033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Door oefening vaardig

Home » Projecten » Pagina 8 Herhalen als leerstrategie Door oefening vaardig Leerlingen verschillen van elkaar wat betreft de tijd die het ze kost om leerdoelen te behalen. De zwakste leerlingen hebben tot zes keer zoveel oefentijd nodig als de sterkste leerlingen...

Eerst de basis onder de knie

Home » Projecten » Pagina 8 Van verhaaltjessommen naar effectief rekenen Eerst de basis onder de knie en veel oefenen Het in het hoofd ‘stampen’ en herhalen van sommen was lange tijd het lelijke eendje in het rekenonderwijs. Maar critici zwengelen de discussie aan:...

Stilte in de klas

Home » Projecten » Pagina 9 Stilte in de klas? In een effectieve les krijgen leerlingen regelmatig de kans om te overleggen en samen te werken. Door te verwoorden en te luisteren, leren ze van en met elkaar. Praten draagt bij aan beter leren en dus is er meestal veel...

Natuurlijk en schools leren

Home » Projecten » Pagina 9 Natuurlijk en schools leren Hoe leren kinderen het best? Hierover bestaan grofweg twee opvattingen. De eerste opvatting is dat kinderen vanzelf leren door te spelen en ontdekken. We hoeven enkel een rijke leeromgeving te creëren en kinderen...

Het dunning-krugereffect

Home » Projecten » Pagina 9 Het dunning-krugereffect Kinderen en volwassenen verschillen van elkaar wat betreft de hoeveelheid kennis die ze bezitten. Leraren zijn experts, leerlingen beginners. Dit heeft belangrijke consequenties voor de dagelijkse lespraktijk en hoe...