033 - 46 12 680 info@expertis.nl

Automatiseren of memoriseren?

Rekenfeitjes

Home » Thema’s » Themapagina rekenen en wiskunde » Rekenfeitjes » Automatiseren of memoriseren?

#Rekenfeitje 5 – Door Anke Kregting

Automatiseren of memoriseren?

Vlot leren rekenen is een belangrijke fase in de rekenontwikkeling van leerlingen. Er wordt gesproken over automatiseren en memoriseren. Deze begrippen worden vaak door elkaar gebruikt. Wat is nu precies de definitie van deze begrippen en welke vaardigheden horen erbij?

Bij het automatiseren voert een leerling een rekenhandeling vrijwel routinematig uit. De leerling maakt nog een korte berekening in zijn hoofd en kan de opgave beantwoorden binnen 4 á 5 seconden. De leerling past een oplossingsstrategie snel en efficiënt toe, waardoor hij of zij vlot tot het juiste antwoord komt. Het gaat bij automatiseren om basisvaardigheden als:
• Oplossingsstrategieën voor het optellen en aftrekken tot 100;
• basiskennis van maten en meten;
• en basiskennis van breuken, verhoudingen en kommagetallen.

Bij memoriseren wordt er niet meer gerekend. Het antwoord op een opgave wordt gekend als rekenfeit en kan doordoor direct gegeven worden. Het gaat bij memoriseren om basisvaardigheden als:
• Optellen en aftrekken tot en met 20;
• en tafels en deeltafels 1 t/m 10.

Rekenkennis automatiseren of memoriseren is van belang om het werkgeheugen te ontlasten. Door basiskennis te automatiseren of te memoriseren is er plaats over in het werkgeheugen voor het maken van complexe berekeningen en kan kennis worden toegepast.

Wil je meer lezen over het automatiseren of andere onderwerpen om het rekenonderwijs bij jou op school te versterken? neem dan een kijkje op onze themapagina rekenen-wiskunde!

  • Geraadpleegde literatuur:
  • Cijvat, I. en Espeldoorn, M. (2006) Handelingswijzer Automatiseren, Expertis Onderwijsadviseurs.
  • Kennisrotonde NRO, Antwoord op onderwijsvragen; ‘Wat werkt in het rekenonderwijs om leerlingen het automatiseren en memoriseren van basisbewerkingen aan te leren?’, Rena Punt (kennismakelaar Kennisrotonde), update Eveline Schoevers (kennismakelaar Kennisrotonde) 13 Maart 2020 – update 17 april 2023
  • Inspectie van het Onderwijs (2008). Basisvaardigheden rekenen-wiskunde. Een onderzoek naar het niveau van rekenen-wiskunde in het basisonderwijs en naar verschillen tussen scholen met lage, gemiddelde en goede rekenwiskunderesultaten. Utrecht: Inspectie van het Onderwijs.

Rekenfeitjes

Het vakgebied rekenen-wiskunde is enorm groot. Voor leraren kan het dan ook een uitdaging zijn om een goede rekenles te geven. Welke didactiek pas je in welke leerlijn toe? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek eigenlijk over leren rekenen in de verschillende domeinen? Met deze rekenfeitjes geven we jou als leraar – kort maar krachtig – wat extra bagage mee. Zodat je in jouw rekenles goed beslagen ten ijs komt.

Ondersteuning van Expertis

Heb je vragen over (de verbetering van) het rekenonderwijs? Neem gerust contact op met onderwijsadviseur Anke Kregting via 06 – 54 37 38 95 of anke.kregting@expertis.nl.

Meer lezen?

Meer lezen over hoe we samen met scholen werken aan passend rekenonderwijs voor alle leerlingen?

Onderwijsadviseur Manon Biemans
Share This