033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Leesvaardigheid VO

thema voortgezet onderwijs

Home » Thema’s » Themapagina Taal/Leesonderwijs » Leesvaardigheid VO

Werken aan een goede leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs

“Iedere docent een leesdocent!”

De dalende leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen is niet alleen zichtbaar in het basisonderwijs, ook in het voortgezet onderwijs ervaren leerlingen problemen met lezen. Zo weten we dat 24% van de 15-jarigen moeite heeft om (complexe) teksten te lezen en begrijpen (Gubbels et al., 2019). Ook komen leerlingen maar weinig in aanraking met uitdagende, langere teksten. Gelukkig is het mogelijk om het tij te keren. Expertis adviseert en ondersteunt scholen in het voortgezet onderwijs hierin op verschillende manieren.

Waarom is een goede leesvaardigheid van belang?

Lezen staat aan de basis van leren, studeren en werken. Door lezen kun je kennis tot je nemen. Om een tekst goed te kunnen begrijpen, is technische leesvaardigheid nodig. Daarnaast moet een leerling beschikken over voldoende woordenschat en achtergrondkennis, om de inhoud van een tekst te kunnen duiden.

Wanneer je niet (goed genoeg) kunt lezen, zal het leren bij vrijwel alle vakgebieden binnen het voortgezet onderwijs moeizaam verlopen. Het werkgeheugen wordt door het lezen zo zwaar belast, dat er weinig ruimte overblijft voor de vakinhoudelijke kennis en het leggen van de juiste verbanden.

Stel mij gerust jouw vraag.

Ik ben Manon Biemans en ik help je graag verder. Bel mij op 06 – 82 09 02 41 of stuur me een e-mail.

 

Onderwijsadviseur Manon Biemans

Herziene kerndoelen Nederlands

Ook in de recent herziene kerndoelen Nederlands (SLO) zien we de aandacht voor leesvaardigheid terugkomen. Hierbij is terecht ingezet op geïntegreerd taalonderwijs, waarbij ook in het voortgezet onderwijs het belang van taalgericht onderwijs in ieder vak benadrukt wordt.

Het niet vloeiend kunnen lezen en begrijpen van teksten, zorgt niet alleen op school voor verschillende problemen. Ook op latere leeftijd blijft dit doorwerken. Laaggeletterde mensen lopen veel vaker tegen onderstaande problemen aan:

  • Moeilijk een baan kunnen vinden en behouden;
  • Gezondheidsproblemen;
  • Problemen met communiceren;
  • Geen sociaal netwerk hebben om op terug te kunnen vallen.

Het is dus van groot belang dat iedere leerling goed leert lezen.

Luistertip!

Beluister de podcast van researchED Nederland waarin onderwijsadviseur Manon Biemans wordt geïnterviewd over lezen in het voortgezet onderwijs: “Leesvaardigheid en tekstbegrip in het voortgezet onderwijs gaan verder dan het vak Nederlands”.

Wat kan Expertis hierin betekenen?

Dankzij onze expertise in het voortgezet onderwijs op het gebied van effectief leesonderwijs werken we samen met scholen doelgericht aan het lees- en taalonderwijs. Wij verzorgen altijd trajecten op maat, passend bij de hulpvraag van jouw school/scholen. Onze adviseurs hebben zowel theoretische kennis als praktijkervaring. Dat maakt dat zij heel gericht kunnen adviseren en ondersteunen.

 

Ons aanbod

Leesvaardigheid in het vo: iedere docent een leesdocent.
Wil je op school (eerst) het technisch lezen verbeteren én een koppeling maken met (tekst)begrip? Dan biedt onderstaand aanbod rondom een goede leesvaardigheid het voortgezet onderwijs verdieping voor jullie team. Dit zorgt voor een stevige kennisbasis bij docenten: wat kunnen zij doen om leerlingen te ondersteunen op het gebied van taalvaardigheid? Deze kennis koppelen we aan gerichte interventies per vaksectie.

  • Module 1: Alle leerlingen een vloeiende lezer.
  • Module 2: Werken aan het begrijpen van teksten.
  • Module 3: Werken aan (diep) lezen, schrijven en leren.

Close Reading.
Wil je direct aan de slag met leesbegrip in het voortgezet onderwijs? Bekijk hier onze dienstverlening rondom
Close Reading

Contact

Neem voor meer informatie, mogelijkheden of een vrijblijvende offerte contact op met Manon Biemans.

Praktische informatie over ons aanbod

Wat is het: nascholingsaanbod (op maat) voor versterken van leesvaardigheid leerlingen in het voortgezet onderwijs
Voor wie is het interessant: docenten, teamleiders, directeuren voortgezet onderwijs
Welk type onderwijs: Voortgezet onderwijs
Wat levert het op: een visie op leesonderwijs, een heldere aanpak rondom vloeiend lezen én tekstbegrip en een doorlopende lijn in het samen werken aan een geletterde toekomst voor de leerlingen.

Share This