033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Technisch lezen in het primair onderwijs

thema Taal / Lezen

Home » Thema’s » Taal en leesonderwijs » Technisch lezen in het primair onderwijs

Technisch lezen in het primair onderwijs

lezen is de basis voor begrijpend lezen, het vergroten van de woordenschat en het opdoen van algemene kennis. Bijna iedereen kan een goede technisch lezer worden, mits de instructie effectief is en er genoeg geoefend wordt. Expertis helpt scholen graag om het technisch lezen te verbeteren op uw school.

Technisch lezen verbeteren

Een traject wordt altijd op maat samengesteld, passend bij de vraag van de school. Waar mogelijk leggen we een link met de andere taaldomeinen. Het is belangrijk dat risicolezers vroegtijdig worden gesignaleerd, zodat ze hulp kunnen krijgen bij het lezen. Hiermee voorkomen we leesproblemen en blijft de achterstand beperkt. We werken nauw samen met onze professional leader dr. Kees Vernooy, waardoor we alle nieuwe inzichten gelijk kunnen vertalen naar de praktijk.

Belangrijke elementen van een traject zijn:

  • Doelgerichte instructie
  • Effectieve leertijd
  • Hoge opbrengsten
  • Plezier in lezen

Meer lezen over technisch lezen

Adviseurs van Expertis delen hun kennis door regelmatig te publiceren in toonaangevende onderwijstijdschriften.
Voor, koor, doordraaier: klik hier
Eskes, M. (2019). Leesinterventies in groep 3: problemen voorkomen is beter dan genezen. Tijdschrift voor Remedial Teaching (1), 26-29.
Eskes, M. (2019). Technisch leren lezen en spellen in groep 3. De wereld van het jonge kind, 10-13.
Eskes, M. 2018). Goed onderwijs in basisvaardigheden. Zorg primair, 10-11.
Vernooy, K., & Eskes, M.A. (2017). Effectieve leesinterventies nader bekeken: het belang van goed leesonderwijs. Zorgbreed, 10-19.
Eskes, M.A. (2017). Goed Onderwijs geeft álle Kinderen een Kans. Algemeen Dagblad, p. 35.
Eskes, M.A. (2017). Een goede taalontwikkeling voor het jonge kind. Zorg Primair, 9-11.
Eskes, M.A. (2016). Hoe ziet de risicolezer zijn begeleider het liefst? Tijdschrift voor Remedial Teaching, (1), 8-11.

Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marita Eskes.

Stel mij gerust je vraag.

Ik ben Marita Eskes en ik help je graag verder. Bel mij op 06 – 54 65 55 77 of stuur me een email.

 

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Henk de Vries - Leerkracht VMBO

Professional Leader

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings.

Kennisbank

You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module.

Share This