033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Datagebruik in het onderwijs

thema Voortgezet onderwijs

Home » Thema’s » Voortgezet onderwijs » Datagebruik in het onderwijs

Datagebruik in het onderwijs

De datateam® methode is een concrete aanpak voor onderwijsverbetering. Scholen beschikken over veel informatie en gegevens, bijvoorbeeld uit een leerlingenvolgsysteem. Maar wat doet u met die informatie, als bijvoorbeeld de onderwijsprestaties achter blijven? Hoe analyseert u uw data en op welke manier gebruikt u het om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren? De datateam® methode helpt scholen om hun data effectief te gebruiken om concrete vraagstukken op te lossen.

Opbrengstgericht werken

De datateam® methode verschilt van opbrengstgericht werken omdat de methode zich niet alleen focust op toetsdata of examenresultaten. Bij Expertis maken we gebruik van meerdere soorten data, bijvoorbeeld gegevens afkomstig uit gesprekken met leerlingen, tevredenheidsonderzoeken of informatie die u van ouders krijgt. Door al deze gegevens te analyseren, ontstaat er een completer beeld, dan wanneer u zich alleen op de opbrengsten in het onderwijs richt.

Wetenschappelijk onderbouwd

De datateam® methode is ontwikkeld aan de Universiteit van Twente en uitgebreid wetenschappelijk onderzocht. De grondleggers en ontwikkelaars van deze methode zijn dr. Kim Schildkamp en dr. Cindy Poortman.
Expertis directeur en onderwijsadviseur Gert Gelderblom promoveerde in 2018 op een onderzoek naar het gebruik van data voor instructieverbetering in het onderwijs. Hij begeleidt scholen om de datateam® methode toe te passen. Datateams op scholen werken bijvoorbeeld aan het verbeteren van de wiskunderesultaten of aan het terugdringen van de uitval in HAVO-4. Expertis adviseert uw school zodat het gebruik van data daadwerkelijk tot sterker instructiegedrag van docenten leidt.

Meer lezen over datagebruik in het onderwijs?

Adviseurs van Expertis delen hun kennis door regelmatig te publiceren in toonaangevende onderwijstijdschriften. Lees ook het artikel ‘Beter lesgeven door datagebruik’ geschreven door Expertis-onderwijsadviseur Gert Gelderblom, gepubliceerd in Didactief. Of lees het interview met Gert Gelderblom in Basisschool Management ‘Datagebruik leidt tot meer doordacht instructiegedrag’.

Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gert Gelderblom.

Stel mij gerust je vraag.

Ik ben Gert Gelderblom en ik help je graag verder. Bel mij op 06 – 49 35 56 88 of stuur me een email.

 

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Henk de Vries - Leerkracht VMBO

Professional Leader

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings.

Kennisbank

You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module.

Share This