033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Rekenen met prentenboeken

Rekenfeitjes

Home » Thema’s » Themapagina rekenen en wiskunde » Rekenfeitjes » Rekenen met prentenboeken

#Rekenfeitje 6 – Door Julia Vrolijk

Rekenen met prentenboeken

Prentenboeken bieden een schat aan reken-wiskundige kennis. Wist je dat door het interactief voorlezen van prentenboeken niet alleen de woordenschat wordt vergroot, maar ook het gevoel voor wiskundige begrippen? Snel aan de slag dus!

Gesprekken met leerlingen over het prentenboek dat wordt voorgelezen kunnen bijdragen aan de reken-wiskundige ontwikkeling. Dat kan natuurlijk met kleuters, maar ook in de middenbouw is dit een hele geschikte werkvorm. In deze gesprekken bespreek je voor, tijdens en na het lezen met leerlingen situaties uit het verhaal die met rekenen te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan verschillen in omvang tussen personages (Hoeveel groter zou mama Beer zijn?), hoeveelheden (Denken jullie dat er nu nog genoeg eten is?), vormen (Waar hebben we die vorm eerder gezien?) en verhoudingen (Zou de schildpad even snel aankomen als de haas?).

Het bespreken van deze situaties heeft veel voordelen. Het zorgt ervoor dat leerlingen makkelijker connecties kunnen leggen tussen de rekeninhoud en het dagelijks leven, het vergroot het probleemoplossend vermogen, er wordt geoefend met reken-wiskundig redeneren en communiceren en het vergroot de motivatie voor rekenen. 

Voorbereiding

Zorg ervoor dat je goed voorbereid bent. Kies ten eerste een prentenboek waar wat aan te ontdekken valt, met rijke teksten en aansprekende illustraties. Lees het boek altijd van tevoren en bedenk over welk wiskundig begrip je het met de leerlingen wilt hebben. Over welke passages of illustraties zou je het gesprek aan kunnen gaan? Welke vragen zou je kunnen stellen? Welke wiskundige aspecten wil je dat de leerlingen ontdekken? Denk eraan dat de kracht zit in het samen beleven en uitdiepen van het verhaal en niet in het ‘tellen om het tellen’. Veel plezier!

Onze 3 prentenboeken tips

  •  ‘Kom uit die kraan!!’ van Tjibbe Veldkamp en Alice Hoogstad. Dit boek leent zich om aan de slag te gaan met het subdomein ‘Oriënteren in de ruimte’. Je kan bijvoorbeeld met de leerlingen in gesprek gaan over wat Bart ziet vanuit de kraan in vergelijking met wat hij ziet van achter het hek.
  • ‘De koning en niets’ van Olivier Tallec. Met dit boek kun je aan de slag met het subdomein ‘Relaties tussen telrij, hoeveelheden en getallen’. Het is mooie aanleiding om het met je leerlingen te hebben over het getal nul.
  • ‘De Gruffalo’ van Julia Donaldson en Alex Scheffler. Dit boek zou je kunnen gebruiken binnen het subdomein ‘Lengte en omtrek’. Hoe groot is de Gruffalo eigenlijk? Door de leerlingen aan de slag te zetten met een meetopdracht, laat je ze kennismaken en/of oefenen met meten.  

Bronnen

  • Van Bree, R. (2019). Rekenen met prentenboeken. Het Jonge Kind. https://www.hjk-online.nl/rekenen/rekenen-met-prentenboeken/

    Anderson, A., Anderson, J., & Shapiro, J. (2005). Supporting multiple literacies: Parents’ and children’s mathematical talk within storybook reading. Mathematics Education Research Journal, 16(3), 5-26.

Rekenfeitjes

Het vakgebied rekenen-wiskunde is enorm groot. Voor leraren kan het dan ook een uitdaging zijn om een goede rekenles te geven. Welke didactiek pas je in welke leerlijn toe? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek eigenlijk over leren rekenen in de verschillende domeinen? Met deze rekenfeitjes geven we jou als leraar – kort maar krachtig – wat extra bagage mee. Zodat je in jouw rekenles goed beslagen ten ijs komt.

Ondersteuning van Expertis

Heb je vragen over (de verbetering van) het rekenonderwijs? Neem gerust contact op met onderwijsadviseur Julia Vrolijk via 06 – 82 08 36 48 of
julia.vrolijk@expertis.nl

Meer lezen?

Meer lezen over hoe we samen met scholen werken aan passend rekenonderwijs voor alle leerlingen?

Foto van Julia Vrolijk, onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs
Share This