033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Onderwijs aan nieuwkomers/NT2-leerlingen

Aansluiten bij talige en culturele diversiteit in de klas

Home » Thema’s » Themapagina Taal/Leesonderwijs » Onderwijs aan nieuwkomers/NT2-leerlingen (in-company)

Onderwijs aan nieuwkomers/NT2-leerlingen (in-company)

Vrijwel elke school krijgt te maken met instroom van nieuwkomers. Voor leraren en schoolteams kan het een zoektocht zijn om te bepalen welke ondersteuning een nieuwkomersleerling nodig heeft. Hoe zorg je dat het onderwijs bij hen aansluit? Hoe zorg je ervoor dat ze zich snel thuis voelen in jouw klas en zich de Nederlandse taal en cultuur eigen maken? En hoe behoud je daarnaast voldoende ruimte voor de thuistaal en aandacht voor de cultuur van hun land van herkomst? Expertis draagt kennis en vaardigheden over om een veilige leeromgeving te kunnen creëren op jouw school, en onderwijs dat aansluit bij nieuwkomers/NT2-leerlingen.

Lange tijd werd gedacht dat nieuwkomers het beste Nederlands leerden door ze onder te dompelen in een volledig Nederlands taalbad. Inmiddels weten we dat deze aanpak ook nadelen heeft en dat meertaligheid juist een kracht kan zijn in het leerproces van de Nederlandse taal. Maar wat is dan de beste manier om leerlingen Nederlands te leren? En hoe ga je als onderwijsprofessional om met de uitdagingen die meertaligheid met zich meebrengt?

Traject op maat

Expertis werkt samen met schoolteams aan onderwijs dat aansluit bij nieuwkomersleerlingen. Op basis van de behoeften en doelen van jouw school vormen we een traject op maat. We besteden daarin onder andere aandacht aan:

  • Hoe werkt het leren van een tweede taal?
  • Waarom is meertaligheid een kracht in het leren van Nederlands als tweede taal?
  • Hoe kan ik de meertaligheid van deze leerlingen daadwerkelijk benutten in mijn lessen?
  • Welke strategieën helpen bij het ondersteunen van technisch lezen en spellen bij nieuwkomers?
  • Wat is effectief als ik de woordenschat van nieuwkomersleerlingen wil vergroten?
  • Wat kan ik inzetten om de mondelinge taalvaardigheid en de begrijpend lees- en luistervaardigheid van leerlingen te verbeteren?
  • Hoe kunnen verschillende culturele achtergronden de communicatie met ouders beïnvloeden en hoe kan ik daarmee omgaan?
  • Hoe kan ik traumasensitief lesgeven?

Leergang Onderwijs aan nieuwkomers/NT2

Ben je leraar, intern begeleider of kwaliteitscoördinator en wil je je ontwikkelen op het gebied van onderwijs aan nieuwkomers? Dan is het ook mogelijk om onze Leergang Onderwijs aan nieuwkomers?NT2 te volgen. In deze leergang leer je in vier bijeenkomsten hoe je nieuwkomers effectief begeleidt, zodat zij niet alleen de taal leren, maar zich ook vol vertrouwen kunnen ontwikkelen binnen de klas.

Klik hier voor meer informatie over de inhoud, de startdata en de locaties!

Meer informatie

Wil je aan de slag met nieuwkomersonderwijs op jouw school of heb je vragen? Neem contact op met Lucca Visser.

Praktische informatie over deze dienstverlening

Wat is het: Dienstverlening op maat rondom onderwijs aan nieuwkomers/NT2-leerlingen.
Voor wie is het interessant: Leraren, IB’ers, KC’ers, schoolleiders, directie en MT’s.
Welk type onderwijs: Primair onderwijs.
Wat levert het op: Inzichten en handelingsperspectieven voor onderwijs aan nieuwkomers/NT2-leerlingen. Onder meer: effectief onderwijs op het gebied van taal, een rijke taal-leeromgeving, een visie en plan op de inzet van meertaligheid t.b.v. het leren en bewustzijn van eigen houding rond interculturele verschillen.

Stel mij gerust jouw vraag.

Ik ben Lucca Visser en ik help je graag verder.
Bel mij op 06 – 45 37 04 86 of stuur me een e-mail.

Handvatten voor het onderwijs aan nieuwkomers

“Het begint met een warm welkom” Vrijwel elke school krijgt wel te maken met instroom van nieuwkomers. Waar moet je als leraar rekening mee houden als deze kinderen in je klas komen? Hoe krijg je zicht op hun ontwikkeling? En hoe stimuleer je deze? Onderwijsadviseur Lucca Visser geeft tips.

Share This