadership, 1-17.
DuFour, R. & Mattos, M. (2013). How do principals really improve schools? Educational Leadership 70(7), 34-40.
Groenestijn, M. van, Borghouts, C., & Janssen, C. (2011). Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie. Koninklijke Van Gorcum.
Imants, J. & Leisink, P. (2022). De ontwikkeling van leraren. In Wessum, L. van, Ros, A. & Runhaar, P. (Reds.), De schoolleider in verandering. Theorie en praktijk (p. 24-30). De Leiderschapsagenda.
Inspectie van het Onderwijs (2020). Schoolverschillen in het primair onderwijs. Verkregen van: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwijssectoren/primair-onderwijs/schoolverschillen
Inspectie van het Onderwijs (2024). De staat van het onderwijs 2024. Inspectie van het Onderwijs.
Nederlands Mathematisch Instituut (2023). Functieprofiel Rekenleider. Verkregen van: https://www.mathematischinstituut.nl/wp-content/uploads/2023/06/Functieprofiel-Rekenleider-NMI-juni-2023.pdf
Okkema, N. (2016). Erkenning en draagvalk: de positie van de rekencoördinator in de school. Volgens Bartjens, 35(3), 4-6.
Ros, A., Heldens, H. & Runhaar, P. (2022). Kies de juiste veranderstrategie. In Wessum, L. van, Ros, A. & Runhaar, P. (Reds.), De schoolleider in verandering. Theorie en praktijk (p. 39-46). De Leiderschapsagenda.
Sleegers, P., Van Dael, H. & De Wit, B. (2022). Werken aan de kwaliteit van onderwijs. In Wessum, L. van, Ros, A. & Runhaar, P. (Reds.), De schoolleider in verandering. Theorie en praktijk (p. 16-23). De Leiderschapsagenda.
Uiterwijk, L. & Amels, J. (2022). Onderzoeksmatig werken. In Wessum, L. van, Ros, A. & Runhaar, P. (Reds.), De schoolleider in verandering. Theorie en praktijk (p. 47-52). De Leiderschapsagenda.
Van Langevelde, S., Van Schaik, P. & Schenke, W. (2022). Gespreid leiderschap. In Wessum, L. van, Ros, A. & Runhaar, P. (Reds.), De schoolleider in verandering. Theorie en praktijk (p. 53-58). De Leiderschapsagenda.
Van Wessum, L., De Jong, A. & Andersen, I. (2022). Visiegestuurd werken. In Wessum, L. van, Ros, A. & Runhaar, P. (Reds.), De schoolleider in verandering. Theorie en praktijk (p. 9-15). De Leiderschapsagenda.
Visscher, A. (2024). Al die leerkrachtprofessionalisering, heb dat nou wel zin? Verkregen van: https://researched.eu/2024/01/11/blog-van-de-maand-nr-5-adrie-visscher/
Meer informatie
Auteurs: Julia Vrolijk
Jaar van uitgave: 2024
Bron: Vrolijk, J. (2025). Hoe krijgen we die rekenresultaten omhoog? Sturen op effectief rekenonderwijs. BSM 1/2025. 22-25.