Zelfregulerend leren in de reken- en wiskundeles
Een positief effect op prestaties en motivatie
Binnen het reken- en wiskundeonderwijs worden leerlingen uitgedaagd tot het uitvoeren van complexe vaardigheden. Het vraagt veel van de leerling om de juiste stappen te zetten om tot een goed antwoord te komen van bijvoorbeeld een contextopgave. Naast inhoudelijke kennis over rekenen-wiskunde heeft een leerling ook kennis nodig over hoe hij zijn gedachten, gedrag en gevoelens op de juiste manier stuurt zodat hij zijn doel behaalt. Dit noemen we zelfregulerend leren. Hoe kun je als leraar leerlingen helpen om deze vaardigheid onder de knie te krijgen? In dit artikel uit Volgens Bartjens beschrijft Julia Vrolijk hoe je leerlingen kunt aanleren zelfregulerend te leren in de reken- en wiskundeles.
Maak kennis met onze dienstverlening
Op onze themapagina Rekenen en wiskunde lees je meer over onze dienstverlening op het gebied van onder andere rekeninstructie, leerlijnen rekenen en sterke rekenaars.
Meer informatie
Auteur: Julia Vrolijk
Jaar van uitgave: 2025
Bron: Vrolijk, J. (2025). Zelfregulerend leren in de reken- en wiskundeles. Volgens Bartjens (9-2025).