Ebelien Nieman
“Onze opdracht is laaggeletterdheid voorkomen door uitzonderlijk goed onderwijs te geven.”
Sinds 1985 begeleid ik scholen op weg naar beter onderwijs. Ik begon als orthopedagoog en dyslexiespecialist, maar na een aantal jaren trok de begeleiding van schoolteams mij meer. Ik ben nu taal-leesspecialist bij Expertis Onderwijsadviseurs. Het taal-leesonderwijs is mijn passie. Ik begeleid heel graag scholen en alle schoolteams om te leren anders met teksten om te gaan.
Wat kan Ebelien voor u betekenen?
Directies en leraren kunnen een adviseur verwachten die grote betrokkenheid laat zien, deskundig is en betrouwbaar is. Ik werk vanuit vertrouwen en respect voor elkaar. Ik houd mij bezig met verbetering van het taal-leesonderwijs om laaggeletterdheid te voorkomen en om van zoveel mogelijk leerlingen goede ‘taalleerders’ te maken. Het geven van goed en effectief taalonderwijs is de basis. Dat betekent dat alle leraren een rijke taalomgeving creëren en werken vanuit de samenhang van taaldomeinen en wereldoriëntatie. Dat betekent ook dat vroeg beginnen door veel te praten en voor te lezen (ontluikende en beginnende geletterdheid) in de voorschool en onderbouw van groot belang is. Het onderwerp ‘doorgaande ontwikkeling van leerlingen (o.a. overgang van groep 2 naar groep 3’ behoeft dan ook veel aandacht. Op die manier ontwikkelen leerlingen zich tot competente en kritische lezers met een goede spreekvaardigheid en zijn ze in staat om goede teksten te schrijven.
Expertises
- Taal-leesonderwijs
- Jonge-kindspecialist
- Expliciete Directe Instructie (EDI)
- Coöperatief leren
- Dyslexiespecialist
- Brede kennis taal-leesmethoden
- Brede kennis toetsen en testen
- Actief lid in de Vereniging van Taalspecialisten (VvTS)
Recente opdrachten
Zeer veel taal-leestrajecten, waaronder Close Reading-trajecten.
Publicaties
Artikelen
- ‘Denken en dromen over de tijd die nog komt’. Visser L., Nieman E. (2024). Close reading – boek van de maand – juni 2024. Artikel voor Expertis Onderwijsadviseurs.
- Artikelen Jeugd en Samenleving, Kind en Adolescent, en In de Klas (ELLO-project).
- Artikel uitdagend en motiverend taalleesonderwijs, Taal-lezen Primair 2009.
- Schrijven kan niet zonder praten, Ebelien Nieman en Dolf Janson, Plein Primair, 2011.
- Samenwerken aan taal, Taal-lezen Primair 2010.
- Close Reading als remediëring?, Boukje Toering en Ebelien Nieman, Tijdschrift voor Remedial Teaching 2021
- ‘Boek van de maand’. Medeauteur.
Boeken
- Auteur boekenreeks Close Reading in de praktijk:
° Close Reading in de praktijk – onderbouw. Mijs, D., Bunte, L. & Nieman, E. (2021)
° Close Reading in de praktijk – middenbouw. Mijs, D., Bunte, L. & Nieman, E. (2021)
° Close Reading in de praktijk – bovenbouw. Mijs, D., Bunte, L. & Nieman, E. (2021)
Thema’s
Taal / leesonderwijs
Didactisch handelen
Contact
Drs. Ebelien Nieman
06 – 15 17 49 79
ebelien.nieman@expertis.nl