033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Lindsy Böcker volgt de Opleiding EDI-coach: ‘Ik leer veel nieuwe dingen’

Collega’s helpen bij het toepassen van Expliciete Directe Instructie

Home » Nieuwsoverzicht » Lindsy Böcker volgt de Opleiding EDI-coach: ‘Ik leer veel nieuwe dingen’

Lindsy Böcker volgt de Opleiding EDI-coach: “Ik leer veel nieuwe dingen”

Collega’s helpen bij het toepassen van Expliciete Directe Instructie

Het team van CBS De Haven in Doetinchem werkt al enkele jaren met het lesmodel Expliciete Directe Instructie (EDI). Om de implementatie van EDI te versterken en de aanpak te borgen, volgt teamleider Lindsy Böcker-van Aken de opleiding tot EDI-coach van Expertis Onderwijsadviseurs. Ze is enthousiast: “Ik kan lesbezoeken en feedbackgesprekken nu veel beter aanvliegen.”

Ruim vijf jaar geleden voerde de Doetinchemse basisschool CBS De Haven EDI in. Alle leraren – van groep 1 tot en met groep 8 – werken inmiddels met dit wetenschappelijk onderbouwde lesmodel. Dit betekent dat ze de leerlingen nieuwe leerstof en vaardigheden stapsgewijs, volgens een aantal vaste lesfasen, aanleren, daarbij gebruikmakend van een aantal belangrijke technieken. EDI is een effectieve aanpak, die ervoor zorgt dat leerlingen beter en meer leren, en succeservaringen opdoen.

Personeelswisselingen

Nu de basisschool enige tijd met EDI werkt, is de verduurzaming van de aanpak een belangrijk aandachtspunt: hoe zorgt de school ervoor dat alle leraren, ook de nieuwe, het lesmodel op een goede manier blijven inzetten én zich erin blijven ontwikkelen?

Dat dit een uitdaging is, weet Lindsy Böcker-van Aken, teamleider op CBS De Haven: “Onze school is groot: we hebben 11 groepen met in totaal 260 leerlingen. Het afgelopen jaar was het op personeelsgebied bovendien onrustig: we hadden te maken met veel ziekte en uitval van leraren en met veel invallers en interne wisselingen. Hierdoor kan het zomaar gebeuren dat EDI op de achtergrond verdwijnt. Daarom vinden we het belangrijk om regelmatig stil te staan bij de vraag: doen we met elkaar nog de dingen die we hebben afgesproken?”

“Doen we met elkaar nog de dingen die we hebben afgesproken?”

Lindsy Bocker

“Collega’s gaan gemotiveerder met EDI aan de slag. Dat is wat je wil!”

Opleiding EDI-coach

Lindsy besloot samen met enkele collega’s de Opleiding EDI-coach te volgen. “Ik wilde meer verdieping, me meer ontwikkelen in de coachende rol,” legt ze uit.

De opleiding wordt door Expertis verzorgd voor alle scholen van Scholengroep Gelderveste in de Achterhoek – de stichting waaronder CBS De Haven valt. De 29 deelnemers (waaronder schoolleiders, bouwcoördinatoren, intern begeleiders/kwaliteitscoördinatoren, vakspecialisten, orthopedagogen, opleiders enzovoort) leren in zes bijeenkomsten collega’s (beter) te begeleiden bij het toepassen van het lesmodel én zorg te dragen voor een stevige verankering van EDI in de school.

Inmiddels zijn vier (van de zes) bijeenkomsten geweest en wordt Lindsy alleen maar enthousiaster: “Ik leer veel nieuwe dingen. Ik heb nu bijvoorbeeld veel meer kennis over hoe ik lesbezoeken en feedbackgesprekken beter kan aanvliegen.”

Wat doet de EDI-coach?

De EDI-coach werkt op een school waar EDI al is ingevoerd en begeleidt leraren bij het goed (en nog beter) toepassen van EDI. De taken zijn onder andere:

  • instructielessen van collega’s observeren en hun feedback geven;
  • de kwaliteit van het onderwijsleerproces op school analyseren en in kaart brengen wat sterktes en zwaktes zijn in het didactisch handelen van de leraren;
  • EDI binnen de school borgen door (bijvoorbeeld) afspraken rondom lesbezoeken, het gebruik van een kijkwijzer en het inwerken van nieuwe collega’s vast te leggen in een kwaliteitsdocument;
  • individuele leraren helpen bij het toepassen van EDI in de lessen;
  • startende leraren coachen bij het toepassen van EDI in de lessen;
  • als vraagbaak fungeren voor collega’s en schoolleiding als het gaat om EDI;
  • professionaliseringsinterventies inzetten om het didactisch handelen van leraren op een hoger niveau te brengen;
  • eventuele weerstand ombuigen en daarover constructieve gesprekken voeren.

Lees meer over de EDI-coach.

Praktische opdrachten

Tijdens de opleiding wisselen theorie en praktijk elkaar voortdurend af. Dat bevalt Lindsy: “Alles wat we leren, komt terug in opdrachten die we doen. Zo hebben we een kwaliteitskaart EDI voor onze eigen school opgesteld. Hierin staat onder andere beschreven wat de rol van de EDI-coach is en hebben we vastgelegd hoe de cyclus van lesbezoeken en nabesprekingen eruitziet. Zo’n kwaliteitskaart hadden we nog niet, dus dat is heel waardevol.”

“Een andere opdracht was een lesbezoek filmen. Fragmenten daaruit hebben we – uiteraard met toestemming van de betreffende collega’s – in een van de opleidingsbijeenkomsten samen met de andere deelnemers bekeken. Vervolgens hebben we het met elkaar gehad over de vraag: hoe ga je dit lesbezoek nabespreken, hoe geef je feedback?”

Leraren activeren

Wat was het meest waardevolle dat de teamleider tijdens de Opleiding EDI-coach leerde? “Hoe ik goede, gerichte vragen stel aan collega’s”, reageert ze. “Mijn vragen zijn inhoudelijk scherper geworden. En ik kan leraren nu veel beter activeren om na te denken, zodat ze zelf met ideeën en oplossingen komen. Mijn feedback is geen eenrichtingsverkeer meer, ik vraag vaker: hoe zou jij dit doen? Collega’s vinden dit prettig, ze zijn hierdoor veel actiever. Het zorgt ervoor dat ze gemotiveerder met EDI aan de slag gaan, ze zijn er meer toe bereid. Dat is wat je wil!”

De onderwijspraktijk

Lindsy heeft inmiddels, door de opleiding, al veel veranderd in haar onderwijspraktijk. Ze geeft voorbeelden: “Voorafgaand aan een lesbezoek laat ik de leraar nu altijd zelf eerst een kijkvraag opstellen. Tijdens het lesbezoek en in de nabespreking focus ik daar op. Vroeger wilde ik altijd alle lesfasen nabespreken. Nu zoom ik in op één aspect, en kan ik de diepte ingaan.”

“Een nabespreking van een lesbezoek plan ik bovendien zo snel mogelijk na de les in. En ik vraag nu altijd als eerste aan de leraar: is je les verlopen zoals je had verwacht? Daar komen vaak meteen mooie dingen uit om over door te praten.”

“Ik pak nu ook vaker het EDI-boek erbij,” vervolgt ze. “Ik stimuleer collega’s om bijvoorbeeld een specifiek hoofdstuk te lezen. Want soms is kennis weggezakt, dat is logisch. Ik merk dat collega’s het erg waarderen dat ik hen daarbij help.”

Leraren in hun kracht zetten

Zou Lindsy de Opleiding EDI-coach aan anderen aanbevelen? “Zeker,” zegt ze stellig. “Mijn lesbezoeken en nabesprekingen zijn heel erg verbeterd, ik ben nu veel meer in staat om leraren in hun kracht te zetten.”

“We hebben een kwaliteitskaart EDI voor onze school opgesteld. Dat is heel waardevol”

Meld je aan voor de Opleiding EDI-coach

Wil jij je ook ontwikkelen tot EDI-coach? In het nieuwe schooljaar kun je de Opleiding EDI-coach op diverse plekken in het hele land volgen.

Wil je de Opleiding EDI-coach in company – binnen je schoolbestuur/stichting of school – laten verzorgen? Dat kan ook. Neem contact op met Sherrill Woldberg (telefoon 06 – 21 99 34 37, e-mail sherrill.woldberg@expertis.nl) om de mogelijkheden door te spreken.

Meer informatie

Wil je meer weten over (het borgen van) EDI en over hoe Expertis scholen hierbij ondersteunt?

Sherrill Woldberg is onderwijsadviseur bij Expertis
Share This