Rekenproblemen voorkomen
En als ze toch ontstaan: aanpakken!
Veel rekenproblemen zijn te voorkomen wanneer het rekenonderwijs op orde is. Wanneer er ondanks goed rekenonderwijs toch rekenproblemen dreigen te ontstaan, is het van belang dat deze tijdig worden gesignaleerd en dat er adequate maatregelen worden genomen. Expertis onderwijsadviseurs biedt hierbij, op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten, praktische ondersteuning.
Preventie rekenproblemen
Rekenproblemen zijn in veel gevallen het gevolg van kwaliteitsproblemen in het onderwijs. Om die reden staan we uitvoerig stil bij een aantal veel voorkomende kwaliteitsproblemen in het rekenonderwijs. We ontkrachten op basis van onderzoeksresultaten een aantal veel voorkomende misvattingen en mythen over leren rekenen. Daarbij gaan we uitgebreid in op de vraag wat scholen dan wel kunnen doen om rekenproblemen bij zwakke rekenaars te voorkomen.
Zwakke rekenaars
Zwakke rekenaars die risico lopen op het ontwikkelen van rekenproblemen worden niet altijd op tijd herkend. Zo moet een leerling bijvoorbeeld eerst herhaaldelijk binnen het laagste percentiel scoren voordat hij of zij wordt opgemerkt. Daarbij kan een andere problematiek (bijvoorbeeld een lees- of aandachtsprobleem) de signalering van een rekenprobleem of van dyscalculie in de weg staan. Expertis maakt deze processen voor je inzichtelijk.
Vroegtijdig signaleren
Door op tijd te signaleren kan een ontluikend rekenprobleem al op voorhand worden opgelost en kunnen ernstigere problemen worden voorkomen. We bespreken de signalen waaraan je als leraar kunt herkennen dat de rekenontwikkeling niet goed verloopt. Zo ben je er op tijd bij en kun je de juiste maatregelen nemen.
Dyscalculie
Wanneer leerlingen ondanks goed rekenonderwijs en passende hulp toch ernstige rekenproblemen ontwikkelen, dringt de vraag zich op of er sprake is van dyscalculie. Tijdens dit traject neem je kennis van de theoretische achtergronden van ernstige rekenproblemen en dyscalculie, maar je krijgt vooral ook praktische handreikingen zodat je de begeleiding van leerlingen met rekenproblemen of dyscalculie op een goede wijze vorm kunt geven.
Rekenproblemen oplossen
Wat werkt nu echt voor zwakke rekenaars? Wat doe je als leraar wanneer je ‘alles’ al hebt geprobeerd? Wat kenmerkt effectieve interventies die rekenproblemen verhelpen? En hoe organiseer je dat in je klas? Wetenschappelijk onderzoek biedt betrouwbare informatie over wat werkt, maar ook over waarom en hoe het werkt.
Adviseurs van Expertis kennen de praktijk van het onderwijs van binnenuit. Daarom besteden we veel aandacht aan vragen en problemen waar je in de praktijk mee te maken hebt. Veel gestelde vragen die we graag bespreken zijn:
- Hoe geef ik het onderwijs aan leerlingen met rekenproblemen of dyscalculie vorm?
- Wat zijn de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen met rekenproblemen of dyscalculie, en welke aanpassingen horen daarbij?
- Hoe benut ik de beschikbare onderwijstijd optimaal voor deze leerlingen?
- Hoe zorg ik er tegelijkertijd voor dat ik mijn aandacht ook kan blijven besteden aan de rest van de klas?
In deze trajecten op maat neem je enerzijds kennis van de theoretische achtergronden van zwakke rekenaars, rekenproblemen en dyscalculie. Anderzijds wordt er heel praktisch stilgestaan bij bestaande problemen in jouw school, zodat we daar in een gezamenlijk gesprek een oplossing voor kunnen vinden.
Meer informatie?
Neem contact op met Julia Vrolijk.
Praktische informatie over deze dienstverlening
Wat is het: studiebijeenkomst of rekentraject op maat over afstemming op zwakke rekenaars in de klas.
Voor wie is het interessant: leraren, rekencoördinatoren, interne begeleiders, remedial teacher en zorgcoördinatoren.
Welk type onderwijs: primair, voortgezet en speciaal onderwijs.
Wat levert het op: praktische handreikingen om passend rekenonderwijs te geven aan zwakke rekenaars. Inzichten omtrent de wijze waarop je preventief rekenonderwijs kunt realiseren.
Stel mij gerust jouw vraag.
Ik ben Julia Vrolijk en ik help je graag verder. Bel mij op 06 – 82 08 36 48 of stuur me een e-mail.