Marieke van Logchem
Marieke houdt zich bezig met duurzame verandering. En daarbij is ze specialist op het gebied van taal, lezen en coöperatieve leerstrategieen. Zij zoekt de verbinding met uw team, denkt mee en sluit aan bij uw drijfveren. Zonder het uiteindelijke doel uit het oog te verliezen.
Wat kan Marieke voor u betekenen?
Scholen die hun resultaten willen verbeteren en het onderwijs willen optimaliseren, zijn bij Marieke aan het juiste adres. Daarbij heeft zij aandacht voor het verbeteren van de instructievaardigheden, en het vergroten van de betrokkenheid en leeractiviteit van de leerlingen. Hoe? Marieke vertaalt recente vakkennis naar de praktijk. Zo kunnen leraren dit direct inzetten. De directie heeft een belangrijke rol in de aansturing en borging. En wordt daarbij ondersteund door Marieke.
Expertises
- Taal / lezen
- Coöperatieve leerstrategieën
- Pedagogisch-didactisch handelen
- Continuous Improvement
- Beeldcoach
- Expliciete Directe Instructie (EDI)
- Close Reading
Publicaties
Artikelen
- Expertis participeert in landelijk onderzoeksproject ‘LeesEvolutie’. Hoe ziet goed leesonderwijs in een digitale wereld eruit? Visser L., Mulder M., van Logchem M. (2024). Artikel voor Expertis Onderwijsadviseurs.
- Close Reading in het VO. Bunte, L., Engels, S., van Logchem, M., Mijs, D. (2021). Artikel voor Expertis Onderwijsadviseurs.
- Close Reading als uitkomst voor dieper tekstbegrip in het voortgezet onderwijs. Bunte, L., Biemans, M., Van Lochgem, M. (2022). Artikel voor Expertis Onderwijsadviseurs.
- Close Reading in de onderbouw. Als ‘detective’ de tekst uitpluizen. Logchem, M. van & Eskes, M. A. (2018).
Boeken
- Close Reading – Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs. Mijs, D, van Logchem, M., van Dalen, T. (2018).
- Close Reading – Werken aan dieper tekstbegrip in het voortgezet onderwijs. Mijs, D., Nieman, E., Liz Bunte, L.