Discussie over Directe Instructie
In Basisschoolmanagement 2024, Nr.4 verscheen het artikel ‘Discussie over Directe Instructie’ van Symen van der Zee, lector Vernieuwend Onderwijs bij Saxion University of Applied Sciences en Rogier Stappers, onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs.
Van directe instructie wordt beweerd dat het een evidence based aanpak is. Tegelijkertijd is discussie over de didactiek. Werkt de aanpak altijd en voor iedereen? En is het de enige aanpak die werkt? Het artikel geeft een genuanceerde kijk op de werkzaamheid van directe instructie. Daarmee levert het de schoolleider inzichten op die helpen bij het doordacht inzetten van didactische aanpakken op de school en het kiezen van passende professionalisering.
In het artikel wordt verwezen naar de bijbehorende literatuurlijst. Deze is hieronder te vinden.
Maak kennis met onze dienstverlening
Op onze themapagina Didactisch handelen leest u meer over onze dienstverlening op het gebied van onder andere EDI, slimme leerlingen, differentiëren en de begeleiding van startende leraren.
Maak kennis met het lectoraat Vernieuwend Onderwijs
Het lectoraat Vernieuwend Onderwijs vertaalt onderzoeksresultaten naar concrete oplossingen voor het onderwijs en draagt bij aan de kennis en het denken over onderwijsvernieuwingen.
Literatuurlijst
Alfieri, L., Brooks, P. J., Aldrich, N. J., & Tenenbaum, H. R. (2011). Does discovery-based
instruction enhance learning? Journal of Educational Psychology, 103(1), 1–18.
Bonawitza, E., Shaftob, P., Gweonc, H., Goodmand, N. D., Spelkee, E., & Schulzc, L.
(2011). The double-edged sword of pedagogy: Instruction limits spontaneous exploration and discovery. Cognition, 120(3), 322–330.
Davis, E. A., Petish, D., & Smithey, J. (2006). Challenges New Science Teachers Face.
Review of Educational Research, 76(4), 607–651.
De Jong, T. et al. (2023). Let’s talk evidence – The case for combining inquiry-based and
direct instruction. Educational Research Review, 39, 1-14.
Engelmann, S. (2007). Teaching needy kids in our backward system: 42 years of trying.
Eugene, OR: ADI Press.
Fasen, J. (2023). Dat gatamboereer op directe instructie helpt ons niks verder!
Geraadpleegd op 3 december 2023, van www.onderzoekonderwijs.net.
Furtak, E. M., Seidel, T., Iverson, H., & Briggs, D. C. (2012). Experimental and quasi-
experimental studies of inquiry-based science teaching. Review of Educational Research, 82(3), 300–329.
Kirschner, P. A., Sweller, J., & Clark, R. E. (2006). Why Minimal Guidance During Instruction
Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching. Educational Psychologist, 41(2), 75–86.
Lazonder, A. W., & Harmsen, R. (2016). Meta-analysis of inquiry-based learning: Effects of
guidance. Review of Educational Research, 86(3), 681–718.
Mayer, R. E. (2004). Should there be a three-strikes rule against pure discovery learning?
American Psychologist, 59(1), 14–19.
McMullen, F. & Madelaine, A. (2014). Why is there so much resistance to Direct
Instruction?, Australian Journal of Learning Difficulties, (19)2, 137-151.
Rosenshine, B. (2008). Five meanings of direct instruction. Lincoln, USA: Center on
Innovation and Improvement.
Skene, K., et al. (2022) Can guidance during play enhance children’s learning and
development in educational contexts? A systematic review and meta-analysis. Child Development.
Stockard, J., Wood, T. W., Coughlin, C., & Khoury, C. R. (2018). The effectiveness of direct
instruction curricula: A meta-analysis of a half century of research. Review of Educational Research, 88, 479–507.
Sweller, J., Zhang, L., Ashman, G., Cobern, W. & Kirschner, P. (2023). Response to De
Jong et al.‘s paper “Let’s talk evidence” – The case for combining inquiry based and direct instruction” Educational Research Review, https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100584.
Zhao Y. (2017). What works can hurt: Side effects in education. Journal of Educational
Change, 18, 1–19.