Regie in de school
Hét programma om als schoolteam te bouwen aan een stevige pedagogische schoolcultuur.
‘Leren begint met goed gedrag. En goed gedrag kun je leren.’
Een sterk pedagogisch klimaat is de belangrijkste voorwaarde voor leren. Toch laten meerdere internationale onderzoeken zien dat Nederlandse scholen hier structureel mee worstelen.
- TALIS (2018) laat zien dat Nederlandse leraren ruim 17% van hun onderwijstijd verliezen aan ordehandhaving – bijna één les per dag. In TALIS 2024 worden dezelfde patronen zichtbaar: gedragsmanagement blijft een van de grootste knelpunten die leraren ervaren.
- PISA (2022) toont dat Nederlandse leerlingen zeer lage scores rapporteren op orde, rust en sociale veiligheid. Nederland staat 65e van de 81 landen op het onderdeel classroom disciplinary climate.
- Onderzoek naar cognitieve belasting laat bovendien zien dat leerlingen tot 20% meer fouten maken wanneer het niet stil is tijdens het zelfstandig werken, omdat taakirrelevante prikkels direct concurreren met het werkgeheugen.
Veel scholen voelen dit dagelijks: onrust, uiteenlopende aanpakken, een team dat ‘brandjes blust’ in plaats van bouwt aan een voorspelbare, krachtige cultuur. Het programma Regie in de school biedt uitkomst. Het helpt scholen om structureel, eenduidig en op teamniveau te bouwen aan een stevige gedragscultuur – gebaseerd op wat werkt, wat haalbaar is en wat direct merkbaar wordt in de klas.
“Welk doel je binnen het onderwijs ook nastreeft, alles gaat beter als leerlingen zich gedragen.”
Aanbod Regie in de school
Het traject Regie in de school wordt altijd op maat vormgegeven. Daardoor past een traject bij de specifieke vraag van de school en het schoolteam. Dat werkt motiverend en draagt bij aan een duurzame verandering. Het traject bestaat uit de volgende elementen, die we in overleg met u verspreid over de periode van één schooljaar inplannen:
- Start- en eindmeting/observatie (twee keer). Hierin leggen we samen met het schoolteam de verbinding tussen de theorie en de praktijk.
- Teambijeenkomsten (twee keer). Tijdens deze bijeenkomsten worden alle medewerkers van het schoolteam betrokken én geactiveerd in het samen bouwen aan een sterke pedagogische cultuur.
- Boosterbijeenkomsten (twee keer). Hiermee wordt geborgd dat er focus blijft op de geleerde inzichten en gemaakte afspraken in het gehele schoolteam.
- MT-coaching/begeleiding (twee tot drie keer). Het werken aan een sterke pedagogische cultuur vraagt veel van u als schoolleider. In deze sessies gaan we op leiderschapsniveau in op de ingezette gedragsverandering. Welke gedrag van een schoolleider/MT is daarbij van belang? Aan de hand van actuele casuïstiek reflecteren we op gedrag van de leiders binnen de organisatie.
Gedragsverandering kost tijd. We gaan voor een grote en blijvende kwaliteitsslag. Daarom blijven we, indien gewenst, ook na afronding van het traject beschikbaar voor een eventueel vervolg.
‘Ordeverstorend gedrag, onrustige groepen, momenten waarop het gezag van een leraar niet wordt geaccepteerd en uitdagend gedrag op het schoolplein staan het leren in de weg, maar zijn op sommige scholen de praktijk van alledag. Alle leerlingen verdienen een leeromgeving waar het rustig en veilig is en waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het is één van de belangrijkste taken van leraren en schoolleiders om zo’n omgeving te creëren.’
Meer informatie?
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Wouter Siebers.
Praktische informatie over ons aanbod
Praktische informatie over ons aanbod
Wat is het: traject op maat over regie in de school, een stevig fundament voor krachtig onderwijs.
Voor wie is het interessant: schoolteams
Welk type onderwijs: primair onderwijs en voortgezet onderwijs.
Wat levert het op: een sterke pedagogische schoolcultuur waarin duidelijke afspraken en routines bijdragen aan een veilige open optimale leeromgeving.
Stel mij gerust jouw vraag over Regie in de school
Ik ben Wouter Siebers en ik help je graag verder. Bel mij op 06 – 21 14 67 62 of stuur me een e-mail.
“Iedereen weet nu: zo doen we het hier”
‘Regie in de school’ op Da Vinci College ISK brengt duidelijkheid
Het Da Vinci College ISK in Leiden biedt onderwijs aan leerlingen van 12-18 jaar die pas kort in Nederland zijn. Zij hebben behoefte aan duidelijke regels en routines, zo merkte het team. Met behulp van het programma ‘Regie in de school’ lukte het om een stevig pedagogisch klimaat te creëren. “Hierdoor kwam er meer rust. Dit komt de effectieve lestijd ten goede.”
“Sta je rumoer toe, dan vergroot je daarmee de kansenongelijkheid”
‘Regie in de school’ op IKC Het Sterrenwerk
Op IKC Het Sterrenwerk in Sassenheim bracht het programma ‘Regie in school’ de rust terug in het schoolgebouw. Dagblad Trouw sprak met directeur Adelheid Bierman en Expertis onderwijsadviseur Wouter Siebers die het traject begeleidde.
” We waren al mooi op weg richting een sterker pedagogisch klimaat, maar het programma ‘Regie in de school’ maakt dat we dit nog kwalitatiever, doordachter en nog meer vanuit gezamenlijkheid gaan dragen. Verandering en ontwikkeling begint immers bij onszelf. Via de teamtrainingen en de MT begeleiding wordt ons met humor een spiegel voorgehouden. We formuleren met elkaar onze eigen gedragscultuur binnen de school. We zijn pas net gestart met het programma, maar het biedt ons als schoolteam en MT nu al zeer waardevolle inzichten. We kijken uit naar het vervolg van het programma.”
– Loraine Brokelman – schoolleider OBD de Gondelier
"Er heerst weer rust en dat maakt dat we beter werken en leren"
‘Regie in de school’ op basisschool De Gondelier
De Amersfoortse basisschool De Gondelier startte voorjaar 2022 met het programma ‘Regie in de school’. Hiermee ontwikkelt het team een sterk pedagogisch klimaat, met onder andere duidelijke regels en routines. “We kunnen weer helemaal focussen op waarvoor we hier zijn: de ontwikkeling van leerlingen.”

