Tony van Dalen
“Het gaat niet om onderwijsvernieuwing maar om onderwijsverbetering!”
Tony vormt samen met Gert Gelderblom de directie van Expertis. Zij heeft ruime ervaring als leraar en directeur in het primair onderwijs. Als onderwijsadviseur taal/lezen en didactisch handelen ondersteunt zij scholen bij het verbeteren van hun onderwijs.
Wat kan Tony voor u betekenen?
Tony gelooft erin dat ieder kind kan leren lezen en rekenen. Het is haar passie om leraren te helpen met het versterken van hun leerkrachtvaardigheden. Zij kiest voor aanpakken met bewezen resultaat. Zij is pas tevreden wanneer verbeteringen zichtbaar zijn op de werkvloer. Daarbij gaat het haar om een integrale benadering: van leraar tot schoolbestuur.
Tony is een veelgevraagd spreker over Close Reading en didactisch handelen.
Expertises
- Begeleiden veranderingsprocessen
- Expliciete Directe Instructie (EDI)
- Close Reading
- Begeleiden (zeer)zwakke scholen
- Taal/leesonderwijs
- Didactisch handelen
- Gelijke kansen
Recente projecten
- Tweejarig schoolverbeteringstraject in Amsterdam. Versterken van het pedagogisch didactisch handelen met het accent op effectieve instructie en differentiatie. Een integrale benadering van leerkracht tot en met MT.
- Bovenschools traject Close Reading. Stichting Klasse in Gouda e.o.
- Verzorgen van lezingen en workshops; Close Reading en EDI.
Publicaties
Artikelen
- Het gaat niet om onderwijsvernieuwing maar om onderwijsverbetering.Van Dalen, T. (2022). Artikel voor Expertis Onderwijsadviseurs.
- De implementatie van Close Reading. van Logchem, M., van Dalen, T. Basisschool Management 2019.
- Werken aan dieper tekstbegrip. Dalen, T.van. OVM Malmberg 2019.
- Effectieve leerkrachtvaardigheden maken het verschil. van Logchem, M., van Dalen, T. van Basisschool Management 2016
- Het succes van EDI verklaard. Cijvat, I., Van Dalen, T. (2016). Beter begeleiden november 2016.
- Close Reading – Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs. Nederlandse bewerking: van Dalen, T., Mijs, D., van Logchem, M. (2018).
Boeken
- Close Reading – Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs. Mijs, D., van Logchem, M., van Dalen, T. (2018).
- Eigenaarschap, Alignment en Continuous Improvement. Mulders, Knol, Cijvat, Mathijssen en van Dalen (2016).
- Close Reading. Werken aan dieper tekstbegrip in het voortgezet onderwijs. Bunte, L., van Logchem, M., van Dalen, T. (2022).
Thema’s
Taal / leesonderwijs
Didactisch handelen
Contact
06 – 29 00 24 11
tony.van.dalen@expertis.nl