Versterken van het didactisch handelen van leraren
Alle leraren geven graag goede instructies. Expliciet, doelgericht en effectief, maar ze doen dat niet allemaal op dezelfde manier. Hoe zorgt u er als schoolleiding voor dat de verschillen tussen de leraren minder groot worden en er een doorgaande lijn ontstaat in de manier van lesgeven? Expertis helpt om een doorgaande lijn op te zetten in de manier van lesgeven.
Instructiemodellen
De leraar is er om leerlingen te laten leren, maar de manier waarop dit gebeurt verschilt per leraar. Er zijn veel modellen bekend zoals het directe instructiemodel, het ADI, IGDI en EDI. Maar wat is de meest effectieve manier van instructie geven? En hoe doet u dit als leerlingen steeds meer de regie krijgen over hun eigen leren. Wanneer stuurt u ze dan wel of juist niet aan?
Duurzame verbetering van de instructievaardigheden
Iedere leraar is anders. Een doorgaande lijn in de manier van lesgeven is daarom belangrijk. Wat wilt u terugzien in alle groepen, bij alle vakken? Wanneer u weet wat er echt toe doet en uw leraren hierin schoolt en coacht, gaan ze aantoonbaar beter lesgeven. Resultaten gaan omhoog, er ontstaat nieuwe energie binnen teams en het leidt tot een schoolstandaard.
Belangrijke onderwerpen bij scholing en coaching zijn:
- Doelgerichtheid van de instructie, keuzes durven maken.
- Verschuiving van de verantwoordelijkheid in de instructie van leraar naar leerling (GRRIM-model).
- Activeren van de leerlingen en het gebruik van coöperatieve werkvormen.
- Controleren van begrip en gerichte feedback.
- Reflectie.
In de trajecten wordt naast scholing en klassenconsultaties veel gebruikgemaakt van videobeelden.
Meer informatie?
Deze aanpak is interessant voor zowel scholen, gemeentes, schoolbesturen, samenwerkingsverbanden of oudervereniging. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sherrill Woldberg.
Praktische informatie over dit aanbod
Wat is het: Expertis verzorgt scholing en coaching om het didactisch handelen van uw leraren te versterken. We werken daarbij aan een doorgaande lijn in didactisch handelen.
Voor wie is het interessant: schoolteams, leraren, directie en besturen.
Welk type onderwijs: primair onderwijs.
Wat levert het op: dankzij de scholing en coaching van Expertis geven leraren aantoonbaar beter les en gaan de resultaten omhoog.