Voorlezen telt! Kleuters leren beter rekenen met prentenboeken
Jonge kind – Leestips van de maand december 2022
Onderzoek toont aan dat het voorlezen van prentenboeken niet alleen de taalontwikkeling, maar ook de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen bevordert. Wat maakt het voorlezen dan zo effectief? Dat lees je hieronder!
Door: Ruth Heuvelman, jongekindspecialist
“Dieper graven – verder springen – blijvend resultaat. Samen gaan we voor een stevige basis in de vroege kinderjaren.”
Leestips van de maand
Iedere maand delen we een handig overzicht met leestips over alles wat ertoe doet op het gebied van het jonge kind. Onze selectie artikelen uit vakbladen, blogs en andere kanalen biedt een schat aan kennis en inspiratie voor een stevige, onderbouwde basis voor het jonge kind!
-
Kleuters leren beter rekenen met prentenboeken
Prentenboeken kunnen heel goed een positieve bijdrage leveren aan de reken-wiskundige ontwikkeling van kleuters. Marja van den Heuvel-Panhuizen van de Universiteit Utrecht onderzocht het effect van het gebruik van prentenboeken op de reken-wiskundige ontwikkeling van Nederlandse kleuters.
Meer praktische tips lees je in het artikel ‘Rekenen met prentenboeken’, dat is gepubliceerd in Jeugd in school en wereld (JSW), oktober 2012.
-
Leer ze rekenen – Hoofdstuk 6. Een prentenboek in de rekenles
‘Samen lezen is een krachtige manier om kinderen te attenderen op wiskundige begrippen.’
In dit artikel wordt nauwkeurig beschreven hoe volwassenen tijdens het voorlezen de aandacht van kinderen kunnen richten op zaken als hoeveelheden, vormen, getallen en verhoudingen. Het artikel maakt duidelijk dat er nog meer uit voorlezen te halen valt dan je al dacht.
-
Focus als succesfactor
‘Prentenboeken zijn soms zo rijk aan rekeninhoud dat het lastig is om te kiezen aan welke rekenaspecten je aandacht schenkt. Een scherpe keuze is echter van belang voor een doelgericht aanbod. Een optimaal leereffect vloeit voort uit focus.’
-
Voorlezen telt! Wiskundige vragen bij het voorlezen van prentenboeken
“Onderzoek toont aan dat het voorlezen van prentenboeken niet alleen de taalontwikkeling, maar ook de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen bevordert. Wat maakt het voorlezen dan zo effectief?” Het stellen van uitdagende wiskundige vragen blijkt hierbij een rol te spelen. Hoe precies? Dat lees je hieronder!
Rekenen met prentenboeken
Gesprekken met leerlingen over het prentenboek dat wordt voorgelezen kunnen bijdragen aan de reken-wiskundige ontwikkeling. In rekenfeitje 6 delen we tips hoe je deze gesprekken kunt voorbereiden en kunt toepassen bij het voorlezen.
Meer weten?
In de vroege levensjaren wordt het fundament gelegd voor de verdere ontwikkeling en schoolloopbaan van kinderen. Als onderwijsadviseur begeleidt Kyra Laarveld-Wolbers, jongekindexpert en onderwijsadviseur bij Expertis, met veel enthousiasme directie en teams binnen basisscholen om daar een belangrijke en effectieve bijdrage aan te leveren. Neem contact op met Kyra via 06 – 15 18 68 64 of via kyra.laarveld@expertis.nl.