Hoe krijgen we die rekenresultaten omhoog?
Sturen op effectief rekenonderwijs
Een artikel uit Basisschoolmanagement door Julia Vrolijk.
Maak kennis met onze dienstverlening
Op onze themapagina Rekenen en wiskunde leest u meer over onze dienstverlening op het gebied van onder andere rekeninstructie, leerlijnen rekenen en sterke rekenaars.
Literatuurlijst
Broedersz, I., et al. (2023). De rekencoördinator; spil voor rekenonderwijs. Verkregen van: https://www.nvorwo.nl/wp-content/uploads/2023/11/NVORWO-RECO-omschrijving-met-bronvermelding-nov-23.pdf
De Jong, W., Lockhorst, D., De Kleijn, R., Noordegraaf, M., & Van Tartwijk, J. (2020). Leadership practices in collaborative innovation: A study among Dutch school principals. Educational Management, Administration & Leadership, 1-17.
DuFour, R. & Mattos, M. (2013). How do principals really improve schools? Educational Leadership 70(7), 34-40.
Groenestijn, M. van, Borghouts, C., & Janssen, C. (2011). Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie. Koninklijke Van Gorcum.
Imants, J. & Leisink, P. (2022). De ontwikkeling van leraren. In Wessum, L. van, Ros, A. & Runhaar, P. (Reds.), De schoolleider in verandering. Theorie en praktijk (p. 24-30). De Leiderschapsagenda.
Inspectie van het Onderwijs (2020). Schoolverschillen in het primair onderwijs. Verkregen van: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwijssectoren/primair-onderwijs/schoolverschillen
Inspectie van het Onderwijs (2024). De staat van het onderwijs 2024. Inspectie van het Onderwijs.
Nederlands Mathematisch Instituut (2023). Functieprofiel Rekenleider. Verkregen van: https://www.mathematischinstituut.nl/wp-content/uploads/2023/06/Functieprofiel-Rekenleider-NMI-juni-2023.pdf
Okkema, N. (2016). Erkenning en draagvalk: de positie van de rekencoördinator in de school. Volgens Bartjens, 35(3), 4-6.
Ros, A., Heldens, H. & Runhaar, P. (2022). Kies de juiste veranderstrategie. In Wessum, L. van, Ros, A. & Runhaar, P. (Reds.), De schoolleider in verandering. Theorie en praktijk (p. 39-46). De Leiderschapsagenda.
Sleegers, P., Van Dael, H. & De Wit, B. (2022). Werken aan de kwaliteit van onderwijs. In Wessum, L. van, Ros, A. & Runhaar, P. (Reds.), De schoolleider in verandering. Theorie en praktijk (p. 16-23). De Leiderschapsagenda.
Uiterwijk, L. & Amels, J. (2022). Onderzoeksmatig werken. In Wessum, L. van, Ros, A. & Runhaar, P. (Reds.), De schoolleider in verandering. Theorie en praktijk (p. 47-52). De Leiderschapsagenda.
Van Langevelde, S., Van Schaik, P. & Schenke, W. (2022). Gespreid leiderschap. In Wessum, L. van, Ros, A. & Runhaar, P. (Reds.), De schoolleider in verandering. Theorie en praktijk (p. 53-58). De Leiderschapsagenda.
Van Wessum, L., De Jong, A. & Andersen, I. (2022). Visiegestuurd werken. In Wessum, L. van, Ros, A. & Runhaar, P. (Reds.), De schoolleider in verandering. Theorie en praktijk (p. 9-15). De Leiderschapsagenda.
Visscher, A. (2024). Al die leerkrachtprofessionalisering, heb dat nou wel zin? Verkregen van: https://researched.eu/2024/01/11/blog-van-de-maand-nr-5-adrie-visscher/
Meer informatie
Auteurs: Julia Vrolijk
Jaar van uitgave: 2024