Hoe krijgen we die rekenresultaten omhoog?
Sturen op effectief rekenonderwijs
2025 – Hoe krijgen we die rekenresultaten omhoog? Het is een vraag die op veel scholen leeft. De schoolleider speelt een belangrijke rol in het verbeteren van deze resultaten door te sturen op effectief rekenonderwijs. In dit artikel uit Basisschoolmanagement door Julia Vrolijk staat een beschrijving van vijf praktische handvatten die kunnen helpen. >>
Rekenvaardiger door gespreide herhaling
De kracht van het Leitnersysteem in de rt-praktijk
2022 – Leerlingen verschillen van elkaar in hun mogelijkheden om iets nieuws te leren en te onthouden. Sommige leerlingen hebben wel vier keer zoveel tijd nodig als hun klasgenoten om de basis bewerkingen te automatiseren (Lemov, 2012). Een aanpak die het onthouden versterkt en het gespreid oefenen systematisch organiseert is het Leitnersysteem. Een artikel door Jessica van der Straaten en Marcel Schmeier, EDI-expert. >>
Hoe beweging de rekenontwikkeling kan ondersteunen
2021 – Hoe kom je als leerkracht tegemoet aan de beweegdrang van jonge leerlingen? Kunnen beweegactiviteiten jouw onderwijs ondersteunen? In dit artikel wordt antwoord gegeven
op de vraag hoe je als leerkracht de beweegbehoefte van jonge leerlingen positief kan verbinden aan het rekenonderwijs. Een artikel door Kim Borsen en Sherrill Woldberg-Wels, onderwijsadviseurs bij Expertis. >>
Voorbereidend cijferen in groep 3 en 4
2021 – Om goed te leren rekenen moeten kinderen inzicht hebben in de opbouw van het tientallig stelsel. Ze moeten weten wat eenheden en tientallen zijn en hoe deze worden genoteerd in getallen. Omdat er in groep 3 al wordt gerekend tot 20 en in groep 4 tot 100, is het belangrijk om al vroeg doelgerichte instructie te geven over deze belangrijke zaken. Zo ontwikkelen kinderen een grondig getalbegrip en een stevige basis voor zowel het rekenen naast elkaar op de getallenlijn als het rekenen onder elkaar bij het cijferen. MAB-materiaal is daarbij een bruikbaar hulpmiddel. Een artikel door Marcel Schmeier, EDI-expert. >>
Contextopgaven onderwijzen
2021 – Het onderwijzen van contextopgaven vraagt om een andere aanpak dan instructie over de rekenbewerkingen zoals optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Hoe zorg je dat jouw leerlingen ook deze complexe contextopgaven goed maken? Een artikel van Marcel Schmeier, EDI-expert. >>
BLOG
Gouden tips om sterke rekenaars in de klas uit te dagen
2021 – Nu de scholen weer geopend zijn, staan leraren voor het vraagstuk: hoe zorgen we ervoor dat alle leerlingen uit de klas voldoende leren dit schooljaar. Los van de vraag wat aan het einde van het schooljaar dan bereikt zou moeten zijn, gaat vrijwel alle aandacht naar de vraag wat kinderen minimaal zouden moeten kunnen. Doen we hiermee de beter presenterende leerlingen niet tekort? In dit blog breekt onderwijsadviseur Marije Huijsmans een lans om bovengemiddeld goed presenterende kinderen niet uit het oog te verliezen. En biedt ze concrete tips om sterke rekenaars uitdaging te geven. >>
Rekeninstructie in de kleutergroep
2019 – Jonge kinderen leren veel van een volwassene die voordoet en uitlegt. Hun spel wordt krachtiger door de instructie in de kring. De instructiekring is brandstof voor het spel. Een artikel van rekenexpert Marcel Schmeier en jonge-kind-specialist Tinka Hofmeijer. >>
Op ouders kun je rekenen!
Ondersteuning bij rekenvaardigheid op de basisschool
2013 – Rekenvaardigheden zijn belangrijk, zowel op school als in het dagelijks leven. Het is vooral de taak van de school om kinderen goed te leren rekenen. Maar ook ouders kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het leren rekenen van uw kind. Uit onderzoek is bekend dat een goede samenwerking tussen de school en ouders positieve invloed heeft op het leren rekenen van kinderen. De landelijke ouderorganisaties en de PO-Raad hebben daarom deze brochure voor ouders en scholen ontwikkeld. >>
Effectieve instructie is hart van rekenonderwijs
2010 – Niet de achtergrond van leerlingen, niet de rekenmethode van school, niet een traditionele of meer realistische didactiek bepalen de opbrengst van het rekenonderwijs. Het is vooral de leraar die het verschil maakt. Rekeninstructie is het hart van het rekenonderwijs. Rekeninstructie is meer dan een rijke leeromgeving waarvan we hopen en geloven dat leerlingen er iets van opsteken. Leerlingen hebben een leraar nodig die uitlegt, voordoet, goede vragen stelt en de juiste materialen en visuele middelen weet in te zetten om zaken inzichtelijk te maken. Een artikel van rekenexpert Gert Gelderblom. >>