033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Werken aan rekentaal? Zorg dat er veel gepraat wordt!

Rekenfeitjes

Home » Thema’s » Themapagina rekenen en wiskunde » Rekenfeitjes » Werken aan rekentaal? Zorg dat er veel gepraat wordt!

Het vakgebied rekenen-wiskunde is enorm groot. Voor leraren kan het dan ook een uitdaging zijn om een goede rekenles te geven. Welke didactiek pas je in welke leerlijn toe? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek eigenlijk over leren rekenen in de verschillende domeinen? Met deze rekenfeitjes geven we jou als leraar – kort maar krachtig – wat extra bagage mee. Zodat je in jouw rekenles goed beslagen ten ijs komt.

#Rekenfeitje 4 – Door Luuc Willering

Werken aan rekentaal? Zorg dat er veel gepraat wordt!

Hoe ontwikkel je rekentaal bij jouw leerlingen?

Tijdens de rekenles wordt veel vakspecifieke taal – ook wel: schooltaal – gebruikt. Het gaat dan niet alleen om het gebruik van rekenwoorden, zoals min, eraf, verschil, erbij, samen, plus, opdelen, verdelen, enzovoorts. Ook het correct verwoorden van de denkstappen die gevolgd zijn om tot de oplossing van een rekenprobleem te komen is van groot belang. Maar hoe pas je deze taal bij rekenen consequent toe, zodat het leerlingen helpt bij het leren rekenen? En hoe ontwikkel je die taal eigenlijk?

Ten eerste is het van belang dat de leraar het goede voorbeeld geeft door rekentaal op de juiste wijze te gebruiken tijdens het geven van een rekenles. Bedenk tijdens het voorbereiden van je les welke begrippen je gaat gebruiken en welke begrippen je terug wilt horen van de leerlingen. Daarnaast is het van belang om leerlingen te stimuleren ook deze rekentaal te laten gebruiken. Om tot ontwikkeling van rekentaal bij leerlingen te komen is het dan ook nodig dat leerlingen praten. Hiervoor moeten rekenactiviteiten ontworpen worden die leerlingen in staat stellen met elkaar in gesprek te gaan. Het is daarbij van belang dat je als leraar eisen stelt aan het gebruik van rekenwoorden en bepaalde begrippen. Ook bied je als leraar hulp bij het gebruiken van de juiste bijzinnen in de redeneringen van leerlingen. Door leerlingen de gelegenheid te bieden om hun denkstappen te verwoorden kan je goed monitoren of jouw uitleg goed begrepen is. Kortom: wil je werken aan rekentaal? Zorg dan dat er veel gepraat wordt tijdens de rekenles!

Bron:

  • Dokter, N. (2023). Laat leerlingen aan het woord – leren verwoorden van wiskundig denken. Volgens Bartjens, 42, pp. 4-7.

Ondersteuning van Expertis

Heb je vragen over (de verbetering van) het rekenonderwijs? Neem gerust contact op met onderwijsadviseur Luuc Willering, via 06 – 45 20 60 02 of luuc.willering@expertis.nl.

Meer lezen?

Meer lezen over hoe we samen met scholen werken aan passend rekenonderwijs voor alle leerlingen?

Onderwijsadviseur Manon Biemans
Share This