Onze leestips van 2024 – voor bestuurders en directies in het onderwijs
10 leestips voor bestuurders, schoolleiders en teamleiders
Het einde van het jaar 2024 komt in zicht. We zijn trots op alle schoolteams en schoolbesturen uit het primair én het voortgezet onderwijs die zich dit jaar samen met ons hebben ingezet voor goed onderwijs aan alle leerlingen.
Door onze kennis niet alleen ín scholen, maar ook onder een veel breder publiek te delen, willen we een brug bouwen tussen onderzoek en praktijk. Daarom delen we graag de 10 best gelezen artikelen uit 2024 met je. Artikelen waarin we stuk voor stuk wetenschappelijke kennis combineren met praktijkervaringen. We hopen dat deze artikelen, praktische tips en verhalen je zullen inspireren.
Op naar een prachtig nieuw jaar en hopelijk tot ziens in 2025!
De Datateam®methode in Kampen
Scholen werken gemeentebreed samen aan de verbetering van basisvaardigheden.
“Iedereen weet nu: zo doen we het hier”
‘Regie in de school’ op Da Vinci College ISK brengt duidelijkheid.
Scholengroep GelderVeste investeert in effectief rekenonderwijs
Verbetertraject ‘Rekenkracht!’: samenwerken aan betere rekenresultaten.
Discussie over Directe Instructie
Een genuanceerde kijk op de werkzaamheid van directe instructie. Hoe zorg je voor het doordacht inzetten van didactische aanpakken op jouw school?
Vier handvatten voor beter leesonderwijs
Een reflectie op het PISA-onderzoek. Aan welke knoppen kunnen schoolteams, leraren, directeuren en ondersteuners draaien om het begrijpend leesonderwijs te verbeteren?
“De aandacht voor het thema ‘professionele schoolcultuur’ blijft groeien”
In gesprek met Henk Galenkamp en Jeannette Schut. Waarmee kunnen scholen die willen werken aan een professionele schoolcultuur morgen al beginnen?
Rekenonderwijs verbeteren? “Investeer in de leraar!”
Dr. Marian Hickendorff (Universiteit Leiden), professional leader van Expertis, deelt waardevolle inzichten over het verbeteren van het rekenonderwijs.
Hoe werkt leren eigenlijk?
De cognitieve leerpsychologie helpt om te bepalen welke didactische interventies verstandig zijn en wanneer juist niet.
Acht bouwstenen voor een goede les
Wat maakt dat leerlingen écht leren? Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze acht bouwstenen cruciaal zijn voor het effect van een les. Een handige poster!
“De nieuwe inzichten en vaardigheden pas ik dagelijks toe”
Peter Veeken is directeur van Dalton Kindcentrum De Magneet. Hij volgde de Masterclass Professionele Schoolcultuur. “Het voornaamste inzicht is dat ik zelf een belangrijk instrument ben voor verandering.”
Kennisclips
Ben je al bekend met onze kennisclips, waarin onze adviseurs hun kennis delen? Bekijk hier bijvoorbeeld de clips over evidence-informed werken, observeren van het jonge kind, het GRRIM model, ‘wat is goed gedrag?’, de kracht van routines en een krachtige pedagogische schoolcultuur!
Bekijk hier onze dienstverlening
Expertis Onderwijsadviseurs gaat voor bewezen effectieve en duurzame schoolverbetering op jouw school. De adviseurs van Expertis slaan de brug tussen wetenschappelijke inzichten en de dagelijkse onderwijspraktijk. Bekijk ons aanbod en neem vrijblijvend contact met ons op!