033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Boek van de maand

Er zijn zoveel mooie boeken en teksten bij allerlei thema’s die gebruikt kunnen worden voor Close Reading. Om je te tippen voor een nieuw verschenen boek of om een oude bekende nog eens in de spotlight te zetten, kiezen we iedere maand op onze site: het boek van de maand.

Boek van de maand maart 2022

Als je met je leerlingen in de midden- en bovenbouw aan de slag wilt met eetgewoontes van over de hele wereld, dan is het boek ‘De Wereld op je Bord’ van uitgeverij Lannoo een echte aanrader! Samen maken jullie een culinaire reis langs 27 landen, verdeeld over de verschillende continenten. Geschreven en getekend door drie Poolse auteurs: Aleksandra Mizielinksa, Daniel Mizielinksi en Natalia Baranowska.

Ga je de lessenserie gebruiken? Deel het op social media via @Expertis Onderwijsadviseurs (LinkedIn en Facebook) of @Expertisadvies (Twitter)

Enthousiast geworden? Deel dan gerust onze tips onder je collega’s of via social media.

In elk hoofdstuk worden typische producten en gerechten beschreven en krijg je een inkijkje in de eetgeschiedenis van een land. Er staan recepten in beschreven, zoals Kjøttkaker med brun saus uit Noorwegen (deze hebben ze dus niet alleen in Zweden), Jollof (rode rijst) uit Nigeria of Kuku Sabzi (een omelet met verse kruiden) uit Iran. En wist je dat ongeveer 11.500 jaar geleden de eerste rijst werd geteeld in Azië en 100 jaar voor Christus de eerste kool? En dat rond 1885 de eerste pizza Margarita is gemaakt?

De Wereld op je Bord
Smakelijke eetweetjes en 56 recepten

Inzetten bij Close Reading

Voor een Close Readinglessenserie kan je met één of meerdere hoofdstukken aan de slag. Hier vind je een opzet voor het werken met één hoofdstuk.

Sessie 1

In de eerste sessie kan je je richten op het bepalen van welke soorten informatie allemaal te vinden is in een hoofdstuk en waar deze informatie over gaat. Je kan leerlingen een kopie van de pagina geven op A3-formaat en ze in tweetallen de verschillende soorten informatie erbij laten zetten met een korte samenvatting.

Sessie 2

De tweede sessie kan dan gebruikt worden om de details uit de tekst en de illustraties te halen. De leerlingen kunnen bijvoorbeeld alle weetjes uit de tekst halen en verwerken op een poster. Ook zijn de teksten heel geschikt om leerlingen te laten oefenen met de woordleerstrategieën, omdat woorden goed worden uitgelegd in de tekst of uit de illustraties kunnen worden afgeleid.

Sessie 3

De titel en de kopjes geven input voor de derde sessie. Samen met de leerlingen kan je nadenken over waarom de schrijvers voor deze kopjes hebben gekozen.

 

Veel eet- en leesplezier gewenst!

Tips

  • Als je meerdere hoofdstukken wilt gebruiken, dan kan je bij één hoofdstuk een Close Reading lessenserie maken (zie hierboven), zodat je leerlingen weten hoe ze de informatie uit een hoofdstuk kunnen halen. Andere hoofdstukken verdeel je daarna over verschillende groepjes, waarbij ze zelfstandig de informatie uit de tekst en illustraties kunnen halen.
  • Ook kunnen de leerlingen de overeenkomsten en verschillen tussen landen opzoeken.
  • Dit boek kan je natuurlijk veel breder inzetten dan alleen voor Close Reading. Als inspiratie bij de start van een thema, bij creatieve vakken, om leerlingen te laten zien hoe ze infographics kunnen maken of om gewoon eens lekker in te bladeren.

Meer informatie

Enthousiast geworden en wil je meer weten over Close Reading? Neem dan contact op met Karin Versloot of Marieke van Logchem. Of neem een kijkje in de onlangs verschenen praktijkboeken van Close Reading, verkrijgbaar via Uitgeverij Pica.

Een meisje met een grote stapel boeken

Benieuwd naar onze boeken van de maand?

Er zijn zoveel mooie boeken en teksten bij allerlei thema’s die gebruikt kunnen worden voor Close Reading. Om je te tippen voor een nieuw verschenen boek of om een oude bekende nog eens in de spotlight te zetten, kiezen we iedere maand op onze site: het boek van de maand. Hier zie je welke boeken deze titel allemaal hebben gekregen!

Share This